Kunstkritikkdebatten

Misvisende om Dansekritikerrørsla

Andre Løyning
Andre Løyning
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Kritikk av kritikken er kjærkomment og viktig, men det er et par ting i Subjekt-redaktørens kronikk som er misvisende, og som jeg gjerne vil rette opp i, skriver Anette Therese Pettersen.

Som en av initiativtagerne til Dansekritikerrørsla vil jeg gjerne svare på kritikken som Subjekt retter mot prosjektet.

Siden Subjekt den 14. mars publiserte en av tekstene fra Dansekritikerrørsla, er jeg noe overrasket over at redaktøren dagen etter offentlig angrer på avgjørelsen og medgir at han publiserte med en «litt vond smak i munnen». Dette virker først og fremst uryddig ovenfor skribenten, som er fast skribent hos Subjekt.no.

Kritikk av kritikken er kjærkomment og viktig, men det er et par ting i kronikken som er misvisende og som jeg gjerne vil rette opp i.

Dansekritikerrørsla er et samarbeidsprosjekt mellom Kunsthøgskolen i Oslo, avdeling Dans, Black Box teater, Dansens Hus og Scenekunst.no. Prosjektet har tre samlingshelger.

Annonse

I dette samarbeidet har kunstinstitusjonene Black Box teater, Dansens hus og Kunsthøgskolen i Oslo avdeling dans ansvar for et internasjonalt foredragsprogram om dans som er åpent for alle.

Den andre delen av prosjektet er en workshoprekke for dansekritikere. Den er et selvstendig prosjekt, finansiert uavhengig av institusjonene med en kritiker som prosjektleder, støttet av Norsk kulturråd og Fritt Ord.

Her utlyste vi i fjor høst åtte plasser, hvor praktiserende kritikere/skribenter som ønsket å lære mer om dans og som ønsket faglige kritikkseminarer, kunne søke. Søkerne forpliktet seg til å delta på alle samlingene, samt til å skrive to tekster.

Vi mottok 37 søknader, og ettersom nivået på søkerne var svært høyt, inviterte vi ytterligere åtte deltakere til å følge workshoprekken.

En kritikk kan etter vår mening ikke publiseres bare i informasjonskanalene til en kunstinstitusjon. En kritikk må ha en uavhengig redaksjon bak seg. Derfor har vi inngått en intensjonsavtale med nettidsskriftet Scenekunst.no om publisering.

Kritikker skrevet i Dansekritikerrørslas workshop blir vurdert individuelt av redaktøren i Scenekunst.no som alle andre tekster redaksjonen får inn, og redaktøren står fritt til å bestemme om hver tekst skal publiseres. I tillegg kan skribentene sende kritikker fra workshopen til vurdering i andre redaksjoner som skribentene har publiseringsavtale med, slik Subjekts skribent har gjort. Disse tekstene blir ikke sendt til Scenekunst.no, og redaktøren i Subjekt står igjen fritt til å velge om han vil publisere.

Subjekts påstand om at «Disse «kritikerprosjektene» lanseres offisielt og storslagent med pressemeldinger om hvordan kulturlivet skal redde den stakkarslige kunstkritikken» stemmer rett og slett ikke. Kritikerdelen av Dansekritikerrørsla er støttet av Fritt Ord og Norsk kulturråd, mens institusjonene arrangerer det åpne fagprogrammet.

Les også: Når kunsten sponser kunstkritikken

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)