Musikalsk smertegaranti

Faller mellom to stoler

Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

The Weeknds nye seks spors-utgivelse «My Dear Melancholy» er en raus EP, men et grådig album, som befinner seg et sted mellom gamle og nye The Weeknd.

★ ★ ★ ★ ☆ ☆

Det sies at det finnes fem stadier av sorg, når vi mister noen som er nær oss eller går gjennom et brudd. Disse inkluderer fornektelse, sinne, forhandlinger, depresjon og til slutt aksept. En emosjonell berg og dal-bane som spiller på alle følelsene i registeret, og ingen vekker dem bedre enn The Weeknd, i sitt nyeste album, som består av knappe seks sanger.

The Weeknds nye minialbum spiller på hele følelsesregisteret, men føles ikke fullverdig, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Skjermdump av The Weeknds nye omslag for «My Dear Melancholy».)

Smertegaranti

I minialbumet «My Dear Melancholy», er nummenheten som kjennetegnet ham i 2012-utgivelsen «Trilogy» tilbake. Han har vondt og agerer, og åpner godt med det første låtsporet «Call Out My Name», hvor han forteller om fallgruvene ved et forhold; hvor den ene vil mer enn den andre.

The Weeknd både føler på og spiller på noe som de aller fleste kan eller vil kjenne seg igjen i, og som elegant kommer frem gjennom et sløyd piano i bakgrunnen.

Annonse

Så fortsetter det slag i slag. Skal man prøve igjen? «Try Me» er den manglende evnen til å håndtere et tap uten å bli destruktiv, etterfulgt av «I Was Never There», og frykten for (et nytt) forhold: «Hurt You».

Det franske stjerneskuddet Gesaffelstein er med på to av låtene og bidrar med en futurisk og særegen synth, som man kjenner igjen fra franskmannens egne utgivelser.

Det er rått, brutalt og vondt, og lydbildet varierer fra sanger man kunne funnet i forløperen «Starboy» – til andre låter som hadde passet perfekt inn i nevnte «Trilogy», hvor pilletåken var så sterk at man ble døsig av å høre på albumet.

Mellom to stoler

I likhet med mange artister som har blitt store, og deretter endret musikken sin fra utgangspunktet de begynte med, har The Weeknd gått gjennom store forandringer. Endringene har vært så store at fanbasen har blitt splittet i synet på ham.

Da musikken først ble kjent, hadde han dessuten den karakteristiske ananasen på hodet: Sveisen. The Weeknd var verdens mest kjente ukjente artist.

Det er to år siden sist The Weeknd slapp album, og musikken har vært etterlengtet. Men det spørs om han ikke faller mellom to stoler når han prøver å mikse gammelt med nytt.

Men i det minste er det som en venninne sa: Dette er et perfekt album å høre på, om man gjennomgår et brudd.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist