Barneteater for alle

KHiO-studentene leverer et fyrverkeri av en forestilling

Sommerteateret
Sommerteateret
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Forestillingen «Min venn, romvesenet» er en fargesprakende og energisk forestilling som, om noe forsiktig, rører ved alvorlig tematikk.

Hauger av søppelposer og blinkende discolys danser i herlig harmoni. Det er som om «Trollmannen fra Oz», «Futurama» og sukkertøyet «Søppeldynga» har smeltet sammen i et og samme visuelle uttrykk.

I flere år har andreårsstudentene ved skuespillerutdanningen til Kunsthøgskolen i Oslo satt opp sommerteater i et sirkustelt i Frognerparken – og i år er intet unntak.

I tro sirkusstil er vi som publikum plassert rundt på tribuner, mens stykket foregår i manesjen. Skuespillerne løper ut og inn i et forrykende tempo, og dukker stadig opp nye steder i salen. Det hele skaper et mer dynamisk uttrykk enn i en tradisjonell teaterforestilling.

Inne i teltet er det kokende varmt, men det virker ikke å affisere skuespillerne overhode. Det er akrobatikk, dans, sang og et energinivå som er mildt sagt imponerende.

Annonse

Scenografisk vekker det umiddelbart interessen. Kanskje spesielt for den yngste garde, men også for alle andre som setter pris på maksimalistisk estetikk. Stjerner henger funklende fra taket, og det er glitter, og det er lys og det er farger.

Andreklassestudentene ved KHiO setter opp barneteater i sommer. (Foto: Sommerteateret).

Årets sommerforestilling, «Min venn, romvesenet», er et nyskrevet stykke, som hadde urpremiere i sommer.

Stykket er skrevet og regissert av Heddaprisvinner Kjersti Horn, med nyskrevet musikk av Emilie Stoesen Christensen og Ingeborg Marie Mohn, kjent fra bandet No. 4.

Kostymene, som er designet av det norske kunst – og designkollektivet Haik W/Us følger opp det maksimalistiske uttrykket. Samtlige av rollene bærer fargesterke kostymer med populærkulturelle og lett gjenkjennelige print. Ulike emjoier dukker opp både på kostymer og ulike rekvisitter.

Gjennomgående følges forestillingen av et sprudlende soundtrack, og bærer med seg grep fra musikalsjangeren. Omtrent hvert tiende minutt brytes det ut i sang og dans – og det er fengende. Koreografien er morsom og energisk. Melodiene er fine, og tekstene preges av søte og tilgjengelige referanser, både for store og små.

Teaterforestillingen belyser viktige tema som utfordringen ved sosiale medier og ensomhet blant barn. (Foto: Sommerteateret).

En romvesen-venn

«Min venn, romvesenet» handler om seks år gamle Ellie, (spilt av Ina Svenningdal). Ellie bor i en liten, rotete og utrivelig leilighet sammen med sin mor, to brødre, og en ganske uhyggelig stefar.

Innledningsvis blir vi introdusert for Ellie og hennes mamma Bente, (spilt av Helene Naustdal Bergsholm). Bente har mistet Ellie og leter febrilsk rundt om i nærområdet for å finne henne.

Gjennom stykket blir det tydelig for oss at mamma Bente kanskje ikke har det så greit. Hun er sliten hele tiden, surrer med tid og avtaler, og isteden for å kjøpe middag på butikken blir det bare øl. Ellie sliter med å få kontakt, må ordne opp for henne, og føler seg ofte glemt og alene.

Ellie er svært opptatt av verdensrommet, og om det finnes liv på andre planeter. En dag møter hun en annen som også føler seg ensom og alene. Forlatt på jorden, og langt hjemmefra.

Scenografien og kostymene er et maksimalistisk fargesprak.(Foto: Sommerteateret).

Tar tak i utfordringene med sosiale media

De kanskje største energibuntene i gjennom forestillingen er tvillingene Fritz og Freddy, (spilt av Victoria Ose og Carl Martin Eggesbø). De farter rundt på minisykler og skaper trøbbel og furore.

Tvillingene skal i stykket være rundt ti år, og har hver sin Iphone. Alt de gjør og opplever skal dokumenteres og deles på sosiale medier – og alle de ikke liker skal hånes gjennom samme kanal. YouTube og Instagram er gjennomgående referanser, og frasen «mange likes» dukker stadig opp.

Her virker det som om Kjersti Horn og skuespillerne ønsker å belyse en økende tendens samfunnet. Etikken, og kanskje mangelen der av, i henhold til barn og unges bruk av sosiale medier kan være problematisk.

«Min venn, romvesenet» er skrevet og regissert av Heddaprisvinner Kjersti Horn. (Foto: Sommerteateret).

Belyser vanskelig tematikk, uten å bli belærende

«Min venn, romvesenet» tar tak i et annet viktig tema – ensomheten. Ellie føler seg oversett og alene i verden, og lengter etter noen å føle nærhet til.

Det er en vanskelig tematikk å ta tak i under en én times lang familieforestilling, og tiden strekker ikke helt til for å nøste alle trådene. Allikevel så belyser forestillingen tematikken på en hensiktsmessig måte, selv om den kun skraper på overflaten.

«Min venn, romvesenet» klarer å belyse vanskelig problematikk uten å bli belærende eller moraliserende. Med glimt i øyet og mye humor kommer det flere stikk som viser til en underliggende tematikk.

Til tider går det kanskje litt fort i svingene, og konflikter løses i overkant hurtig. Men det er barneteater, og for hovedmålgruppen virker det å være midt i blinken.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran