Til å grine av

Hun får voksne til å begynne å gråte, og babyer til å slutte

Okay Kaya
Okay Kaya
Nå kommer den norske, men New York-baserte modellen og artisten Okay Kaya endelig tilbake til Norge, for å lansere sin følelsesladde fullengder.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Nå kommer den norske, men New York-baserte modellen og artisten Okay Kaya endelig tilbake til Norge, for å lansere sin følelsesladde fullengder.

Det har gått tre år siden hun slapp sin første låt på SoundCloud. Nå er Kaya Wilkins (27), bedre kjent under artistnavnet Okay Kaya, albumaktuell med «Both».

– Det føles ganske digg å gi slipp på noe jeg har holdt på med så lenge. Nå er det bare å lage mer, sier Wilkins til Subjekt.

Debutalbumet er sluppet på det amerikanske plateselskapet Su Tissue Records. Den etterlengtede fullengderen høster strålende kritikker fra både norsk og internasjonal presse.

Kjent fjes

Debuten til tross, er Okay Kaya likevel et kjent fjes for mange. Helt siden hun var 19 år gammel, har hun jobbet som modell i New York. I år gjorde hun seg også bemerket internasjonalt, gjennom kanskje verdens hippeste nominasjon: Det britiske kulturmagasinet Dazed & Confuseds «Dazed 100»-kåring, hvor hun til slutt endte som nummer 69.

Annonse

I fjor ble hun allment kjent her til lands, etter sin rolle som Anja i Joakim Triers kritikerroste vampyrfilm «Thelma».

Okay Kaya har sluppet sitt første album. (Foto: Okay Kaya).

Får babyer til å slutte å gråte

«Both» blander sjangre. Fra elektronika og jazz – til soul og folk. Men hvordan beskriver hun sin egen musikk?

– To venner har sagt at de spiller albumet mitt for babyer når de sitter barnevakt.

Det er kanskje ikke så rart. Det er noe mildt sagt beroligende over Wilkins musikk.

Samtidig, tar hun opp seriøse temaer, som i låta «IUD», hvor Wilkins blant annet synger:

«Baby you’re so baby, but I don’t want your baby», etterfulgt av: «We can go to Plan Parenthood (…)» – en frivillig organisasjon i USA som blant annet deler ut prevensjonsmidler og gjennomfører aborter.

Måtte velge mellom musikk- og dansetimer

Musikk har spilt en sentral rolle i Kaya Wilkins hverdag siden barndommen.

– Moren min spilte musikk fra morgen til kveld, da jeg og brødrene mine vokste opp, sier hun og forsetter:

– Som tenåring måtte jeg velge mellom musikk- og dansetimer. Jeg valgte til slutt dans, som muligens økte interessen min for musikk enda mer.

Siden den gang har Wilkins flyttet til New York, hvor hun nå har bodd i nesten ni år. Derfra har hun jobbet som musiker i fem år.

– Modellarbeidet har gjort det mulig for meg å få tid til å holde på med andre kreative ting. Det har vært overstimulerende, men fint, sier hun.

Multikunstneren

Wilkins har en imponerende merittliste. Utover å ha jobbet som skuespiller, modell og musiker, er hun også fotograf og musikkvideoregissør.

Til «Vampire», en låt fra albumet, har hun regissert musikkvideoen selv. Albumet er forøvrig dels spilt inn i Wilkins’ egne leilighet, mens de to andre musikkvideoene som er sluppet fra albumet, er regissert av den polsk-koreanske filmregissøren Adinah Dancyger.

– Jeg hadde en idé om å lage en visuell komponent til «Both», som fungerte som en slags kortfilm i form av episoder, i stedet for tradisjonelle musikkvideoer, forteller Wilkins.

Det er en synlig sammenheng i de tre musikkvideoene. I samtlige opptrer Okay Kaya sammen med en klone av seg selv:

– Jeg ville utforske hvordan det ville sett ut om Okay Kaya hadde en klone som speilet hennes mentale tilstand. I det private rom veksler tvillingene mellom hat og en slags auto-erotikk, mens i det offentlige rom blir klonen redusert til bagasje, som Okay Kaya må dra etter håret gjennom hverdagen.

Okay Kaya spiller på Blå i august. (Foto: Okay Kaya).

Kommer til Oslo i høst

I august legger Okay Kaya ut på en Nord-Amerika-turné. Hun skal holde konsert i blant annet Portland, Chicago og Toronto.

Før den tid kommer hun imidlertid til Norge: 3. august på Blå, sammen med den amerikanske synth-pop-artisten Porches.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar