Til å grine av

Hun får voksne til å begynne å gråte, og babyer til å slutte

Okay Kaya
Okay Kaya
Nå kommer den norske, men New York-baserte modellen og artisten Okay Kaya endelig tilbake til Norge, for å lansere sin følelsesladde fullengder.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Nå kommer den norske, men New York-baserte modellen og artisten Okay Kaya endelig tilbake til Norge, for å lansere sin følelsesladde fullengder.

Det har gått tre år siden hun slapp sin første låt på SoundCloud. Nå er Kaya Wilkins (27), bedre kjent under artistnavnet Okay Kaya, albumaktuell med «Both».

– Det føles ganske digg å gi slipp på noe jeg har holdt på med så lenge. Nå er det bare å lage mer, sier Wilkins til Subjekt.

Debutalbumet er sluppet på det amerikanske plateselskapet Su Tissue Records. Den etterlengtede fullengderen høster strålende kritikker fra både norsk og internasjonal presse.

Kjent fjes

Debuten til tross, er Okay Kaya likevel et kjent fjes for mange. Helt siden hun var 19 år gammel, har hun jobbet som modell i New York. I år gjorde hun seg også bemerket internasjonalt, gjennom kanskje verdens hippeste nominasjon: Det britiske kulturmagasinet Dazed & Confuseds «Dazed 100»-kåring, hvor hun til slutt endte som nummer 69.

Annonse

I fjor ble hun allment kjent her til lands, etter sin rolle som Anja i Joakim Triers kritikerroste vampyrfilm «Thelma».

Okay Kaya har sluppet sitt første album. (Foto: Okay Kaya).

Får babyer til å slutte å gråte

«Both» blander sjangre. Fra elektronika og jazz – til soul og folk. Men hvordan beskriver hun sin egen musikk?

– To venner har sagt at de spiller albumet mitt for babyer når de sitter barnevakt.

Det er kanskje ikke så rart. Det er noe mildt sagt beroligende over Wilkins musikk.

Samtidig, tar hun opp seriøse temaer, som i låta «IUD», hvor Wilkins blant annet synger:

«Baby you’re so baby, but I don’t want your baby», etterfulgt av: «We can go to Plan Parenthood (…)» – en frivillig organisasjon i USA som blant annet deler ut prevensjonsmidler og gjennomfører aborter.

Måtte velge mellom musikk- og dansetimer

Musikk har spilt en sentral rolle i Kaya Wilkins hverdag siden barndommen.

– Moren min spilte musikk fra morgen til kveld, da jeg og brødrene mine vokste opp, sier hun og forsetter:

– Som tenåring måtte jeg velge mellom musikk- og dansetimer. Jeg valgte til slutt dans, som muligens økte interessen min for musikk enda mer.

Siden den gang har Wilkins flyttet til New York, hvor hun nå har bodd i nesten ni år. Derfra har hun jobbet som musiker i fem år.

– Modellarbeidet har gjort det mulig for meg å få tid til å holde på med andre kreative ting. Det har vært overstimulerende, men fint, sier hun.

Multikunstneren

Wilkins har en imponerende merittliste. Utover å ha jobbet som skuespiller, modell og musiker, er hun også fotograf og musikkvideoregissør.

Til «Vampire», en låt fra albumet, har hun regissert musikkvideoen selv. Albumet er forøvrig dels spilt inn i Wilkins’ egne leilighet, mens de to andre musikkvideoene som er sluppet fra albumet, er regissert av den polsk-koreanske filmregissøren Adinah Dancyger.

– Jeg hadde en idé om å lage en visuell komponent til «Both», som fungerte som en slags kortfilm i form av episoder, i stedet for tradisjonelle musikkvideoer, forteller Wilkins.

Det er en synlig sammenheng i de tre musikkvideoene. I samtlige opptrer Okay Kaya sammen med en klone av seg selv:

– Jeg ville utforske hvordan det ville sett ut om Okay Kaya hadde en klone som speilet hennes mentale tilstand. I det private rom veksler tvillingene mellom hat og en slags auto-erotikk, mens i det offentlige rom blir klonen redusert til bagasje, som Okay Kaya må dra etter håret gjennom hverdagen.

Okay Kaya spiller på Blå i august. (Foto: Okay Kaya).

Kommer til Oslo i høst

I august legger Okay Kaya ut på en Nord-Amerika-turné. Hun skal holde konsert i blant annet Portland, Chicago og Toronto.

Før den tid kommer hun imidlertid til Norge: 3. august på Blå, sammen med den amerikanske synth-pop-artisten Porches.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof