Festival eller «label nights»?

Vel spilt, Havna

Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

94 prosent av Havna-artistene har en eller annen form for Universal-tilknytning. Festival eller label nights, spør Subjekts anmelder.

Artikkelen er oppdatert kl. 17.48.

God kok var det, da A$AP Ferg avsluttet jomfruutgaven av Oslos første musikkfestival dedikert til hip hop lørdag kveld. Men de færreste så nok alvoret i at plateselskapgiganten Def Jam Recordings hadde monopol på scenen for norske nykommere.

Enda mer kritisk blir det når våre utregninger viser at 94 prosent av Havna-artistene har en eller annen form for tilknytning til Def Jam Recordings eller dets moderselskap Universal Music Group.

Med festivalens egen Def Jam-scene, ser dette ut som klassisk sponsing. Arrangørene nekter å ha mottatt sponsormidler, en betimelig korreksjon, men det er fortsatt uheldig for festivalen at det bare er tre – av 17 artister på hele Havna-line-upen – som ikke har en form for tilknytning til Universal, Def Jam eller begge deler.

Annonse
En ydmyk, men skarp Jona Benyoub leverte sakene i Def Jams-teltet fredag. Han er en av Def Jam Recordings Norges nye satsinger. (Foto: Ida Madsen Hestman.)

I godt plateselskap

Dette utgjør en Universal-majoritet på 82,3 prosent, hvis unntakene er Silvana Imam, A$AP Ferg og Dårlig Vane, som henholdsvis er signert til Playground Music, RCA/Polo Grounds og NMG/Full Effekt.

Lars Vaular og PNB Rock har tidligere Universal-tilknytning, mens de resterende på en eller annen måte er kollegaer gjennom giganten. Vi snakker da om 2 Chainz, OnklP, Big Shaq, Ezzari, Larsiveli, Linda Vidala, Lil Halima, Jonas Benyoub, Dårlig Vane, Vin & Rap og Snow Boyz.

Den moderne artisten er tilknyttet flere plateselskap, og grensene er ofte flytende. Men ifølge vår strenge utregning, har hele 94 prosent av Havnas artister en eller annen form for tilknytning til Universal eller datterselskapet.

Dette kan like gjerne være en tilfeldighet, men som kritiker ønsker jeg å stille spørsmål ved om man bør ha en bevissthet rundt selskapstilhørighet når man booker. Uansett om plateselskapene har betalt for sin representasjon eller ikke, tegner dette et kritisk bilde på hvilke plateselskap som representeres på en festival som tilsynelatende skal booke kvalitativt.

At et plateselskap så og si alene representerer artistene på en festival – særlig den eneste lille scenen som er der – går selvfølgelig på bekostning av andre smalere artister. Nyskapende undergrunnsartister på andre labels hadde også kledd å spille på en scene som denne.

Big Shaq gjorde et tight sett, men har også bare to køddelåter ute i skyen. Har Havna valgt navn over innhold, spør Subjekts anmelder. (Foto: Ida Madsen Hestman.)
Dårlig Vane på hovedscenen. Et av få unntak som ikke har Universal-tilknytning, men som er med i Vin & Raps samlealbum fra tidligere i år, som er distribuert av Universal Music Norge. (Foto: Ida Madsen Hestman.)

Populært, på godt og vondt

Videre er den eneste britiske artisten på plakaten egentlig en stand-up-komiker, med bare to køddelåter ute i skyen. Settet ble også deretter. I ren spilletid var Big Shaq-konserten trolig en kortere opptreden enn den såkalte «skandalekonserten» til Frank Ocean på Øya, da han gikk av underveis. Den gang ble det baluba, men ikke så mye her.

Da kan man lure litt på hva som prioriteres. Universal foran andre, men også navn foran innhold? Som en salamander utbrøt samme kveld: «Man kunne like gjerne booka Mads Hansen. Biq Shaq er Englands Mads Hansen.»

Selv om festivalen har mange gode sider, mangler den en slags kvalitativ identitet, i tillegg til den kommersielle. Havna lukter hip hop-versjonen av VG-Lista-turneen, med store og hypede navn. Ikke minst trygge navn.

Det er en kjent sak at festivaldrift er en risikosport, og jeg har stor respekt for initiativtakerne bak disse. Det kan ikke være et rent musikalsk ideologisk prosjekt – man må forholde seg til den økonomiske modellen verden lever etter. Men det er jo mer spennende å være på festival der man kan lære eller oppleve noe nytt også.

Silvana Imam var på flere måter festivalens eneste utfordrer. (Foto: Ida Madsen Hestman.)

Bookingprofilen er altså ikke spesielt distinkt. Havna 0150 har unngått enhver risikosituasjon, men nettopp fordi det er Oslos første reindyrka hip hop-festival på mange år, kunne de trolig dratt fordel av å tørre være mer fremoverlent, gjøre mer interessante valg, som å huke inn mer ukjente, spennende navn.

Hvis festivalens mål var å promotere artister fra et gigantisk plateselskap, og dets også gigantiske datterselskap, er det kanskje mer unnskyldt. Eller, i det minste mer forståelig. I så fall savner jeg mer åpenhet, for det å pakke to label nights inn i festivalkonseptet fremstår noe kritikkverdig.

Det er også synd at eneste kvinnelige headliner, Silvana Imam, med en så stor fanskare her hjemme, spilte før viseren snidde seks-tallet lørdag. Hun er på flere måter festivalens eneste utfordrer.

Mens en noe monoton, opphypa kar, som kanskje egentlig burde vært på bryllupsreise, fikk æren av å sette standarden for Havnas første kveld fredag – ikke uten en klein erklæring om at Atlanta har de beste strippeklubbene. Mens Pasha kunne spottes rett opp og ned blant crowden, og jeg tenkte det kanskje heller skulle vært ham som stod på denne scenen.

Det var i Def Jam-teltet det var best stemning, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Ida Madsen Hestman.)

Tight

Rant til side. Folk har åpenbart kost seg. Også undertegnede. For Havna var tight som bare det. Norsk hip hop viste seg fra en god side, der nasjonallaget blant annet bestod av dyktige rappere som Lars Vaular, OnklP og Dårlig Vane, for å ikke glemme nyere og yngre artister som Jonas Benyoub, Ezzari, og Snow Boyz.

Sistnevnte snudde bokstavelig talt trekanthus-scenen på hodet. Her kunne den desidert råeste stemningen på hele festivalen tidvis bli misforstått med saunaen ved siden av. Det kokte, samtidig som trekonstruksjonen skapte en intim ramme som kledde det urbane musikkformatet som smør på kniv.

Det samme kan sies om resten av festivalområdet. Omgitt av trebebyggelse, strategisk plassert på en av Oslos råeste adresser, stemningsfulle Salt, som selv med frisk bris fra havet, ved havna – som navnet riktignok indikerer – pakket festivalen inn i en lun aroma.

Det er et godt utgangspunkt og skaper interessant symmetri for hip hop-formatet og -estetikken: Vann, asfalt, sjøluft og vakker utsikt til den penere delen av Oslo. (Nei, ikke barcode.) Samtidig er plassen intim: Man møter alltid på de samme folka to ganger, minst, på godt og vondt.

Publikum fortjener mer åpenhet, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Ida Madsen Hestman.)

Vel spilt

Som deigfersk festival, og med tanke på tre store kanselleringer, er første runde av Havna godt gjennomført. I fortsettelsen kunne man kanskje tjent på å satse på flere mellomstore artister, og ikke minst en slik scene. Altså mer undergrunn, og å presentere artister vi ikke har sett eller hørt så mye om. Den britiske rap-scenen, for eksempel. Folk fra mindre plateselskap, for eksempel. Flere folk fra andre plateselskap enn Universal, for eksempel.

Utover dette har det vært litt vanskelig å forstå hvem denne festivalen forsøker å ha som sitt kjernepublikum. Det er kanskje både bra og dårlig at ting ikke er helt satt. Men kanskje også billettsalget vil gå bedre dersom Havna 2019 finner seg selv i en mer kvalitativ bookingprofil. Den ser jeg frem til.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper