Torsdag braker det løs for Oslos egen samtidsmusikkfestival, Ultima, som lover å berike hovedstaden med opplevelser du aldri visste du likte, og de du trodde du ville like fra før i hele 15 dager, fra 13 til 22.september. Men hva er egentlig samtidsmusikk? Festivalsjefen selv, Thorbjørn Tønder Hansen, vet:
– Det er et enkelt begrep for et mylder av nyskapende, eksperimenterende og utfordrende uttrykksformer. Fra å være et begrep som primært beskrev den nye komposisjonsmusikken, skrevet for klassiske instrumenter, består samtidsmusikkfeltet i dag av alt fra komposisjonsmusikken over eksperimentell musikk, improvisasjonsmusikk, støy og lydkunst, forteller han.
– Samtidig er feltet stadig mer tverrkunstnerisk og utvikler blandingsformer, hvor musikk og lyd møtes med andre kunstarter. Et eklektisk og åpent felt på tvers av sjangre og kunstarter, med en enorm energi, nysgjerrighet og skapertrang – det er et supert sted å være.
Når stadig ut til et større publikum
Tønder Hansen mener Ultima er for det nysgerrige og åpne øret, uansett hvilken bakgrunn eller forutsetninger du måtte ha.
– Den danske beat-poeten Dan Turèll sa en gang at han kunne få like mye ut av Donald Duck som en litteraturprofessor kunne få ut av Shakespeare. På Ultima kan du med et åpent øre og en nysgjerrig oppdagelsestrang få like store opplevelser med Stockhausen, Carmen Villain og Laurie Anderson, uansett hvilken bakgrunn du har med deg inn i konsertsalen, sier Tønder Hansen.
Samtidig har Ultima et veldig sammensatt publikum. Den eklektiske og tverrkunstneriske musikkprofilen speiler seg også i et sammensatt publikum fra musikk-, scenekunst-, dans- og samtidskunstfeltet, mener festivalsjefen.
– Gjennom årene har Ultima nådd ut til et stadig større og yngre publikum, og det gleder jeg meg til å utvikle enda mer. Oslo er Nordens musikkhovedstad, med et helt enormt antall konserter på ett år innenfor alle sjangre, der det er helt «sindssygt meget gang i den!».
Som du kanskje forstår, er Tønder Hansen dansk.
Skriver samtidsmusikken inn i musikkhistorien
– I den sammenheng bidrar Ultima hvert år med fremtidens musikk som du kan høre her og nå.
Slik mener festivalsjefen også at Ultima beriker Oslo som musikkby.
– Vi retter fokus mot de nyeste tendensene i musikken fra Norge og hele verden, på samme måte som vi legger vår ære i å sette samtidsmusikkfeltet inn i musikkhistorien.
Dette gjør Ultima både ved å presentere samtidsmusikken sammen med klassisk musikk, og ved å sette konserter med store klassikere i samtidsmusikken helt fra andre verdenskrig og frem, på plakaten.
– For eksempel kan vi by på SISUs fremføring av Xenakis’ store slagtøyverk «Pleiades», og den nå 80-år gamle Beatriz Ferryaras fantastiske elektroniske musikk fra 1960-årene og frem til i dag.
Grafisk profil er også avgjørende
– En leopardgekko hvisket meg at dere bruker sinnsykt mye penger på grafisk profil. Stemmer dette, og i såfall, hvorfor er det så viktig?
– Det er hyggelig å høre at vår grafiske profil er så fremtredende at det ser ut som om vi har brukt en million på den, selv om vi bestemt ikke har det. Jeg er utrolig glad for samarbeidet med våre grafikere og er stolt av årets profil, sier Thønder Hansen.
Som kunst- og kulturinstitusjon med generøs støtte fra staten og Oslo Kommune, mener han at Ultima også har et stort ansvar for at mest mulig av deres profilbudsjett går til selve musikken. Samtidig er en fremtredende grafisk profil et viktig element i markedsføringen og synliggøringen av festivalen:
– Vi vil jo gjerne nå ut til et så bredt publikum som mulig, og hele tiden nå ut til et nytt publikum. Det er «rugbrødsarbejde» hver dag, og en spenstig grafisk profil er helt avgjørende i den sammenheng.
Migrasjon som årets tema
– Rugbrødsarbeid og spenstig visuell profil til side, hva er det som egentlig kjennetegner Ultima sitt konsept?
– Arne Nordheim sa en gang, begeistret over dansken Bent Sørensens musikk: «Det minner meg om noe jeg aldri har hørt!» På Ultima vil vi gjerne bygge bro mellom det velkjente og det ukjente, mellom musikkens kanon og de nyeste eksperimenter og uttrykksformene på en inkluderende og inviterende måte, så publikum kan føle seg velkomne, få store opplevelser med velkjente ting, og bli hekta på ting man ikke visste eksisterte.
Samtidig er det viktig for festivalsjefen at Ultima også forholder seg til politiske og samfunnsmessige problemstillinger og skaper en sammenheng mellom det musikalske laboratorium og verden omkring oss. Det gjør de med årets tema: «Migration – People and Music in Flux.»
– Her setter vi gjennom konserter, forestillinger, workshops og seminarer fokus på migrasjon på mange forskjellige måter. Det er et skritt frem i et langsiktig og flerårig arbeid for å skape stadig større mangfold på scenen, og blant publikum, samtidig som vi utvikler fokus på samtidsmusikkens utforskende og nyskapende energi. Det gleder jeg meg til, avslutter han.