Ny utstilling på Munchmuseet

Pompøs og selvsentrert som gutta

Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Er det det man må være for å kunne bli sammenlignet med Edvard Munch, spør kunsthistoriestudent Lena Trydal.

I 2015 etterlyste Aftenposten-journalist Heidi Borud kvinnene i Munchmuseets populære utstillingsrekke «+Munch», hvor et utvalg av den norske kunstneren Edvard Munchs malerier stilles ut sammen med en annen kunstner. I seriens seks sammenligninger med Edvard Munch, var 100 prosent av kunstnerne som ble utstilt nettopp menn.

Avdelingsdirektør for samlinger og utstillinger ved Munchmuseet, Jon-Ove Steihaug, ble stilt spørsmål om utelatelsen av kvinnelige kunstnere i et Kunstkritikk-intervju tidligere samme år, og svarte da at «Det er selvsagt kvinnelige kunstnere som kunne vært en del av en slik serie.»

Førstkommende fredag gjør Munchmuseet alvor av dette og åpner den første utstillingen med en kvinnelig motpart alene, og som ikke først og fremst har en kuratorisk tilnærming eller blikk på Edvard Munch. Det ble den sørafrikanske maleren Marlene Dumas.

Fra et kvinnesaksperspektiv ble jeg nysgjerrig: Er dette en revolusjon for Munchmuseet? Hva har dette kjønnsperspektivet å si, både for kunstverkene og resepsjonen? Hvorfor ble det nettopp Dumas?

Annonse

Munchmuseet fikk i våres, på nytt, kritikk av Subjekts redaktører Danby Choi og Una Mathiesen Gjerde, for sin utstilling «Med lukkede øyne», en utstilling med Munchs noe eldre franske malerkollega Paul Gauguin (1848-1903).

Kritikken gikk ut på at museet ikke problematiserte de to kunstnernes kvinne- og etnosyn, som ifølge forfatterne var sexistiske og utdaterte. Uansett om det stemmer at Munch hadde et pessimistisk kvinnesyn så er Munchmuseet hans museum, og det er en selvfølge at hans kunst, hans blikk og kvinnesyn vil vises frem her. Men rekken av Munch-sammenligninger med andre kunstnere åpner en mulighet for å se Edvard Munch på ulike måter, avhengig av motparten.

Nå er motparten en kvinne. Gjør det noe med vårt syn på Munch?

Marlene Dumas maler også nakne kvinneskikkelser, men fremfor å projisere egne seksuelle lyster, er hun opptatt av menneskelige relasjoner. Blant annet relasjonene mellom de nakne kvinnene og det betraktende publikum.

Sammenliknet med Gauguin-utstillingen, kan kanskje Dumas påvirke til et annet blikk på kvinnene til Munch, der hennes malerier sies å konfrontere det mannlige blikket. For hva skjer med blikket dersom man setter en underdanig Munch-kvinne ved siden av en konfronterende Dumas-kvinne?

På slik måte kan Munchmuseet, ved å åpne for kvinnelige motparter, både sette nytt lys på Munch og utfordre det kvinnesynet Choi og Mathiesen Gjerde påpekte. I verste fall kan man endelig tillate en kvinne å være med å definere.

Å ta inn en kvinne kan altså gange kvinnesaksperspektivet, men vil Dumas bli den første og siste i Munchmuseets sammenligningsserie?

Det spørs heller på om hele systemet er basert på mannlige premisser.

Kunstkritiker Roberta Smith har en klar oppfatning av fremgangsmåten til Dumas. I en kritikk av hennes utstilling «Measuring Your Own Grave» i The New York Times, skriver hun:

«Dumas menger seg med gutta, hun er pompøs og selvsentrert likesom sine mannlige kollegaer.»

Skal man tro Smith, kan man tenke seg at Dumas i grunn er en enkelt kandidat for Munchmuseets serie med Munch-sammenligninger, fordi hun trer frem i kunstverdenen på en slik måte som mannlige kunstnere normalt ville ha gjort.

Historisk sett har ikke kvinner hatt muligheten til å bygge et slikt ego på grunn av manglende tilgang til utdanning og kunnskap, og en forankring i en husmor-rolle som innebar å ta vare på andre.

Dermed ser jeg to måter å forstå dette:

1. Det er i kvinnekampens favør at kvinner nå også får være egosentriske og geniale kunstnere. Dumas viser at kvinner også kan oppnå hva hennes mannlige maler-kollegaer har oppnådd.

2. Å strebe mot en egosentrisme er å fremgå på mannlige premisser. Hvis dette er kriteriet for å bli sammenlignet med Munch, vil det fortsette å være minimalt med kvinner i serien.

Siden kvinner var husmødre og utestengt fra kunstakademiene i Munchs samtid, og i maleriets storhetstid forøvrig, kan det tenkes at man må sette Munch opp med flere samtidskunstnere, eller kunstnere i andre sjangere enn maleriet, dersom man ønsker en likestilling i Munchmuseets utstillingsrekke.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner