Innen fredag neste uke, spiller Peder Niilas Tårnesvik (21) i Oslo, Trondheim og Bergen. Noen uker etter det igjen, slipper han EP. – Kan’ke klage.
– Hallo, det er Peder?
– Hei, det er Peder!
Alltid like morsomt. Du som leser kan jo lure på hvem som ringte hvem.
Men til forskjell fra undertegnede, har Peder Tårnesvik (21) det kule mellomnavnet Niilas, som de siste årene har blitt et kjent artistnavn – her i Norge, i alle fall.
– Navnet er av samiske aner. Derfor er det ikke så mange som har hørt det før, sier han.
Den unge produsenten og DJ-en er straks aktuell med ny EP. I dag er han å finne på plakaten i Oslo, når det Bergensbaserte plateselskapet Vibbefanger inntar storstuen Rockefeller med det reisende festivalkonseptet Vibbefestival.
Valgte bort studier og klager ikke
I realiteten er det nok mer en venners venner-fest, hvor Niilas er del av første ledd. For selv om han ble født i Oslo, flyttet han tidlig til Bergen med moren, og slik ble han også en del av Vibbefanger-kollektivet, siden han gikk på barneskole med de sentrale guttene der.
Labelet, som startet som en slags administrativ utvidelse av rapgruppen Hester V75, ble raskt en paraply for å favne en stor stall av artister i og utenfor Bergen. Nå arrangerer de festival med konserter, DJ-sets og … merch. Oslo i kveld, Trondheim i morgen og Bergen neste fredag.
– Vi klarte etter hvert å rote oss bort i Kjartan Lauritzen også, så vi tok ham litt under vingen. Og nå har jo han eksplodert, så det er veldig gøy.
Men som musiker selv, har Niilas markert seg stort i det siste ved å spille en original og rytmisk blanding av trap, 2-step og IDM. Det er lett å trekke paralleller til Cashmere Cat, Lido (en tredje Peder) og Röyksopp, selv om han kanskje har et mindre pop-aktig lydbilde. Så at han nå fullt og helt kan leve av musikken, er noe Niilas selv har vansker med å skjønne hvordan gikk til.
– Jeg vet ikke hvordan det skjedde, men jeg klager ikke.
Niilas begynte å studere filosofi ved Universitetet i Bergen, men måtte se seg nødt til å bortprioritere studiene for musikken underveis.
– Mengden Immanuel Kant-pensum var ikke helt forenelig med turneringen. Man kan ikke ligge månedsvis bak Kant, ler han.
Intenst, elektronisk
I stedet produserer han sjangeroverskridende elektronisk klubbmusikk. Hans forrige EP, «Memoraids», var et eksperimentelt, eklektisk og elektronisk. Det er også typisk for hans siste utgivelse, «U Got Me», som gikk til ved at han fant «den helt perfekte sample-en» der ute på internett.
– Man trenger bare en god idé, så vet man raskt hvordan hele prosjektet skal bli. Hele låten gikk til, utifra en sample. Jeg hadde en to minutter lang demo, men tenkte den var litt monoton. Jeg endte opp med å dra til studioet på Bergen Kjøtt. Der spilte jeg inn litt piano og forskjellig ambience, som jeg strødde rundt i låta.
– Helt klart en av de mest intense utgivelse jeg har gitt ut hittil.
Niilas-katalogen består også av en hel del utgitte remikser av andre låter. Det å lage låter på et ikke tomt lerret, er en ganske annerledes kreativ prosess, forteller Niilas:
– På én måte så er det lettere fordi man har et annen utgangspunkt, men det kan også være begrensende i seg selv.
I sin nye EP kan han dog love en tydeligere tilstedeværelse av vokal i lydbildet.
– Det er også noe mer pop-orientert.
Niilas kan også røpe bidrag fra Amalie Holt Kleive – med ferskt stipend fra Vill Vill Vest, og det unge elektropop-talentet Jimi Somewhere.
EP-en slippes 26. oktober, og smakebiter av det er å høre både i Oslo og Trondheim i helgen, når Vibbefestivalen tar Niilas med seg begge steder.
– Hva kan vi forvente å høre?
– Jeg har brukt de siste ukene på å utvikle et slags liveshow. Det er utrolig knotete å gjøre den musikken jeg lager live, så man må finne noen små kompromisser her og der,.
– Det blir også en kar med meg for å skape visuals til konserten. Jeg styrer samples og lyder fra scenen. Jeg kommer nok til å spille nesten hele den nye EP-en.