Admiral P på Sentrum Scene

Umulig å ikke trekke på smilebåndet av Admiral Ps motivasjonskurs på Sentrum Scene

Ida Madsen Hestmann
Ida Madsen Hestmann
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Dette er en kveld som handler om musikk, og dens nærmest legende kraft mot negative vibes og alt som er vondt.

★ ★ ★ ★ ☆ ☆

Admiral P har vært artist siden han var i tenårene på 90-tallet, men ble for alvor kjent for allmennheten etter å ha snekret låter som «Spinnvill», «Engel», «Kallenavn» og «Snakke litt», prydet med sin velkjente gebrokne vokal-signaturstil som tidligere har vært misforstått med fleip, men som faktisk ikke kunne blitt mer autentisk, når man vet han kom til Norge som 13-åring fra Zambia, og i begynnelsen nektet lære seg norsk.

Hans siste album, «Alltid der», som kom i august og var dedisert til hans mor, har til tross for gode kritikker, gått noe stille i dørene. Grunnen til dette er kanskje at han her i stor grad har gått tilbake til røttene som dancehall-artist, og mangler de folkelige hitsa fra tidligere. Men på Sentrum Scenen denne oktoberkvelden har et vidt spekter av mennesker møtt opp for en musikalsk helaften – og dét skal de få.

Admiral P, aka Philip Boardman, har holdt kok i norsk reggeae siden 90-tallet (Foto: Ida Madsen Hestman)

Mektig live

Idét sceneteppet forsvinner, er det bare å legge fordommene om at admiralen er en tulleartist vekk – om noen fortsatt skulle ha det. For det er det jo fortsatt noen som har. For eksempel undertegnende, som måtte opp i garderoben for å pent legge de fra seg, enda han visste at admiralen hadde spilt med Global Citizen Band i ganske lang tid.

Annonse

For det låter så sjukt mye bedre live enn på plate at det er fare for å få bakoversveis om man, som undertegnede, ikke har sett ham live før. Fra første sekund skaper de åtte musikerne et mektig lydbilde og  sørger for et generelt positivt møte med den voksende låtkatalogen til Admiral P. Og det gjør opp for de halvcorny tekstene.

Fra første sekund skaper de åtte musikerne et mektig lydbilde og  sørger for et generelt positivt møte med den voksende låtkatalogen til Admiral P. (Foto: Ida Madsen Hestman)

Smilemedisin

Denne kvelden handler om musikk, og dens nærmest legende kraft mot negative vibes og alt som er vondt. «Mer musikk og mindre prat», påpeker admiralen ved flere anledninger. Det er deilig lyd, og bassen er så dyp at det rister i veggene. Mer selskap skal også hovedpersonen i signalrød dress få, av Eben jr., OnklP, og Joddski, på låtene «Bobler», «Hatere» og «Ikke Lek».

I salen driver folk med ulike forsøk på dans, med varierende hell, men tidvis virker de samkjørte. Da ser folkemengden ut som avslappende bølger, og sammen med den bakpå musikken, er det lett å sone ut. Selv om man eksempelvis hadde en dårlig dag før man kom, er det umulig å ikke trekke på smilebåndet av Admiral Ps motivasjonskurs, i form av låter om jenter som er både «vakker og søt», at du «gjør så godt du kan» og ikke minst at det er «so sweet og så herlig hvordan musikken gjorde meg glad igjen».

Ingen kan bære en signalrød outfit med stil og attityde som Admiral P «Redman» Boardman (Foto: Ida Madsen Hestman)

Viktig brobygger og formidler

Kvelden trekker seg ut i det lengste laget, og reggae/dancehall-musikken er allerede en sjanger som virker ensformig for utenforstående. Mot slutten er det en hitparade med «Snakke litt», «Allergi», «Kallenavn» og «Engel». Men det løfter ikke taket slik det burde.

Det kunne være en idé å korte ned på setlista, eller spre hitsene utover settet, slik at de fungerte som heller små musikalske adrenalin-innsprøytninger. Likevel, denne kvelden på Sentrum Scene demonstrerer Admiral P igjen sin rolle som viktig kulturformidler og musikalsk brobygger.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar