Larsiveli på John Dee føltes litt som å være hjemme i stua hos en familie i Horten – en sammenligning i beste mening.
★ ★ ★ ★ ★ ☆
Som forventet, dukket broren Makko Makeba opp på John Dee denne novemberkvelden. Det gjorde også moren, som attpåtil hadde bursdag. En av Larsivelis største styrker som artist er hans ærlige «hjertet utapå skjorta»-holdning, som å få publikum til å stemme i bursdagssangen for mamma sjøl som på et tidspunkt stod på scenen – noe som fremsto som den mest naturlige ting i verden for ham.
Underveis er det tydelig at Horten-rapperen overhodet ikke tar konserten som noen selvfølge. Han roser til stadighet publikum og er åpenbart lykkelig over å få være hovedattraksjon, etter oppvarmingen fra Isah og Dutty Dior. Bak ham står DJ Are Santiago. Veien hit har ikke vært uten komplikasjoner for Larsiveli, etter år med mye rus som i sin tur har bremset karrieren. Rapperen har vært på avrusning og jobber fortsatt for å holde stø kurs – forhåpentligvis vil det føre til hyppigere utgivelser fremover.
Energiball
Det ble mye lokalt fokus denne kvelden, og showet startet sågar med Horten-hyllesten «Møkkah» – den inspirerte freestylen over Baby Souljas «Dirty», som Larsiveli slapp i fjor. Har man fulgt med på rapperen i sosiale medier de siste par åra vet man at han er proppfull av energi, så mye at det kan bikke over i det parodiske. Den store personligheten hans er heldigvis til stede fra start denne kvelden, og han har ingen problemer med å holde på oppmerksomheten til sin dedikerte fanskare.
Vi skal imidlertid ikke mange låter ut i Larsvelis beskjedne setliste før rapper og produsent Makko Makeba inviteres på scenen, der de to brødrene erfarent flankerer hverandre. Makeba entrer konserten like uironisk som sin bror, iført skinnjakke og do-rag. «Peng & punan» ljomer over anlegget, en godbit fra «Brødrene Gjeddehjerte»-EP-en.
Mens Makko kjører en kort soloopptreden, er Larsiveli ute et øyeblikk – når han vender tilbake har han gjennomført et aldri så lite klesskift! Fra en lilla t-skjorte har han nå gått over til oransje lue, rutete skjorte og briller (uten styrke?). Motivasjonen bak klesskiftet virker først og fremst å være klesskiftet i seg selv, og Larsivelis idé om at dette hører med for en stjerne. Det er et sjarmerende, nesten naivt valg, og han oser som vanlig positiv energi.
Fleksemann
Det dukker opp et par andre gjester, og når Sebastian Zalo og Lars kjører i gang «Ingen Fred» er det duket for et av konsertens mest energiske innslag. Men det virkelig store høydepunktet kommer like etter. Blant dem jeg sto sammen med var det knyttet forventninger til live-fremføringen av flunkende nye «Mamma Mia» – ikke bare en av Larsivelis beste låter til nå, men også et spor der han virkelig får flekse teknikken. Gåsehuden er innen rekkevidde noen sekunder ut i første vers, når det viser seg at rapperen klarer å holde tunga rett i munnen og takler den krevende flowen.
Etter noen intense 30-40 minutter har vi nådd avslutningen og «Baby» – Larsivelis publikumsvennlige singel fra Vin&Rap-albumet i vår. Makeba og Zalo kommer ut igjen og rapper med på låta. Larsiveli er i baris nå og gir sitt siste. Etter at trioen er klappet av scenen vender han tilbake i noen sekunder; ikke for å gjøre ekstranumre, men for å filme seg selv med publikum. Han har grunn til å være fornøyd, for konserten beviste at Larsiveli funker bedre live enn de fleste andre, norske rap-artister – nå gjelder det bare å produsere mer låtmateriale. Fortsetter han i «Mamma Mia»-stil er det mye å glede seg til.