Grensesprengende samtidskunst står i sentrum for ukas utstillingsåpninger i byen mellom de syv fjell.
Teknologi og kunst flettes sammen når årets utgave av Piksel, Bergens festival for elektronisk kunst og frie teknologier, går av stabelen. Årets utgave kretser rundt biodata og økosystemer, hvor referanser til bier og droner er et gjennomgående element.
Gjester fra fjern og nær møtes også i Bergen for en ny utgave av After School Special. Denne gangen kuratert av Subjekts egne kunstskribent, Hedda Grevle Ottesen og Natalie Price Hafslund. Sammen med kunstnere fra inn- og utland, søker de det de selv definerer som «The Golden Hour».
På Entrée settes borgerkrigen i Jugoslavia under lupen, når Damir Avdagic viser to filmer. Felles er deres kretsting rundt krigen, samt hvordan de gjennom ulike innfallsvinkler til konflikten filosofisk reflekterer rundt hvordan historiske hendelser både bygger identitet kollektivt og på et individuelt plan.
Gå heller ikke glipp av åpninger på Palmera og Kunstgarasjen, hvor man kan få med seg alt fra maleri til utforskning av forholdet mellom virtuelle og analoge skapelsesprosesser.
Dette lover en sjeldent god uke på kunstfronten i Bergen, altså.
Damir Avdagic på Entrée
(Markveien 4B, første visning torsdag 22. november kl. 17.00)
Borgerkrigen i Jugoslavia fungerer som historisk bakteppe for Damir Avdagics to filmer «Reenactment/Process» og «Reprise/Response» som vises på Entrée denne helga. Avdagic, og hans familie, måtte selv flykte fra det tidligere Jugoslavia i 1993, bare to år etter konflikten – som skulle vare helt til 1999 – brøt ut.
Gjennom ulike teknikker og samtaler; brev, samtaler og dokumenter, belyser Avdagic den historiske hendelsen fra flere perspektiver. Slik utforsker han hvordan historie blir videreført fra generasjon til generasjon, samt hvordan hendelser, som borgerkrigen i Jugoslavia, påvirker kulturell identitet, nasjonalitetsfølelse og selvet.
Les mer HER.
«Buzzocrazy» av Piksel 18
(Strandgaten 207, åpning torsdag 22. november kl. 20.00)
Denne uka er det duket for den 16. utgaven av Piksel – Bergens årlige festival for elektronisk kunst og frie teknologier. Årets utøver forenes i deres belysning av biodata og krysning av økosystemer fra en kunstnerisk innfallsvinkel. Med bier som et gjennomgående element, søker festivalen angivelig å: «se biedroner som en ny metafor for å gjenoppta et logisk økosystem».
I alt atten kunstnere og kunstnergrupper står for utformingen av årets utstilling i Piksels lokaler. Utover dette kan man også få med seg en rekke arrangementer rundt omkring i byen, som kretser rundt samme tematikk. Men obs! alt foregår kun denne helga, så ikke nøl med å komme deg avgårde!
Les mer HER.
After School Special på Landmark
(Rasmus Meyers allé 5, torsdag 22. november kl. 21.00-01.00)
I kveld inntar After School Special Landmark med «The Golden Hour». Kvelden er kuratert av Hedda Grevle Ottesen og Natalie Price Hafslund, og med seg på laget har de en gruppe kunstnere fra ut- og innland. Kveldens kuratorer beskriver kvelden som en søken etter nettopp «The Golden Hour» – hva dette innebærer er noe uvisst.
Det er imidlertid ikke tvil om at dette blir en kveld man sent vil glemme. På plakaten finner vi kunstnere som Niels Munk Plum og Barbara Signer. For ikke å glemme Narves1biblioteket som tidligere i år tok Slottsfjellfestivalen med storm, da de tok scenen med Music Angels of N1B.
Les mer HER.
«Space at Night» av Fredrik Berberg på Palmera
(Nikolaikirkeallmenningen 2B, åpning fredag 23. november kl. 18.00)
Undersøkelser av forholdet mellom det fysiske og det virtuelle står sentralt for Fredrik Berbergs kunstnerskap. I skrivende stund viser han utstillingen «Chassis» på Telemark Kunstsenter, hvor han viser en rekke skulpturer laget ved hjelp av 3D-printere. Denne uka åpner han utstillingen «Space at Night» på Palmera.
Felles mellom de to utstillingene er Berbergs refleksjoner rundt arkitektur og romlighet. På Palmera er selve arbeidene utarbeidet i dialog med utstillingslokalet. Her vil man finne både materialnære analoge verk og arbeider som er utformet gjennom virtuelle strategier.
Les mer HER.
Thomas Hestvold og Harald Fenn på Kunstgarasjen
(Møllendalsveien 15, åpning fredag 23. november kl. 19.00)
To av Norges mest anerkjente malere møtes i Kunstgarasjens lokaler denne uka. Harald Finn og Thomas Hestvold jobber tilsynelatende med svært ulike tilnærminger til maleriet. Felles er imidlertid deres dedikasjon til det abstrakte landskapsmaleriet.
Fenns karakteristiske arbeider forener tradisjonelle stemningslandskap og abstrakt maleri. Rettelinjer og optiske virkemidler, skaper samlet en romlig inntrykk som gjennom sin fargepalett og lysgjengivelse opptrer som rolige landskap. Hestvold i den andre enden, tar utgangspunkt i egne naturfotografier, som deretter brytes opp og forenkles til abstrakte uttrykk. Essensielt for Hestvolds arbeider er hans vilje til å unngå rektangulære former, noe som gir arbeidene et særegent organisk uttrykk.
Les mer HER.
*Pressetisk fotnote: Undertegnede virker som redaktør for Hedda Grevle Ottesen og kjenner medlemmene av kunstnerkollektivet Narves1biblioteket.