Vernissageguiden Bergen

En sjeldent god uke for kunst i Bergen

Narves1biblioteket
Narves1biblioteket
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Grensesprengende samtidskunst står i sentrum for ukas utstillingsåpninger i byen mellom de syv fjell.

Teknologi og kunst flettes sammen når årets utgave av Piksel, Bergens festival for elektronisk kunst og frie teknologier, går av stabelen. Årets utgave kretser rundt biodata og økosystemer, hvor referanser til bier og droner er et gjennomgående element.

Gjester fra fjern og nær møtes også i Bergen for en ny utgave av After School Special. Denne gangen kuratert av Subjekts egne kunstskribent, Hedda Grevle Ottesen og Natalie Price Hafslund. Sammen med kunstnere fra inn- og utland, søker de det de selv definerer som «The Golden Hour».

På Entrée settes borgerkrigen i Jugoslavia under lupen, når Damir Avdagic viser to filmer. Felles er deres kretsting rundt krigen, samt hvordan de gjennom ulike innfallsvinkler til konflikten filosofisk reflekterer rundt hvordan historiske hendelser både bygger identitet kollektivt og på et individuelt plan.

Gå heller ikke glipp av åpninger på Palmera og Kunstgarasjen, hvor man kan få med seg alt fra maleri til utforskning av forholdet mellom virtuelle og analoge skapelsesprosesser.

Annonse

Dette lover en sjeldent god uke på kunstfronten i Bergen, altså.

Borgerkrigen i Jugoslavia står sentralt i Damir Avdagics kunstfilmer. (Foto: Entrée).

Damir Avdagic på Entrée

(Markveien 4B, første visning torsdag 22. november kl. 17.00)

Borgerkrigen i Jugoslavia fungerer som historisk bakteppe for Damir Avdagics to filmer «Reenactment/Process» og «Reprise/Response» som vises på Entrée denne helga. Avdagic, og hans familie, måtte selv flykte fra det tidligere Jugoslavia i 1993, bare to år etter konflikten – som skulle vare helt til 1999 – brøt ut.

Gjennom ulike teknikker og samtaler; brev, samtaler og dokumenter, belyser Avdagic den historiske hendelsen fra flere perspektiver. Slik utforsker han hvordan historie blir videreført fra generasjon til generasjon, samt hvordan hendelser, som borgerkrigen i Jugoslavia, påvirker kulturell identitet, nasjonalitetsfølelse og selvet.

Les mer HER.

Den 16. utgaven av Bergens årlige festival for elektronisk kunst og frie teknologier arrangeres denne helga. (Foto: Piksel).

«Buzzocrazy» av Piksel 18

(Strandgaten 207, åpning torsdag 22. november kl. 20.00)

Denne uka er det duket for den 16. utgaven av Piksel – Bergens årlige festival for elektronisk kunst og frie teknologier. Årets utøver forenes i deres belysning av biodata og krysning av økosystemer fra en kunstnerisk innfallsvinkel. Med bier som et gjennomgående element, søker festivalen angivelig å: «se biedroner som en ny metafor for å gjenoppta et logisk økosystem».

I alt atten kunstnere og kunstnergrupper står for utformingen av årets utstilling i Piksels lokaler. Utover dette kan man også få med seg en rekke arrangementer rundt omkring i byen, som kretser rundt samme tematikk. Men obs! alt foregår kun denne helga, så ikke nøl med å komme deg avgårde!

Les mer HER.

Narves1biblioteket er blant kunstnerne som gjester Bergen i anledning After School Special. (Foto: Narves1biblioteket).

After School Special på Landmark

(Rasmus Meyers allé 5, torsdag 22. november kl. 21.00-01.00)

I kveld inntar After School Special Landmark med «The Golden Hour». Kvelden er kuratert av Hedda Grevle Ottesen og Natalie Price Hafslund, og med seg på laget har de en gruppe kunstnere fra ut- og innland. Kveldens kuratorer beskriver kvelden som en søken etter nettopp «The Golden Hour» – hva dette innebærer er noe uvisst.

Det er imidlertid ikke tvil om at dette blir en kveld man sent vil glemme. På plakaten finner vi kunstnere som Niels Munk Plum og Barbara Signer. For ikke å glemme Narves1biblioteket som tidligere i år tok Slottsfjellfestivalen med storm, da de tok scenen med Music Angels of N1B.

Les mer HER.

Fredrik Berberg åpner utstillingen «Space at Night» på Palmera. (Foto: Palmera).

«Space at Night» av Fredrik Berberg på Palmera

(Nikolaikirkeallmenningen 2B, åpning fredag 23. november kl. 18.00)

Undersøkelser av forholdet mellom det fysiske og det virtuelle står sentralt for Fredrik Berbergs kunstnerskap. I skrivende stund viser han utstillingen «Chassis» på Telemark Kunstsenter, hvor han viser en rekke skulpturer laget ved hjelp av 3D-printere. Denne uka åpner han utstillingen «Space at Night» på Palmera.

Felles mellom de to utstillingene er Berbergs refleksjoner rundt arkitektur og romlighet. På Palmera er selve arbeidene utarbeidet i dialog med utstillingslokalet. Her vil man finne både materialnære analoge verk og arbeider som er utformet gjennom virtuelle strategier.

Les mer HER.

Thomas Hestvold og Harald Fenn inntar Kunstgarasjens utstillingsrom. (Foto: Thomas Hestvold).

Thomas Hestvold og Harald Fenn på Kunstgarasjen

(Møllendalsveien 15, åpning fredag 23. november kl. 19.00)

To av Norges mest anerkjente malere møtes i Kunstgarasjens lokaler denne uka. Harald Finn og Thomas Hestvold jobber tilsynelatende med svært ulike tilnærminger til maleriet. Felles er imidlertid deres dedikasjon til det abstrakte landskapsmaleriet.

Fenns karakteristiske arbeider forener tradisjonelle stemningslandskap og abstrakt maleri. Rettelinjer og optiske virkemidler, skaper samlet en romlig inntrykk som gjennom sin fargepalett og lysgjengivelse opptrer som rolige landskap. Hestvold i den andre enden, tar utgangspunkt i egne naturfotografier, som deretter brytes opp og forenkles til abstrakte uttrykk. Essensielt for Hestvolds arbeider er hans vilje til å unngå rektangulære former, noe som gir arbeidene et særegent organisk uttrykk.

Les mer HER.

*Pressetisk fotnote: Undertegnede virker som redaktør for Hedda Grevle Ottesen og kjenner medlemmene av kunstnerkollektivet Narves1biblioteket.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM