Martin Hazy fra Dårlig Vane går solo:

– På tide å vise hvorfor jeg fortjener en plass blant de beste

Petter Tran
Petter Tran
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Martin Hazy har rappet siden han var tolv. Nå er han klar for å vise oss hva han kan og hva han tenker med solodebutalbumet «Oppkjørt & Nedkjølt».

– For meg har det vært sånn: Hvorfor faen har jeg ikke sluppet prosjekt før, liksom? Men jeg tror det er ganske riktig tid å gjøre det på. Nå har vi hatt DV i tre år, og vi kommer til å vare for evig, det er ikke det, men vi har jo alltid hatt lyst å gjøre noe solo også. Det er veldig mange tanker som jeg må få utløp for på min måte.  

DV, som han kaller det, en hel del bedre kjent som rapgruppen Dårlig Vane, er kjent for hits som «Gikk i Bakken» og «2 Blå». Siden har de turnert Norge rundt.

Hazy forteller at soloprosjektet ikke er et resultat av splittelse i gjengen, men heller et kult sideprosjekt han har sammen med produsent Thomas Breveglieri Bjørseth:

– Det er sykt gøy at Breveglieri, som er en veldig, veldig god tjommi av meg og har vært i gjengen i mange, mange år, har produsert hele greien. Vi begynte for et år siden når vi fikk studioet vårt nede på Skur 14. Det var en litt sånn rar periode i gjengen der folk hadde veldig lite motivasjon for å gjøre ting og det var egentlig bare meg og Thomas som var der nede og laget noe musikk. Vi gadd ikke å vente på de andre, så vi tenkte: «Vi skal ikke bare lage et prosjekt liksom?»

Annonse
Martin Hazy fra rapgruppen Dårlig Vane går solo. (Foto: Petter Tran.)

Mer enn klubblåter

Og her står han. Martin Hazy – aktuell med eget sololøp. Med solodebutalbumet Oppkjørt & Nedkjølt ønsker han å lage noe mer enn bare festlåter:

– Dette er meg som forteller min side av saken og går litt inn i hva jeg føler, i stedet for hvor fete vi er. Haha. Ja, for det er på en måte det det alltid blir når vi rapper med gjengen. Vi lager bangers og klubblåter for det er det vi kan best sammen. Det er det som har funket.

– Dette albumet er det første prosjektet folk hører av meg og som viser hva jeg tenker, og mine rapferdigheter, og hvorfor jeg fortjener en spot blant de smarteste.

I mars slapp han låten «Start An Opp», med stor suksess og har samarbeidsprosjekt med navn som Angelo Reira, Store P, IMSITO, Prolly Nah, Yung Smul og 612 bak seg.

– Jeg har jævlig høye forventninger til meg selv, og uten å høres cocky ut, så vet jeg jo hvor god jeg er og hvor lenge jeg har holdt på med dette. Jeg er egentlig ikke så nervøs, jeg vil bare få det ut der, la folk høre og la det gå litt.

Utvikler stemmen i Skur 14

Musikken lages i studioet deres Skur 14 som de fikk for et år siden og som har gitt større frihet til å eksperimentere.

– Vi kan sitte der til neste morgen om vi vil. Ingen tidspress, vi er bare helt fri. Vil du prøve dette her? Funket ikke. Okei, da prøver vi noe annet. Vi prøver helt til det blir sinnssykt. Du kan bare gå inn på mic’en, skrike ut noe og se om det funker og jobbe deg frem på din egen måte.

– Det som er så magisk med Bergen, er at vi er mange rappere som liker å fyre, liker å nache og holde det gående lenge og da blir det ofte til at vi går ned til studio. Vi er jo helt blown out of our minds, men mange ganger når vi gjør de greiene så kommer det ut ganske mye sinnssyk musikk.

– Jeg og Breveglieri har et likt syn på hva vi syns er fett og vi liker å eksperimentere litt, så det kommer nok mye som folk ikke er vant til å høre også på albumet mitt. Jeg jobber mye med å utvikle stemmen min og prøve å åpne den litt mer. Lage flere lyder med autotune og teste ut ting.

Hazy inspireres av rappere som bruker stemmen til å skape sounden og spesielt Travis Scott er en favoritt.

– Jeg føler han har skapt en helt ny lyd og gjør musikken mer energisk ved å åpne stemmen fullt ut. Ved å lage lyder, bruke mindre ord, mer melodi og mer vibes får han det til å høres stort ut.

Den største prioriteringen når Martin lager musikk er sounden, deretter teksten.

– For meg er det ikke budskapet som er viktigst, det er lyden og at det høres sykt fett ut. Det er det jeg ser etter i rap. Har man en kul stemme og en kul måte å si ordene på så er det det eneste som teller.

Martin Hazy fra rapgruppen Dårlig Vane går solo. (Foto: Petter Tran.)

Sound over tekst

Teksten kommer ofte mens han allerede er i studioet.

– Som regel har jeg skrevet noe på forhånd eller har hvertfall en tanke om hvordan jeg vil gjøre ting. Men det meste kommer bare der og da. Det som er så fint med raplåter, er at de trenger ikke å holde seg saklig hele tiden. Jeg har aldri brukt mer en 20 minutt på en tekst. På ekte. Etter å ha rappet så lenge så kommer det naturlig. Jeg begynner med flyten, har noen toner i hodet også legger jeg ord på etterpå. Det går mer på hvordan jeg vil at det skal høres ut.

Et annet aspekt som er viktig for lyden, er språket. Martin begynte å rappe på engelsk, men gikk fort over til norsk

 – Jeg tenkte fuck det. Det er mye mer ekte på norsk.

Og spesielt bergensk er en dialekt som fungerer bra for Hazys sound og den norske rapscenen.

– Det funker veldig, veldig bra. Vi har funnet en spesiell måte å ordlegge oss på låtene og har mye egen slang, egne fraser, som bare er sykt intern, men som funker veldig bra på låter.

Mye av inspirasjonen hentes fra byen.

 – Det er et koselig musikkmiljø her i Bergen som det bare er gøy å være i. Det er mye folk som driver med det samme og har samme interesser og whatever.

Full av Bergen

Tanken på å flytte til Oslo har slått han, men han er ikke overbevist.

– Jeg vet ikke, jeg er ikke helt klar for å forlate Bergen enda. De fleste som flytter til Oslo blir jo signet av plateselskaper og det er ikke jeg helt inne på. For min del så klarer vi oss helt fint med Full Effekt. Vi har en kul ting gående her i Bergen og det er jo denne byen som inspirer meg til å skrive greier, sant. Det er noe helt spesielt med denne byen her. Folk sier det er for lite, jeg syns det er akkurat passe. Det er nice! Det er bare helt perfekt.

Rapscenen i Bergen versus Oslo er også en av grunnene til at han holder seg på vestkysten

– Jeg liker jo mye bedre rapscenen i Bergen. Jeg syns rapscenen er litt rotete i Oslo nå og at det kanskje er litt for mye folk som gjør mye det samme. Det er mye som er lagd av 17 åringer som nettopp har blitt signet av Universal som de melker for alt de kan. Helt for real. Jeg hadde følt meg litt uinspirert hvis jeg hadde flyttet ned og havnet i den greien. Alle de vennene som holder på sammen i Bergen har vi vokst opp med og kjent lenge og har gått gjennom mye sammen. Det blir en helt spesiell greie. Det føles heller aldri ut som jobb når du henger med venner og gjør det du elsker. Det er selvfølgelig på veldig alvor også, men vi syns det er jævlig gøy å lage musikk.

 For musikken er det viktigste og behovet for å stå på scenen har alltid være der. Siden han var 12 år og fikk lydkort og mikrofon til bursdagen har han sittet på rommet og laget låter.

– Jeg har hele tiden tenkt at jeg har lyst å lage noe fett og stå på en scene og få folk få til og gjøre det jeg sier. På barneskolen når det var sånne skoleavslutninger så sto jeg med en mic i hånden og danset. Jeg vil være midtpunkt på scenen og være den kisen som får alle til å get on their feet. Det har bare alltid vært i hodet mitt at det er det jeg skal gjøre.

Løs kanon og refleksjon

Debutalbumet Oppkjørt & Nedkjølt skal ta for seg livet som 21-år gammel rapstjerne, og Hazys mål om å ta lytteren med «inn i hodet hans» for å vise hva som tenkes der:

– Jeg er jævlig mye oppkjørt og har energi hele tiden. Jeg er jævlig løs kanon.  Det blir mye fyring, festing, drikke og ha det gøy. Du må bare prøve å holde balansen og ikke falle for mye ut til den ene siden, sant. Det er jo på en måte det jeg prøver på. Så mot slutten av albumet går jeg frem og tilbake med meg selv. Kanskje du bør kule an litt? Kanskje du bør ta det litt roligere enn du gjør? Hele albumet er som en samtale med meg selv. Så jeg håper folk tar seg tid til å høre det fra start til slutt.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar