Went to the show

Skeptas store shutdown

Foto: Ida Madsen Hestman
Foto: Ida Madsen Hestman
Sjanger Dette er en anmeldelse. Meninger og analyser er av anmelderens egne, men på vegne av Subjekt.

Det er nesten vanskelig å skulle dra ut høydepunkter, da Skepta på Rockefeller stadig eskalerte i intensitet og energi. Men man skal ikke kimse av effekten sirenelys har på et publikum, som da «It ain’t safe» kom på.

★ ★ ★ ★ ★ ☆

Det begynner å nærme seg et par år siden Skepta slapp sin seneste fullengder tilbake i 2016. Tidligere det samme året, sto den samme mannen – med god hjelp fra resten av gutta i BBK – for gjennoppstandelsen av grime.

Ikke bare i Sør-Londons gater, hvor det hadde sin glanstid på tidlig 2000-tallet, men på den internasjonale rap-scenen.

(Foto: Ida Madsen Hestman)

Et av de mest slående visuelle showene

Lite materiale har altså blitt sluppet siden sist vi så Skepta opptre på Rockefeller. Heldigvis har 36-åringen en diskografi som strekker seg nesten 20 år tilbake. Det blir dog tydelig at vi kommer til å bli servert hovedsakelig nyere materiale allerede ved første låt, da han løper opp på scenen til A$AP Rocky samarbeidet «Praise The Lord».

Annonse

Heldigvis tar det ikke lange tiden før han begynner å dra opp bangere fra «Blacklisted». Visuelt sett er showet blant de mer slående jeg har sett på en arena med en kapasitet på litt under 1400 mennesker. Scenen ser nesten ut som et romskip, med lasere, lyskastere og alt som hører med. Skippy har på seg en selvlysende hettegenser og joggebukse som drar det hele sammen tematisk.

(Foto: Ida Madsen Hestman)

Feilfritt og energisk

Det visuelle er selvsagt ikke alt, men man skal jaggu ikke kimse av effekten sirenelys har på et publikum når «it aint safe» kommer på.

Som et av de få gjenværende stedene innenfor hiphop hvor ferdigheter fremdeles settes foran diamanter og designerjeans, forventer man selvsagt at gutta fra London skal levere – noe de til de grader gjør. Skepta, samt hans følge som inkluderer Frisco, Lancey, Fouxx og LD gjør linjene feilfritt og energisk. Playbacken sparer de til noen andre.

Det er nesten vanskelig å skulle dra ut høydepunkter, da konserten stadig eskalerer i intensitet og energi. Fremdeles skal det sies at det var vanskelig å la være å trekke på smilebåndet i det et proppfullt Rockefeller stormer foran scenen sekundet beaten på «Shut Down» starter. Som siste konserten på sin Europa-turné, takker Skepta og følget for kvelden. Dette gjøres selvsagt ved å sprute Imsdal mot publikum.

Mellom denne og konserten med YG for få uker tilbake, er det godt å kunne si at Rockefeller har stått for to knallsterke hiphop-konserter bare denne siste måneden av året. Skepta shutter året ned. Så god jul, a!

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner