Ukas beste utstillingsåpninger byr på et bredt spekter av kunstneriske uttrykk. Noe for alle og enhver, skriver Vernissageguiden.
Bergen? Se hit.
Vi er tilbake etter litt av en kunstuke i hovedstaden!
I det hele tatt lanserte Oslo-byrådet ved Rina Mariann Hansen (Ap) en ny kunstplan (vel, for oss hørtes det mer ut som en kunstmålsetting, men vi venter spent på de konkrete tiltakene), mens Nasjonalgalleriet hadde siste åpningsdag på Tullinløkka ever (frem til nyåpning i 2020) og lanserte samtidig sin nye visuelle profil. I de mindre galleriene debuterte influenseren Inti Wang som kurator, og QB og Blomqvist inviterte til omfattende gruppeutstilling med hele 28 norske kunstnere.
Selv om 2019 blir et forberedelsesår for noen av de største kunstinstitusjonene i landet, frem mot Munchmuseets og Nasjonalmuseets store åpningsår i 2020, ligger de færreste Oslogallerier på latsiden.
Denne uka kan du ta turen til «Munchmuseet i bevegelse» på Oslo Kunsthall, hvis du setter pris på den tradisjonelle kunstopplevelsen. Der vises den største utstillingen med Per Krohgs arbeider siden 1989. Liker du derimot et mer samtidig og eksperimenterende uttrykk, anbefaler vi dobbelutstillingen på Galleri Format Oslo med to yngre, spennende kunstnerskap. Med mer!
Dobbelutstilling på Galleri Format Oslo
(Rådhusgaten 24, åpning torsdag 17. januar kl. 18.00)
På torsdag åpner Galleri Format Oslo to nye utstillinger:
Vi så henne på QB Gallery sin utstilling«Pink» i fjor, og hun har senere fått mye oppmerksomhet for sine monumentale knæsj-rosa skulpturer i tekstil. Pia Antonsen Rognes sin nye utstilling «Sleeping through the camouflage of my pale skin, my soft words» viser ulike skulpturelle arbeider, hvor hun ved å bruke farger som rosa og lilla, utforsker de ulike assosioasjonene fargene gir oss. På en side kan de minne om små skolejenter og plastleker, men de kan også hinte om sex-industri og sex-leketøy. Disse ubehagelige og motstridende assosiasjonene kommer til uttrykk i skulpturenes former, som minner om forvrengte kropper.
Eivind Solli Andreassen tar oss med på en reise gjennom hans egen, kunstneriske utvikling etter fem år som student ved Kunstakademiet i Oslo. I Utstillingen «I remember something» viser han forskjellige objekter i keramikk, som gir oss innblikk i hans tidligere arbeid, hans egen utvikling, og hva vi ha i vente i tiden fremover. Andreassen er opptatt av endringen som skjer i det visuelle uttrykket når man prosesserer leire, og arbeidene hans viser like mye prosess som resultat. De har nemlig gjerne et røft og organisk uttrykk, hvor man tydelig kan se kunstnerens prosess i å legge på tynne lag av leire. Andreassen skjuler heller ikke egne fingeravtrykk, og lar de stå igjen som et bevis på hans egen interaksjon med verket.
Les mer HER.
«The Future Stands Still but We Move in Infinite Space» på OSL Contemporary
(Haxthausen Gate 3, åpning torsdag 17. januar kl. 19.00)
«The atoms of our bodies are traceable to stars that manufactured them in their cores and exploded these enriched ingredients across our galaxy, billions of years ago. For this reason, we are biologically connected to every other living thing in the world.» Dette sa den amerikanske astrofysikeren Neil deGrasse Tyson, og er bakteppet for OSL contemporary sin nye gruppeutstilling som er kuratert av Randi Grov Berger.
På forskjellig vis har de syv ulike kunstnerne som ambisjon å gjøre oss bevisst på hvordan ulike elementer i verden er knyttet sammen i et nettverk av relasjoner, og vise at alt henger sammen med hverandre. Gjennom skulptur, fotografi, kollasj, film og tegning, studeres alt fra mikroskopiske til intergalaktiske materier, og oppfordrer oss til å se verden på en annen måte, og hvor vi selv plasseres oss i den.
Les mer HER.
«Destiny’s Gratinée» på Destiny’s Atelier på Kunstnernes Hus
(Wergelandsveien 17, åpning torsdag 17. januar kl. 19.00)
Det kunstnerdrevne visningsstedet Destiny’s Atelier gjester Kunstnernes Hus med utstillingen «Destiny’s Gratinée», som består av 14 ulike kunstere. Den salige blandingen består både av lokale og internasjonale kunstnere født fra 1940- til 1990-tallet. Til felles er deres tilknytning til Destiny’s Atelier. Utstillingen vil vise både helt nyproduserte verk, og eldre verk fra tidligere samarbeid. Det blir også et performanceprogram med seks av kunstnerne, og Kim Svensson er først ut kl. 19.30 på åpningsdagen.
Les mer HER.
«Infallibility» på Galleri Kladden
(Brugata 12, åpning torsdag 17. januar, kl. 19.00)
Galleri Kladden åpner dørene til sin aller første utstilling i år. «Infallibility» er en utstilling viser arbeider av Roghieh Asgari Torvund, og Nicklas Gahnström, og sirkulerer rundt temaet «ufeilbarlighet».
Torvund jobber med et varierende kunstnerisk uttrykk – alt fra performance og video, til tegning og maleri. I videoarbeidene sine kombinerer han gjerne dokumentarfilm med performance for å undersøke de tilfeldige øyeblikkene hvor mennesker skaper mening i livet. Mye av hans arbeid går ut på å formidle observasjoner han gjør seg av hvordan mennesker jobber seg frem i livet, og bryter seg gjennom hindringer.
Gahnströms arbeider mest med maleri, men bruker gjerne utradisjonelle materialer. Gjennom gjenbruk av materialer som plast han finner på gata, løse tråder fra konas symaskin og sagflis som blandes med gips, maling og lim, blir uttrykket ofte ekspressivt. Prosessen er like viktig som resultatet, og han er alltid på søken etter noe uforutsett.
Det gleder oss til å se hva de to kunstnerne har funnet på sammen!
Les mer HER.
«Per Krohg og den franske impulsen» på Munchmuseet i bevegelse – Kunsthall Oslo
(Dronning Eufemias gate 34, åpning lørdag 19. januar kl. 12.00)
På lørdag anbefaler vi å ta turen ned til Kunsthall Oslo for å få med seg arbeid av den kjente, norske kunstneren Per Krohg. Etter gruppeutstillinger som «Pariserne» på Lillehammer Kunstmuseum, og «Det felles eide» på Kunstnernes Hus i 2018, har man sett en fornyet interesse for kunstneren, og for første gang siden 1989 kan man nå oppleve en omfattende utstilling av maleren.
Utstillingen «Per Krohg og den franske impulsen» er en del av Munchmuseet i bevegelse, og fokuserer på hans tidligere arbeider fra da han bodde i Paris på starten av 1900-tallet sammen med sine foreldre Oda og Christian Krohg. Han ble tydelig inspirert av datidens nye kunstneriske strømninger. Bildene er preget av bohemliv, dans og teater, men de er også berørt av hans opplevelser fra da han kjempet på fransk side under andre verdenskrig. Utstillingen ønsker å vise Krohgs utvikling som kunstner, fra tiden i tjueårene som elev av Henri Matisse, fram til han vendte hjem til Norge i 1930.
Les mer HER.