Vernissageguiden

De beste utstillingene som åpner i Oslo denne uka

Per Krohg
Per Krohg
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Ukas beste utstillingsåpninger byr på et bredt spekter av kunstneriske uttrykk. Noe for alle og enhver, skriver Vernissageguiden.

Bergen? Se hit.

Vi er tilbake etter litt av en kunstuke i hovedstaden!

I det hele tatt lanserte Oslo-byrådet ved Rina Mariann Hansen (Ap) en ny kunstplan (vel, for oss hørtes det mer ut som en kunstmålsetting, men vi venter spent på de konkrete tiltakene), mens Nasjonalgalleriet hadde siste åpningsdag på Tullinløkka ever (frem til nyåpning i 2020) og lanserte samtidig sin nye visuelle profil. I de mindre galleriene debuterte influenseren Inti Wang som kurator, og QB og Blomqvist inviterte til omfattende gruppeutstilling med hele 28 norske kunstnere.

Selv om 2019 blir et forberedelsesår for noen av de største kunstinstitusjonene i landet, frem mot Munchmuseets og Nasjonalmuseets store åpningsår i 2020, ligger de færreste Oslogallerier på latsiden.

Annonse

Denne uka kan du ta turen til «Munchmuseet i bevegelse» på Oslo Kunsthall, hvis du setter pris på den tradisjonelle kunstopplevelsen. Der vises den største utstillingen med Per Krohgs arbeider siden 1989. Liker du derimot et mer samtidig og eksperimenterende uttrykk, anbefaler vi dobbelutstillingen på Galleri Format Oslo med to yngre, spennende kunstnerskap. Med mer!

Galleri Format Oslo åpner det nye året med en dobbelutstilling. (Foto: Galleri Format Oslo)

Dobbelutstilling på Galleri Format Oslo

(Rådhusgaten 24, åpning torsdag 17. januar kl. 18.00)

På torsdag åpner Galleri Format Oslo to nye utstillinger:

Vi så henne på QB Gallery sin utstilling«Pink» i fjor, og hun har senere fått mye oppmerksomhet for sine monumentale knæsj-rosa skulpturer i tekstil. Pia Antonsen Rognes sin nye utstilling «Sleeping through the camouflage of my pale skin, my soft words» viser ulike skulpturelle arbeider, hvor hun ved å bruke farger som rosa og lilla, utforsker de ulike assosioasjonene fargene gir oss. På en side kan de minne om små skolejenter og plastleker, men de kan også hinte om sex-industri og sex-leketøy. Disse ubehagelige og motstridende assosiasjonene kommer til uttrykk i skulpturenes former, som minner om forvrengte kropper.

Eivind Solli Andreassen tar oss med på en reise gjennom hans egen, kunstneriske utvikling etter fem år som student ved Kunstakademiet i Oslo. I Utstillingen «I remember something» viser han forskjellige objekter i keramikk, som gir oss innblikk i hans tidligere arbeid, hans egen utvikling, og hva vi ha i vente i tiden fremover. Andreassen er opptatt av endringen som skjer i det visuelle uttrykket når man prosesserer leire, og arbeidene hans viser like mye prosess som resultat. De har nemlig gjerne et røft og organisk uttrykk, hvor man tydelig kan se kunstnerens prosess i å legge på tynne lag av leire. Andreassen skjuler heller ikke egne fingeravtrykk, og lar de stå igjen som et bevis på hans egen interaksjon med verket.

Les mer HER.

Verk av Kamilla Langeland, som er en av kunstnerne på OSL comtemporary sin nye utstilling. (Foto: OSL contemporary).

«The Future Stands Still but We Move in Infinite Space» på OSL Contemporary

(Haxthausen Gate 3, åpning torsdag 17. januar kl. 19.00)

«The atoms of our bodies are traceable to stars that manufactured them in their cores and exploded these enriched ingredients across our galaxy, billions of years ago. For this reason, we are biologically connected to every other living thing in the world.» Dette sa den amerikanske astrofysikeren Neil deGrasse Tyson, og er bakteppet for OSL contemporary sin nye gruppeutstilling som er kuratert av Randi Grov Berger.

På forskjellig vis har de syv ulike kunstnerne som ambisjon å gjøre oss bevisst på hvordan ulike elementer i verden er knyttet sammen i et nettverk av relasjoner, og vise at alt henger sammen med hverandre. Gjennom skulptur, fotografi, kollasj, film og tegning, studeres alt fra mikroskopiske til intergalaktiske materier, og oppfordrer oss til å se verden på en annen måte, og hvor vi selv plasseres oss i den.

Les mer HER.

Det kunstnerdrevne visningsstedet Destiny’s Atelier forener det gamle med det nye i sin nye utstilling. (Foto: Destiny’s Atelier)

«Destiny’s Gratinée» på Destiny’s Atelier på Kunstnernes Hus

(Wergelandsveien 17, åpning torsdag 17. januar kl. 19.00)

Det kunstnerdrevne visningsstedet Destiny’s Atelier gjester Kunstnernes Hus med utstillingen «Destiny’s Gratinée», som består av 14 ulike kunstere. Den salige blandingen består både av lokale og internasjonale kunstnere født fra 1940- til 1990-tallet. Til felles er deres tilknytning til Destiny’s Atelier. Utstillingen vil vise både helt nyproduserte verk, og eldre verk fra tidligere samarbeid. Det blir også et performanceprogram med seks av kunstnerne, og Kim Svensson er først ut kl. 19.30 på åpningsdagen.

Les mer HER.

Utstillingen «Infallibility» viser arbeider av kunstnerne Roghieh Asgari Torvund og Nicklas Gahnström. (Foto: Galleri Kladden.)

«Infallibility» på Galleri Kladden

(Brugata 12, åpning torsdag 17. januar, kl. 19.00)

Galleri Kladden åpner dørene til sin aller første utstilling i år. «Infallibility» er en utstilling viser arbeider av Roghieh Asgari Torvund, og Nicklas Gahnström, og sirkulerer rundt temaet «ufeilbarlighet».

Torvund jobber med et varierende kunstnerisk uttrykk – alt fra performance og video, til tegning og maleri. I videoarbeidene sine kombinerer han gjerne dokumentarfilm med performance for å undersøke de tilfeldige øyeblikkene hvor mennesker skaper mening i livet. Mye av hans arbeid går ut på å formidle observasjoner han gjør seg av hvordan mennesker jobber seg frem i livet, og bryter seg gjennom hindringer.

Gahnströms arbeider mest med maleri, men bruker gjerne utradisjonelle materialer. Gjennom gjenbruk av materialer som plast han finner på gata, løse tråder fra konas symaskin og sagflis som blandes med gips, maling og lim, blir uttrykket ofte ekspressivt. Prosessen er like viktig som resultatet, og han er alltid på søken etter noe uforutsett.

Det gleder oss til å se hva de to kunstnerne har funnet på sammen!

Les mer HER.

Her ser vi Per Krogh sitt maleri «Skuespillerinnen» fra 1927. (Foto: Kunsthall Oslo og Munchmuseet)

«Per Krohg og den franske impulsen» på Munchmuseet i bevegelse – Kunsthall Oslo

(Dronning Eufemias gate 34, åpning lørdag 19. januar kl. 12.00)

På lørdag anbefaler vi å ta turen ned til Kunsthall Oslo for å få med seg arbeid av den kjente, norske kunstneren Per Krohg. Etter gruppeutstillinger som «Pariserne» på Lillehammer Kunstmuseum, og «Det felles eide» på Kunstnernes Hus i 2018, har man sett en fornyet interesse for kunstneren, og for første gang siden 1989 kan man nå oppleve en omfattende utstilling av maleren.

Utstillingen «Per Krohg og den franske impulsen» er en del av Munchmuseet i bevegelse, og fokuserer på hans tidligere arbeider fra da han bodde i Paris på starten av 1900-tallet sammen med sine foreldre Oda og Christian Krohg. Han ble tydelig inspirert av datidens nye kunstneriske strømninger. Bildene er preget av bohemliv, dans og teater, men de er også berørt av hans opplevelser fra da han kjempet på fransk side under andre verdenskrig. Utstillingen ønsker å vise Krohgs utvikling som kunstner, fra tiden i tjueårene som elev av Henri Matisse, fram til han vendte hjem til Norge i 1930.

Les mer HER.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner