Regnbyen fortsetter å gi. Dette er ukens beste kunstutstillinger.
Oslo? Se hit.
I New York har et stillas-ras fra et byggeprosjekt i nærheten av James Turrells ikoniske «Meeting» (1980-86) ødelagt utsikten på verket som i det hele tatt utforsker lys og rom. Verket var et av kunstnerens første «Skyspaces», utstilt på Museum of Modern Art PS1: Et firkantet hull i taket med utsikt til klar himmel (vel, ikke nå lengre), rammet inn av et flerfarget lysprogram som endrer seg ettersom solen skifter posisjon. Internett reagerer som vanlig med morsomme memes.
Her i Bergen skjer det også en hel del på kunstfronten. Nyåpnede Bergen senter for elektronisk kunst (BEK) arrangerer samtale om lydopptak som kunstnerisk strategi, og Kunsthall 3.14 åpner utstilling med Bjarne Melgaard. Blant mer!
«Let Your Mind Be Your Bed» av Bjarne Melgaard på Kunsthall 3.14
(Vågsallmenningen 12, visning torsdag 24. januar kl. 19.00-20.00)
I dag kan du få med deg visningen av filmen «Let your mind be your bed» på Kunsthall 3.14. Dette er et eksperimentelt dukketeater som Bjarne Melgaard har komponert rundt Kathy Ackers forfatterskap, med inspirasjon fra sine egne foreldre og hans søster. Dukketeateret ble først presentert live i New York i fjor, som en del av gruppeutstillingen “Kathy Acker: Who Wants to Be Human All the Time,” ved Performance Space 122.
Stykket er et kompromissløst og ukonvensjonelt verk som svarer til de temaene Acker viser i sitt forfatterskap. Makt, sex og vold er dermed synlige elementer i stykket – temaer Melgaard selv ofte berører i sitt kunstnerskap.
Les mer her.
«LEO + ARIES» av Kaeto Sweeney på Joy Forum
(Möllendalsveien 61, åpning torsdag 24. januar kl 19.00)
På Joy Forum kan vi følge en tre dagers performance om en skjebnesvanger kjærlighetshistorie med Leo og Aries, laget av Kaeto Sweeney.
Historien starter i et lite diskotek hvor de to først får øynene opp for hverandre. Videre kan vi følge deres turbulente vei fra å bli dypt forelsket, til det ikke lenger er noe igjen av forholdet. Lidenskap, kjærlighet og frihet er tema som dukker opp underveis.
Det hele er å få med seg fra klokken 19.00 denne torsdagen.
Les mer her.
«Post-sannhet lydkunst» av Siri Austeen og Espen Sommer Eide på BEK
(C Sundtsgate 55, fredag 25. januar, kl 14:00 til 16:00)
BEK – Bergen senter for elektronisk kunst, inviterer til en samtale med Siri Austeen og Espen Sommer Eide. Her presenterer de ulike prosjekter de har tatt del i, og viser eksempler på lydopptak, eller «feltopptak», som kunstnerisk strategi.
Austeen og Eide var tidligere med på en workshop hvor de besøkte og tok lydopptak av et olje-raffineri og CO2 fangst anlegg. Dette lydmaterialet skal videre brukes til en helaftens bildefri spillefilm. Sentralt i samtalen på BEK ligger spørsmål om opptak som dette kan ha en etisk eller politisk kraft i dag. Samtidig er de interesserte om lyden kan omformuleres til mer poetiske eller musikalske former.
Les med her.
Peter Wächtler og Beatrice Gibson på Bergen Kunsthall
(Rasmus Meyers allé 5, åpning fredag 25. januar kl 20:00)
Bergen Kunsthall inviterer til åpningen av årets to første utstillinger. Dette gjør de med den tyske kunstneren Peter Wächtler og den London-baserte filmkunstneren Beatrice Gibson.
Wächler, som ellers bor og jobber i Brussel og Berlin, inntar bergen Kunsthall med utstillingen «Franky’s Theme». I kombinasjon av tegning og skulptur skaper han mytologiske skapninger som tilsynelatende prøver å «skjule» seg for betrakteren. I dette oppstår det en spennende dynamikk mellom kunstverk og betrakter.
Beatrice Gibson «I Couldn’t Sleep in My Dream» er en ustilling i samarbeid mellom Bergen Kunsthall, Borealis – en festival for eksperimentell musikk og Camden Arts Centre i London. Tittelen er hentet fra et dikt av Alice Notley.
Utstillingen viser den nye filmen «I Hope I’m Loud When I’m Dead» (2018), som er laget sammen med to av USAs mest anerkjente nålevende poeter: CA Conrad og Eileen Myles. Filmen starter med et opptak som er spilt inn på kvelden før den 45. presidentinnsettelsen i USA i januar 2017. Sitater fra flere dikterkollegaer flettes inn, og filmen utforsker poesien som et verktøy for å forstå samtiden.
Les mer her.