Det er forholdsvis rolig på kunstfronten denne uka. Men fortvil ikke: Vernissageguiden anbefaler fire gode kunståpninger det er verdt å få med seg.
Bergen? Se hit.
Dessverre er det kunsttyveri som har preget den siste ukas kunstrelaterte nyheter.
I helga kunne vi lese at det som antas å være et Banksy-verk utenfor Bataclan-teateret i Paris, har blitt stjålet. Maleriet dukket opp i juni fjor på et av teaterets nødutgangdører, og ble malt til minne for de døde etter terror-angrepet i 2015 under en Eagels of Death Metal-konsert.
Moskva stiller også med vemodige nyheter. Det som har blitt omtalt som «et av de frekkeste kunsttyveriene i Russlands nyere historie», er en ung mann som har stjålet et landskapsmaleri av Arkhio Kuindzhi fra det berømte Tretjakovgalleriet. Han simpelthen gikk inn, tok ned maleriet, og spaserte ut uten en eneste reaksjon fra de rundt ham.
Verket skal være forsikret for om lag 1,6 millioner kroner, men andre verk av samme kunstner skal være solgt for hele 25 millioner kroner. Det er altså ikke småtterier vi snakker om.
La oss krysse fingrene for at ingenting lignende skjer når vår egne gallerier og museum åpner dørene for nye utstillinger.
Astrup Fearnley Museet viser verk fra sin egen samling i utstillingen «Frank Benson – Verk fra Astrup Fearnley Samlingen», og STANARD (OSLO) åpner dørene for første gang i år med en helt ny gruppeutstilling.
«Frank Benson – Verk fra Astrup Fearnley Samlingen» på Astrup Fearnley Museet
(Strandpromenaden 2, medlemsåpning torsdag 31. januar kl. 17.00)
På torsdag inviterer Astrup Fearnley Museet til Artist Talk og medlemsåpning av utstillingen «Frank Benson – Verk fra Astrup Fearnley Samlingen». Benson (f. 1976) er en amerikansk skulptør og fotograf, og er kjent for sine hyperrealistiske skulpturer.
I 2015 fikk han stor oppmerksomhet rundt verket “Surround Audience” på New Museum Triennial i New York, som er en skulptur av den transkjønnede kunstneren og poeten Juliana Huxtable. I etterkant har Benson selv uttalt at det var først etter denne utstillingen at han skjønte hvor viktig skulpturen ville bli for transmiljøet. «Mange har fortalt meg at det var første gang de så en skulptur som portretterte en kropp de selv kunne relatere til i et museum,» sier kunstneren selv i et intervju med Vice.
Astrup Fearnley Museet har vært en hyppig samler av Bensons arbeider, og viser nå for første gang alle verkene samlet i en utstilling.
Utstillingen er åpent for publikum fra 1. februar kl. 12.00.
Les mer HER.
«Movies are for Selling Popcorn» på STANDARD (OSLO)
(Waldermar Thranes gate 86C, åpning fredag 1. februar kl. 19.00)
STANDARD (OSLO) åpner dørene for første gang i år. I gruppeutstillingen «Movies are for Selling Popcorn» (en merkelig påstand med en viss sannhet i seg) vises verk av fem kunstnere som arbeider med ulike materialer.
Blant annet kan vi oppleve Ann Cathrin November Høibos tekstilarbeider med sine abstrakte og nesten maleriske uttrykk, Nina Beiers antropomorfe skulpturer og Michaela Meise sine keramikkarbeider. Mari Slaattelid og Tauba Aurebach arbeider begge med det mer todimensjonale uttrykket, gjennom maleri og print.
Les mer HER.
«The Rule of a High Priest vol. III» av Anne Guro Larsmon på Noplace
(Oslogate 2B, åpning fredag 1. februar kl. 19.00)
Anne Guro Larssons arbeider baserer seg på analytiske tankeganger rundt rom og begreper om tid, men selve uttrykket i kunstverkene er mer uferdig og tilfeldig. De konseptuelle ideene refererer til minimalisme, historie og vitenskap, og med dette skaper hun skulpturer og installasjoner som utfordrer vår persepsjon av verden vi ser rundt oss. Hun bruker ofte stål i sine arbeider, og kombinerer dette med mer skjøre og flyktige materialer som glass, vann og duft.
Les mer HER.
Charlotte Wankel på Punkt Ø, arrangert av Galleri F 15 og Momentum
(Albyaléen 60, åpning lørdag 2. februar kl. 14.00)
Gallerirommet Punkt Ø ligger riktig nok i Moss, men når det skal vises kunst av en av Norges første avantgardekunstere, mener vi det er verdt turen.
Charlotte Wankel (1888-1969) regnes som en foregangsperson innen kubistisk og abstrakt maleri i Norge. I starten opplevde hun mye motstand av norsk presse som ikke forsto hennes radikale uttrykk. Utover 30-tallet ble mottagelsen imidlertid mer positiv, men hun ble ganske fort glemt igjen. Det var først på slutten av 1980-tallet, 20 år etter hennes død, at hun fikk anerkjennelsen som en av Norges første avantgardekunstnerne.
Som så mange andre kvinnelige billedkunstnere i sin tid, ble hun lenge oversett og glemt. Galleri F 15 og Momentum utfordrer den kunsthistoriske kanonen, og dette blir en av flere utstillinger de har vist av Charlotte Wankels kunstnerskap.
I tillegg til utstillingsåpning av «Charlotte Wankel og L´Esprit Nouveau», blir det både taler, opplesning av tidligere anmeldelser av kunstneren, og musikkinnslag av musikere fra KORK. Det blir en helaften!
Les mer HER.