Vernissageguiden

Best i Bergen akkurat nå

KRAFT
KRAFT
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Utforskning av drømmer og underbevisstheten er noe av det vi kan oppleve i ukens utstillingsåpninger.

Oslo? Se hit

Vi har nytt å melde om James Turrells ikoniske verk «Meeting» (1980-86) på MoMA PS1 i New York.

I forrige ukes vernissageguide for Bergen kunne vi lese at utsikten i det som var et av kunstnerens første «Skyspaces», har blitt ødelagt av et forstyrrende stillas fra et byggeprosjekt. Verket som utforsker lys og rom, består av et firkantet hull i taket og er avhengig av en klar utsikt mot himmelen.

Nå har James Turrell selv kommet på banen, og bestemt at «Meeting» skal holdes stengt frem til det påtrengende stillaset blir tatt ned. Bygningen skal etter planen stå ferdig juni i år, og når stillaset tas ned er det forhåpentlig klart for åpning igjen.

Annonse

Her i Bergen har vi valgt ut fire kunståpninger du kan oppleve helt uforstyrret.

(Hordaland Kunstsenter)

«The urgent, slow gaze» av Kristen Keegan på Hordaland Kunstsenter

(Klosteret 17, åpning fredag 1. februar kl. 19.00)

To ganger i året inviteres masterstudenter fra Kunstakademiet i Bergen til å søke om utstillingsplass på Hordaland Kunstnersenter. Årets første MA-uke er med avgangsstudenten Kristen Keegan, som presenterer utstillingen “The urgent, slow gaze”. I sine malerier bruker hun ofte porøse overflater, slik at pigment og flate samspiller på en helt spesiell måte, og skaper et mykt og umiddelbart uttrykk.

Les mer her.

(Foto: KRAFT)

Gruppeutstilling på KRAFT

(Vågsallmeninngen 12, åpning fredag 1. februar kl. 18.00)

På KRAFT er det åpning av hele tre utstillinger.

Sarah Vajira Lindström viser utstillingen «Peaches and Cream» i Galleriet, hvor hun tar for seg hvordan hudfarge håndteres i mote- og skjønnhetsindustrien gjennom en serie av silkestoffer som minner om hud.

Tittelen «Peaches and Cream» er et uttrykk som ofte brukes for å beskrive hvordan den ideale huden skal se ut i vesten, og Lindström problematiserer den generelle ekskluderingen av mørk hud i skjønnhetsbransjen.

I Hvelvet kan vi oppleve utstillingen «Svevn» av Kamilla Sajetz Mathisen, bestående av porselenskulpturer som tar utgangspunkt i tematikken søvn og drømmer. Kunstneren har selv en nevrologisk tilstand som har medført tilbakevendende søvnparalyse, søvngjengeri og temporær narkolepsi. På den måten har dette blitt et personlig tema som kommer til uttrykk gjennom hennes kunstneriske virke, hvor hun er særlig opptatt av det underbevisste.

I Prosjektrommet vil Ingeborg Blom Andersskog vise nye arbeider i utstillingen «One Line One Circle», der streken og sirkelen er utgangspunktet. Streken visualiserer bevegelse, og på den måten dokumenterer den relasjonen mellom kropp, materiale og rom.

Les mer her.

(Foto: Galleri Fisk)

«Grey: Prologue» av Sanna Albenius på Galleri Fisk

(Kong Oscars Gate 46, åpning fredag 1. februar kl. 19.00)

Siden 2018 har Sanna Albenius manet fram alter-egoet Grey. Grey har nå blitt hennes samarbeidspartner i hennes kunstneriske virke, og Albenius sliter med å skille mellom hvem av dem som tar deres avgjørelser.

«Grey: Prologue» er en utstilling basert på et tekststykke av Albenius, hvor hun utforsker drømmer om alter-egoet ved å ta for seg fargen grå som et symbol på vanskelige følelser, eller en forvirret tilstand og mangel på kontroll.

Les mer her.

(Foto: KODE)

«Exercises in Hopelessness» av Nicola Gunn på KODE

(Rasmus Meyers allé 8, visning mandag 4. februar kl. 20.00)

«Exercises in Hopelessness» er en forestilling av den australske kunstneren Nicola Gunn. Forestillingen er en autobiografisk fiksjon, hvor hun selv spiller en anerkjent performancekunstner, presentert av kurator og direktør for International Art Project, Dr. Susan Becker. Gjennom dette utforsker hun ideen om den fraværende kunstneren, og gir oss et morsomt og dypt portrett av vår samtidskultur.

Forestillingen vises i Vanessa Bairds installasjon «You Are Something Else» på KODE, mandag kl. 20.00.

Les mer her.

 

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar