Fargelegger tung filosofi

Til tross for tung tematikk, fenger Tidemand de mest klønete publikummerne av oss

QB Gallery
QB Gallery
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

QBGs nye utstilling er filosofisk fargeporno, skriver Subjekts anmelder.

Gjennom de digre utstillingsvinduene til QB Gallery skimtes et fargeparadis. KC Tidemands første soloutstilling i Norge, «Existential Extensions», behandler det schizofreniske tankeuniverset til rock’n roll-filosofen Gilles Deleuze gjennom et lekende formspråk.

Å gi de filosofiske ideene om «rhizomet» (kompleks teori om uendelige kaosstrukturer) en såpass eksplisitt plass i en såpass leken utstilling er modig gjort. Det gjør det lett for det filosofiske politiet å peke anklagende fingre. I tillegg vil de som digger lave terskler skygge banen når det lades høyakademisk skyts allerede i første setning av utstillingsteksten: «Et rhizom har ingen begynnelse eller slutt; det er alltid i midten, mellom ting, interbeing, intermezzo.»

Filosofi kan være skummelt å lese og skummelt å mene noe om; og den som ikke bærer ydmykheten synlig foran seg er intet annet enn for en dumrian å regne.

I forordet til den engelske oversettelsen av «A Thousand Plateaus» siteres Deleuze på følgende måte når han skal forklare sin omgang med de gamle tenkerne: «[…] conceiving of the history of philosophy as a kind of ass-fuck.» Dette er også en grei beskrivelse av hvordan det føles å lese Deleuzes egne filosofiske tekster.

Annonse

Det er allikevel ikke nødvendig å være Deleuzenørd for å kunne nyte utstillingen. KC Tidemand holder det enkelt og nært. Pacman-labyrinter, skjeletter og reinspikka fargeporno, som utstillingen byr på, kan fenge selv de mest klønete publikummerne av oss. Estetisk kan absolutt være godt nok i seg selv, men da med ny fare for å bikke over i fint-over-sofaen-sjangeren.

Samtidig tilgjengeliggjør utstillingen små deler av et filosofisk univers som for mange ville vært utenkelig å sette seg inn i, og dette helt uten å kreve at publikummeren blir akademiker. Dette skal KC Tidemand ha honnør for. Det må være lov å kikke under skjørtene på Deleuze og like det du ser, uten dermed å måtte ta den bakfra.

Serien «Skelascapes» oppleves som en slags «Memento mori». (Foto: QB Gallery.)

Deilige fargeeksplosjoner

Serien «Techscapes» består av en rekke tegninger; strengt konstruert kartografi. En svimlende mengde rette linjer og symbolaktige former, som minner om internett og programmering gone bananas.

I serien «Skelascapes» ligger skjeletter malt klattvis på et desto mer klattvis underlag. Som henslengt søppel i skogkanten på vei til å bli overtatt av naturen, minner maleriene oss om vår egen korte livssyklus. Vi er ikke mer, vi er ikke mindre. Og snart gror det gress på knoklene og vokser blomster ut av øyehulene.

Maleriene er store, insisterende og «up in your face», men allikevel vennlige. Og hvem kan egentlig motstå skjelettmotivet? Det sirkler umiddelbart inn tankerekker vi alle er fortrolige med; om liv og død og naturens gang og så videre. Det føles som om skjelettet aldri kan bli brukt opp, om enn så bredt representert i kunstsammenheng.

Malingsklattene fra lerretene videreføres over i tredimensjonal form; i den deilige skulpturen med det litt pretensiøse navnet «Strata». Stivnede klatter med maling er puslet sammen til en kube. Fargeporno. Det kan absolutt også sies om serien «Uneven Expectations», som fusjonerer det menneskelige med det maskinelle. Fargeklattede jellybeans som lydig beveger seg i Pacman-aktige labyrinter uten start og slutt.

Man trenger ikke være Deleuze-ekspert for å nyte KC Tidemands kunst. (Foto: GB Gallery.)

Deleuze i upretensiøs drakt

Å forstå filosofien til Deleuze er angivelig umulig, eller i alle fall et langtekkelig livsprosjekt. Allikevel er det noe ved ordlyden i «A Thousand Plateaus» som gjør det fristende å fantasere om Deleuze som en krysning mellom den lune tankesmeden Alfred fra Lønneberget og kaoskapteinen Sid Vicious fra Sex Pistols. Han kombinerer blytungt intellekt med leken anarkisme, lefler med populærkulturelle referanser i alle retninger og liker kaos, rotter og ugress. «Du och jag, Deleuze».

Utstillingsteksten gir en nokså nøktern beskrivelse av den uendelige kaosstrukturen «rhizome» og løfter opp problemstillinger innen vår menneskelige og mekaniske tilværelse. Tematikken føles høyst relevant i et samfunn der nettopp det virtuelle og fysiske, digitale og analoge er i ferd med å smelte sammen.

Nettopp her, i tråd med Deleuze, ligger kanskje undertonene av spyttende kritikk til det hierarkiske samfunnet og våre altfor strømlinjeformede liv, tiltrekkende formidlet av KC Tidemand.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner