Respektfull hyllest til Wankel. Endelig!

Tenk at hun bare hadde én separatutstilling mens hun levde

Vegard Kleven
Vegard Kleven
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Charlotte Wankel var både utskjelt og undervurdert i sin samtid. Nå har Galleri F 15 realisert en gunstig hyllest til den grepa dama som ikke lot seg sette i bås.

Den norske modernisten (sorry, Charlotte!) Charlotte Wankel (1888-1969) er kanskje godt kjent og mye omtalt blant de nerdete kunstkretsene, men historisk sett har hun ikke fått i nærheten av like mye eksponering som sine mannlige, samtidige kolleger. Hennes første – og eneste – separatutstilling mens hun levde, var i 1930.

Dette til tross for at Wankel var en nyskapende modernistisk kunstner som praktiserte fra begynnelsen av 1900-tallet og frem til midten av 1960-tallet. Dessverre er det ikke før i senere tid at hun endelig har fått den oppmerksomheten hun fortjener.

Wankels innovative og kraftfulle uttrykk oppleves som høyst aktuelle den dag i dag. Det viser utstillingen, og at det er på høy tid å presentere det viktige kunstnerskapet på en verdig måte.

Verdig måte som i at utstillingen gjennomgående preges av et solid og konsekvent utstillingsdesign, som omfavner verkene gunstig og lekent. Gallerirommene er malt i en lett og luftig koloritt som komplementerer de ulike maleriene, og det fantastiske bygget, på en særdeles god måte. En får inntrykk av at det er en tydelig gjennomtenkt utstilling – ned til hver minste detalj.

Annonse
«Charlotte Wankel og L´esprit nouveau» er delikat kuratert, og gir kunstverkene rom til å puste. (Foto: Vegard Kleven.)

Klassisk, men ikke kjedelig

Når en først entrer utstillingen blir en møtt av et skjønt, lite maleri. «Portrett av Charlotte Wankel» fra 1915 illustrerer en ung og yndig Wankel som er malt av den norske billedkunstneren Henrik Sørensen. Det er et vakkert portrett, og selv om det sikkert kan fungere som en fin introduksjon, så er det ikke «menn som ser på kvinner» vi er her for å oppleve.

En herlig ro omfavner oss idet vi endelig trer inn i det respektfullt og delikat kuraterte utstillingsrommet. Verkene får plass til å puste, og som betrakter får en rom til å nyte og reflektere.

Den klassiske og kronologiske kurateringen leder oss gjennom Wankels tidligere verker som er vist lokalets første etasje. Disse ble malt i tidsrommet mellom 1906 og 1950, og preges av Wankels mer dempede og jordnære koloritt.

Vi får følge en tydelig utvikling fra et nærmest naturalistisk formspråk gjennom kubisme og avantgarde, frem til det mer særegne og noe mer vitale Wankel-uttrykket. Verk som «Violinspiller (Portrett av Johan Castberg)» fra 1930, som var en del av Wankel sin første, og eneste, separatutstilling bærer preg av denne tidlige, mer dempede paletten. Det er et lavmælt og varmt portrett, men ikke uten en viss intensitet.

Flere av rommene preges av livlige tapeter. Disse er laget på bakgrunn av små interiørskisser Wankel lagde, men som hun aldri fikk realisert i sin levetid. Når galleriet nå har satt opp disse tapetene, fremstår det ikke bare som et lekkert kuratorisk grep, men også en fin personlig hyllest.

«Kretsløp» fra 1957 tar opp tema for er like aktuelle den dag i dag – hvordan vi forholder oss til tingene rund oss. (Foto: Galleri F 15.)

Høyst aktuell

I utstillingens andre etasje er det noe mer friskt og vibrant. Charlotte Wankels kunstnerskap er blitt frekkere, koloritten sterkere – og vi er helt med. De deilige, luftige utstillingsrommene preges av fargesterke, abstrakte flater som viser oss en mer selvsikker og uredd Wankel.

Det er ikke mangel på interessante verk i denne etasjen, men «Kretsløp» fra 1957 utmerker seg nok aller mest. Det er slående hvor aktuelt Charlotte Wankel sitt kunstnerskap er den dag i dag. Ikke bare på bakgrunn av sitt spreke og særegne formspråk, men også fordi tematikken tar tak i noen veldig aktuelle problemstillinger.

Tittelen «Kretsløp» fremstår som særdeles passende. Verket fremviser det som kan minne om himmel, hav og trær. Alt som spirer, gror og forvitrer – hvilende på hodet til menneskelignende silhuetter. I en tid hvor det er viktigere enn noen sinne å bli påminnet om hvordan alt er koblet til hverandre, kan en ikke unngå å bli truffet av et verk som dette. Et verk som på sin ganske subtile måte minner oss om at alt i verden henger sammen. Wankels lille påminnelse oppleves som svært aktuell, selv nesten seksti år etter sin tilblivelse.

Gjennom hele utstillingen er det tydelig at Wankel var en kunstner som våget å gå sine egne veier. Det er en spennende reise, og selv om en i deler av utstillingen tydelig kan se inspirasjonen fra både kubismen, purismen og surrealismen, så er det noe helt eget over Wankels formspråk. Det er ganske imponerende å se, spesielt med tanke på at Wankel praktiserte i en tid da «ismene» sto såpass sterkt. Hun ble kanskje både undervurdert og uthengt i sin samtid, men «Charlotte Wankel og L’espirit Nouveau» på Galleri F 15 leverer. La deg rive med.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)