Vågal kuratering

Å vise frem såpass få arbeider i det forholdsmessig store gallerirommet er både selvsikkert og vågalt

OSL contemporary
OSL contemporary
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.

Men Anne Katrine Dolven gjør betrakteren om til en del av utstillingen.

«Tiden kan man bare glemme ved å bruke den», skrev den franske poeten Charles Baudelaire (1821-1867).

Det er kanskje klisjéfylt å starte med et sitat av en død, fransk poet. Men sitatet sier mye om de refleksjonene som oppstår i A. K. Dolvens arbeider, og hennes nye utstilling på OSL Contemporary.

Hver dag erfarer vi hvor dynamisk tid oppleves, og hvordan det står i sterk kontrast til klokkens konstante og lineære angivelse. Som at det siste kvarteret av arbeidsdagen føles lengre sammenlignet med kvarteret før vekkeklokka ringer. Eller at livet føles som en karusell som bare går fortere og fortere, selv om årene består av like mange dager.

På harmonisk vis portretterer utstillingen ulike måter å tenke om tid på, som fremheves av et stille og tomt gallerirom. Å tørre å vise så få kunstverk som det gjøres her er både vågalt og selvsikkert – og i denne utstillingen helt essensielt.

Annonse
Fauskemarmor, som skulpturen «seng» (2019) er laget av, er kjent for sine vakre og unike fargenyanser. (Foto: OSL contemporary.)

Terapeutisk

Til tross for at tiden hele tiden omfavner oss, er det et fenomen som er vanskelig å sette ord på. Og selv om klokken og kalenderen bidrar til å sette tingene i system, kan det oppstå forvirring når opplevelsen av tid ikke korresponderer med sekunder, minutter og timer.

Disse tankene dukker opp mens vi sitter på en skulptur i fauskemarmor. Den er plassert midt i lokalet, og ser bort på en svart sekundpendel, som tikker og går på veggen.

Skulpturen, som er lekkert formet som en seng, er laget for at man skal kunne legge seg ned – og tillater oss å bli en del av kunstverket. Bortsett fra pendelen er veggene helt tomme. All oppmerksomhet trekkes mot sengen, klokken og en selv. Ja, til og med innover i en selv – nesten terapeutisk.

På så måte får utstillingslokalet en helt sentral rolle. Det tomme rommet fungerer som en forlengelse av kunstverkene. De hvite, nakne veggene fremhever og retter alt fokus mot de forholdsvis lavmælte kunstverkene, og man får tid og rom til å reflektere.

I de duse, varme fargene, som er særegent for fauskemarmor, ser man spor av tid i de mange lagene i skulpturen. Faktisk er den flere millioner år gammel.

Det oppleves litt kontrastfullt, å sitte på noe ble skapt lenge før det moderne mennesket, mens man ser på pendelen som var den mest presise tidtakingen i nesten 400 år, fram til 1930-tallet. Det naturlige settes opp mot det teknologiske – mennesket mot natur –som på hver sin måte forteller om tidens gang.

Dette er første gang siden 1994 at filmen av den 12 år gamle jenta vises. (Foto: OSL contemporary.)

Tiden som modningsprosess

I galleriets siderom fortelles det om en annen egenskap som tiden har. En svart-hvitt film vises på en videomonitor, plassert på gulvet. Midt i bildet står ung jente på en hvit, rund hellesten.

Hun prøver seg fram med forsiktige gester. Jenta gjør noen typiske turnbevegelser, som å løfte opp den ene foten mens hun balanserer på den andre. Hun virker selvbevisst, men usikker på neste steg. Som jenta, forsvinner vi inn i hennes egen verden.

Filmen er fra 1994, og var en del av en utstilling i Sandes på samme tid som Dolven var en del av. Jenta fikk instrukser fra kunstneren om å stille seg på stenen, og gjøre det hun ville i åtte minutter.

Selv om det ikke er veldig tydelig, ser man hvordan jenta blir mindre selvbevisst ettersom tiden går. Som om oppmerksomheten hennes forflyttes fra minuttene, til omgivelsene. Kanskje er det akkurat som Baudelaire skrev? Hun har gått fra å være bevisst på tiden, til å bruke den – og dermed glemme den.

I fjor, 24 år etter at Dolven lagde videoverket, dro hun tilbake til den samme hellestenen, og fant den nedgrodd av mose. Verket «To you 1994-2018» består nå av en sammensetting av det gamle videoverket, og et fotografi av hellestenen som den ser ut i dag.

Akkurat som vi ser en slags modningsprosess i jentas bevegelser, ser vi en modningsprosess i selve stedet. Det er lavmælt, men vakkert. Og på en harmonisk måte evner A. K. Dolven å fortelle, om så bare en liten del, om hvor subjektivt tid oppleves – og kompleksiteten i det.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar