Subjektet

Maler mye, men sier minst mulig

(Foto: Munchmuseet/Kunsthall Oslo.)
(Foto: Munchmuseet/Kunsthall Oslo.)
Han skaper store mediedebatter med kunsten sin, men vil helst si så lite som mulig med ordene. Nå er Cassius Fadlabi (43) aktuell med utstilling som snakker best for seg selv.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Cassius Fadlabi er aktuell med ny utstilling.

– Jeg har prøvd å gjøre så mye forskjellig. Men jeg landa på kunsten. Det var det jeg sugde minst på.

Cassius Fadlabi forteller om statsvitenskapstudier og en periode han hadde vurdert å bli skipskaptein. Men der han står, overfor oss på Kunsthall Oslo i Bjørvika, med en omfattende utstilling bak seg, er det en av Norges mer kjente samtidskunstnere han representerer.

For Fadlabi har kunsten vært trygg grunn. Det eneste stedet, eller den eneste plattformen, hvor han virkelig følte mestring.

– Det ville vært grusomt om jeg ikke kunne skape kunst. Det er så mange ting jeg må fortelle, sier han.

Annonse

Vi prøver oss.

– Som hva da?

– Alt, bare.

Utstillingen «About the artist» er en del av Munchmuseet i bevegelse, i samarbeid med Kunsthall Oslo. (Foto: Rena Li.)

Maler mye, sier lite

Fadlabis framtoning i det virkelige liv er overraskende. Ikke fordi den er framtredende, men kanskje heller tilbakeholden. Sett opp mot forventningene vi hadde, i det vi skulle møte mannen med de så mange medieomtalene, fremstår kunstneren som en kontrollert type.

Mange fikk med seg det kontroversielle og like fullt omfattende installasjonsprosjektet «Kongolandsbyen» i 2014. Det vekket en av vår tids største rasismedebatter i Norge, da han med kunstnerkollegaen Lars Cuzner skulle gjenskape en park for voksne, i Vigelandsparken, hvor afrikanske menn og kvinner skulle stå utstilt for rett og slett å se annerledes ut.

I tillegg står Fadlabi bak det massive veggmaleriet «The Sky’s the limit» på Tøyen, som viser en astronaut fra Somalia, og under minnemarkeringen i Oslo 22. juli i 2012, leste han et dikt før Karpe Diem fremførte «Påfugl».

Cassius Fadlabi har gjort seg synlig i både inne- og uterom, og skapt store debatter i media. Når han nå presenterer utstillingen «About the artist», skaper Munchmuseet i bevegelse og Kunsthall Oslo en forventning om å virkelig gi innblikk i «hvem Fadlabi er». Og det får vi, gjennom utstillingen, men ikke like mye gjennom ham. Fadlabi er vennlig, men, som mange kunstnere, en som trolig foretrekker at vi skal tenke selv om bildene.

Utstillingen «About the artist» er en del av Munchmuseet i bevegelse, i samarbeid med Kunsthall Oslo. (Foto: Munchmuseet/Kunsthall Oslo.)

Trodde aldri han skulle bli kunstner

I sin nye utstilling, «About the Artist», som initieres av Munchmuseet i bevegelse og Kunsthall Oslo, er han først ut i rekken av levende samtidskunstnere. Fargerik og optimistisk såkalt afrofuturisme sprudler i bakgrunnen. Alt i en samtidig og popkunstnerisk framtoning.

– Jeg har alltid malt. Det er det mediumet jeg kan og kjenner best, sier Fadlabi.

43-åringen vokste opp i Khartoum i Sudan, og kom til Norge i 2003 som politisk flyktning. Hjembyen er også blitt navnet på en bar og et visningsrom i Bernt Ankers gate i Oslo sentrum, som han selv har startet opp med venner.

– Visste du allerede som barn at du ville bli kunstner?

– Nei, Sudan er et fattig land. Der trenger vi ingeniører, folk til å lege malaria og til å bygge broer. Kunst, og spesielt det å være kunstner, blir ikke tatt særlig seriøst. Derfor trodde jeg aldri jeg kom til å bli kunstner. Det er heller ikke mulig å leve av kunst i Sudan, sier han.

Dette til tross, studerte Fadlabi kunst i to år i Sudan på slutten av 90-tallet.

– På universitet i Sudan handlet det om ren teknikk. Foreleserne hadde en veldig klassisk og streng måte å håndtere maleriet på.

Etter at Fadlabi kom til Norge har han tatt en master ved Kunstakademiet i Oslo, hvor han i motsetning til i Sudan, lærte å jobbe mer konseptuelt.

Har kunsten din da endret seg, siden du kom til Norge?

– Så klart. Kunsten man skaper påvirkes alltid av omgivelsene. Her i Norge måtte jeg stille andre spørsmål enn i Sudan. Spørsmål om min posisjon i dette samfunnet.

– Og hvilken er det?

– I Sudan kan jeg gå på gata, og alle ser ut som meg. Jeg forsvinner i folkemengden. Her skiller jeg meg alltid ut, og det kommer med konsekvenser. Det betyr ingenting, hvor vellykket eller kjent jeg blir. Når jeg går hjem om kvelden, skjer det stadig at en jente som går foran meg blir redd og begynner å gå fortere, sier han.

I sine malerier kombinerer Fadlabi alt fra etiopiske kirkeikoner til afrofuturisme og popkunst. (Foto: Rena Li.)

Om universelle følelser

– Hvorfor har du valgt å kalle utstillingen «About the artist»?

– Det er fordi jeg ikke kunne velge én spesifikk ting jeg ville formidle. Derfor tenkte jeg bare å snakke om hvordan jeg har det akkurat nå.

Selv om utstillingen på mange måter er selvbiografisk, mener Fadlabi at de følelsene og spørsmålene som oppstår i kunsten hans er allmenne:

– Alt kokes ned til at jeg ikke kan finne opp en helt ny følelse, emosjon eller en erfaring.

Han tenker seg om.

– Kunsten er på en måte et fellesrom mellom deg selv og resten av verden. Ingenting er for komplisert eller for privat. Menneskelige erfaringer er veldig like. Likere enn vi tror, fortsetter han.

«About the artist» er en høyst personlig utstilling. (Foto: Rena Li.)

Dystre undertoner

Etter å ha uttrykt et ønske om å få en liten omvisning i utstillingen, får vi beskjed om at det er best at vi ser den på egenhånd.

– Du klarer sikkert å se noe jeg selv ikke ser.

Han ber oss også lese en selvbiografisk tekst som følger med utstillingen.

– Jeg beskriver ting mye bedre der enn jeg kommer til å klare å formidle her, sier han.

Den lille boken, som har fått navnet «The Air at Night», består av mange korte tekster som beskriver alt fra minner fra barndommen i Sudan, til depresjonen som fulgte etter farens død.

«Jeg er alltid deprimert nå, men jeg er flink til å skjule det. Jeg er så flink at noen personer forteller meg at jeg inspirerer dem og fyller dem med håp når de ser meg. Men sannheten er at på innsiden føler jeg at alt jeg en gang prøvde å føle eller omfavne, nå er forgiftet», skriver han.

Fadlabi har allerede forlatt lokalet, og vi står foran et av de mer fargerike arbeidene hans. «Phil Wang», står det skrevet med store bokstaver, ved siden av et fjes som virker å forestille nettopp Phil Wang, en britisk-malaysisk komiker.

I den lille utstillingsutgivelsen skriver kunstneren videre om hvordan han oppdaget Phil Wang på YouTube i en personlig tung periode, og at hans standup-show ble en slags virkelighetsflukt:

«Jeg lurer på hva han ville følt om hans store portrett i utstillingen min. Fordi det er egentlig ikke et portrett av Phil, men en illustrasjon av min egen depresjon».

Det er tilsynelatende få tegn på tunge tanker og depresjon i Fadlabis arbeider i Kunsthall Oslo. Men leser man boka, kommer de latente budskapene frem, som er vanskelige å oppdage ved første øyekast. Fadlabi vil helst ikke si så mye som person, men i malerisk og skriftlig format forteller han kanskje best.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist