Minneord

Aase Texmon Rygh har gått bort, men «evighetsskulpturene» ble skapt for å leve videre

(Foto: Nasjonalmuseet.)
(Foto: Nasjonalmuseet.)
En bauta innen norsk modernisme etterlater seg stor kunstnerisk arv, skriver Danby Choi.
Sjanger Dette er en nekrolog. Nekrologen er en biografisk tekst om en nylig avdød person, og skal bidra til å bevare minnet om personen etter artikkelforfatterens subjektive avveininger.
Saken er Aase Texmon Rygh er død.

Da Aase Texmon Rygh ble født, ble den modernistiske skulpturen også det. Men i tidlige 1900-år var det enda få kunstnere å regne innen denne stilretningen. Picassos skulpturer og russisk konstruktivisme telles gjerne som den modernistiske skulpturens tidligste fase, men de færreste av dem viet den modernistiske skulpturen så mye tid og omsorg som vår egne Aase Texmon Rygh. I dag gikk hun bort, etter et insisterende kunstnerisk virke.

Aase Texmon Rygh fant ro gjennom skulptur. Gjennom fascinerende tolkninger av «evighetssymbolet», også kjent som møbius, utforsket hun ikke bare materiale, men matematikk, skriver Danby Choi.

Fant roen

«Jeg er veldig opptatt av ro. Jeg ønsker at folk skal lete etter en ro de mangler i seg selv og i tiden», uttalte Texmon Rygh. Det er nesten så hun ikke behøvde å si det, slik skulpturene nokså presist uttrykker noe fullkomment.

Det var jo modernismens essens, å blotte kunsten for opplysningstidens og modernitetens slitsomme trang etter fornuft, for å formidle at kunst kan være kunsten verdig og gi ren, estetisk glede. Optimaliserte former, farger, valører og komposisjoner som gjerne uttrykte ro og orden.

Samtidig uttrykker Texmon Ryghs arbeider noe anstrengt. Det er kanskje disiplinen, og det insisterende kunstnervirket, som de så perfeksjonerte skulpturene også uttrykker. Bak det enkle og subtile formspråket, ligger så mange års intense anstrengelse.

Annonse

Denne dualiteten er gjennomgående. I det hele tatt gjorde Aase Texmon Rygh det umulige: Å gi fysisk form på noe nonfigurativt, og likefullt å gi den abstrakte kunsten en matematisk formel.

Kunstneren lette etter ro et helt liv, og fant den først gjennom modernistisk kunst. I dag gikk hun bort, men «evighetsskulpturene» ble skapt for å leve videre.

Aase Texmon Rygh etterlater seg en stor kunstnerisk arv, skriver Danby Choi.

Evighetens mange former

Texmon Ryghs dedikasjon til mediekonsentrerte uttrykket posisjonerte ikke bare kunstneren på verdenskartet, men også den norske modernismen. Siden har stilretningen vokst frem med også noen norske kunstnere, arkitekter og designere i spissen. Det er, blant annet på grunn av modernistisk tenknings så ellers subtile framtoning, ganske imponerende.

Uttrykket preges av et sterkt og tydelig formspråk. Et godt eksempel på dette er Aase Texmon Ryghs ulike arbeider inspirert av «evighetssymbolet». Gjennom karrieren skapte kunstneren ulike skulpturvarianter av møbius’ bånd (et matematisk prinsipp om å forme en flate, som kun har én side.) Formen oppstår ved at en fester ytterkantene av et bånd sammen, etter å ha vridd båndet en halv runde, og har opp gjennom tiden blitt sett på som et symbol på evigheten.

Texmon Ryghs skulpturelle tolkning av møbius  – i ulike variasjoner, teksturer og materialer – har gitt et skulpturelt uttrykk på et geometrisk fenomen, og ikke minst gitt beskueren en oppdagelsesferd i fysisk matematikk. Anstrengt i form, men fredfull i framtoning. Texmon Rygh var mester i å formidle evigheten, og vil med sin store etterlatte kunstneriske arv forbli nettopp dét.

Aase Texmon Rygh (1925-2019) ble 94 år gammel. Hun ble født i Troms og var utdannet ved Statens håndverks- og kunstindustriskole (1944-46) og Kunstakademiet i København under kunstner og professor Einar Utzon-Frank i årene 1948-49. Siden har Texmon Rygh hatt en rekke utstillinger i Norge, og blant annet en retrospektiv utstilling på Henie Onstad kunstsenter i 1992.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen