Selvopptatt og pubertal

Harmony Korine har blitt høy på seg selv og laget film om downeren

Hipsterregissøren er tilbake med 2019: En rusoddysé, men nå legger han ikke engang innsats i å overraske. «The Beach Bum» er en retningsløs og repetitiv stoner-komedie som ikke bidrar til noe som helst, skriver Subjekts anmelder.
Sjanger Dette er en anmeldelse. Meninger og analyser er av anmelderens egne, men på vegne av Subjekt.
Saken er Harmony Korine er endelig tilbake, men denne gangen stinker han.

Harmony Korine er et kjent navn for mange. Ikke bare er han mannen bak klassikere å regne, som «Gummo» (1997) og «Spring Breakers» (2012), men var også med på å skrive manuset til «Kids» (1995). Med andre ord så er Harmony Korine et navn vi følger med på, spent ventende på hans nyeste film, «The Beach Bum», som premierte på Oslo Pix tirsdag kveld.

Men Korine leverer dessverre en til de grader unødvendig film.

Matthew McConaughey i rollen som Moondog. (Foto: IMDB.)

Film uten retningssans

Som i «Spring Breakers», befinner vi oss i Florida, et slags skrekkparadis for alle dem med alternativ livsstil. Der Californias strender har vært dominert av prektige Wilson-brødre, har Florida vært smeltepunktet av immigranter, smuglere, pensjonister og en hel del kjente fjes som i denne sammenhengen ikke gjør «The Beach Bum» noe bedre.

Filmen kan virke som oppfølger til «Spring Breakers». I alle fall geografisk og visuelt. I begge filmene har han forsøkt å formidle energi fremfor et lineært handlingsforløp. Men i «The Beach Bum» har han i større grad hentet inspirasjon fra musikk enn film, som i seg selv ikke er noen dårlig idé, men når utførelsen blir en gjentakende rusodyssé, må man spørre seg om Korine ikke skulle jobbe gjennom en annen fremgangsmåte.

Annonse

Vi følger hobbypoeten Moondog (spilt av Matthew McConaughey) som aldri har gjort noe stort ut av livet. Livet hans er en bonanza av rus, sex, latter og katter. Moondog har giftet seg rik, men etter en personlig tragedie står han uten penger. Det eneste som kan hjelpe ham ut av dette er å fullføre livsløgnen, og faktisk skrive boken han alltid har sagt han har i seg.

Historien er, om noe, løs. Hver gang den begynner å ta form, svinger Moondog unna. Han rømmer vekk fra et hvert vendepunkt, noe som om han skriver filmen mens den screenes. Fast bestemt på å leve livet slik han alltid har levd det, ut på en rekke eventyr, men alle like intetsigende.

«The Beach Bum» er som en lang rus lagt til varmere strøk. Vi skjønner fort at det ikke vil åpenbare seg en dypere mening, for dette kunne knapt vært grunnere.

I det minste så er filmen gjennomført i sin smakløshet. Men dessverre også så uinteressant at det må sies å være en trist ting å kaste bort penger og talent på. Filmen er ikke helt tappet for underholdningsverdi, men de iherdige forsøkene på å få publikum til å le blir nesten pinlige, så lenge samme oppskrift benyttes fra den ene sekvensen til den neste.

Snoop Dog i The Beach Bum (Foto: IMDB.)

Utarbeidet estetikk

Moondog blir alltid usannsynlig høy med en kjendisvenn, enten om det er Snoop Dog, George Clinton eller – og verst av alle – Zac Efron som gjør nok et desperat forsøk på å fjerne seg fra Disney-merkelappen ved å forsøksvis sjokkere oss med forutsigbare vendinger.

Mye av humoren baserer seg på nettopp valg av skuespillere, der kjente navn stadig dukker opp. Noen bidrar i lengre sekvenser, der de strengt tatt spiller halvhjertet parodier av seg selv, mens andre viser seg bare kort, som nikk til eventuelle fans, ikke ulikt Korines egen opptreden i Jonah Hills regidebut «Mid90’s» (2018).

Om «The Beach Bum» er tappet for substans, er det likevel en tydelig estetikk i filmens utførelse. Fotograf Benoît Debie, som er vant til å skildre rus i Gaspar Noés filmer, prøver også her å fange mildt psykedeliske øyeblikk, men han imponerer ikke ytterligere. Fotograf og klipper har i samarbeid med Korine prøvd å simulere den frihetsfølelsen som forbindes med alkohol og andre russubstanser. Jo lenger ut i filmen vi kommer, jo mer ekstremt blir det. Mot slutten skulle man tro man var vitne til en dårlig løst tegnefilm, men nei. Dessverre.

«The Beach Bum» er unaturlig sammensydd og et skrekkeksempel på hva som kan skje når kunstneren får for mye frihet. Filmen blir alt annet enn inviterende. Som publikummer får man fornemmelsen av å være med på en fest der du er den eneste som ikke kjenner noen, ikke forstår noen av de interne vitsene og generelt føler deg smartere enn de andre gjestene. «The Beach Bum» er en altfor lang vits, uten oppbygning eller punchline.

Fra filmen The Beach Bum (Foto: IMDB.)

Ingenting å lykkes med

Korine kunne så lett gitt oss mer å tygge på. Han er en sjelden gang i nærheten av å reflektere rundt det amerikanske frihetsidealet, og en tydeligere vilje til å drøfte konsekvensene av det å melde seg ut av samfunnet kunne løftet verket. Vi får små hint om en fortid, og visse tegn på skolering innenfor den klassiske diktningen, men når det er sagt kan enhver memorere noen strofer fra litteraturens mestre, og for Moondogs berusede vennekrets er det ikke mer som skal til for å imponere.

Moondog er McConaughey på sitt mest typete. Han gjør minimal innsats for å finne rollefigurens dybder, og skraper knapt under overflaten. Flere av menneskene rundt ham ser ut til å kjenne en dragning til Moondog, en viss kjærlighet og beundring for den frie livsnyteren som kaller seg poet. Hvor magnetismen hans ligger er umulig å forstå, for Moondog er selvopptatt, fjern og hensynsløs. Livet hans kan oppsummeres med samme ord som oppsummerer filmen: Repetitivt, blodharry, intetsigende og unødvendig.

Korines film skildrer verken godt eller ondt. Det vi sitter igjen med er en flatpakket karakterutforskning som ikke makter å provosere, heller ikke fascinere. Det finnes filmer man ønsker å like, men ikke klarer når innholdet er dårlig løst. Det finnes filmer man hater for spekulative bilder eller hatske ytringer, men «The Beach Bum» er ingen av delene. Den er bare selvopptatt og pubertal, et verk helt uten nerve.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU