Designerklær til besvær

Undergrunn har fortsatt mye å gå på. Heldigvis har de god tid

Skjermdump
Skjermdump
De nye 17-åringene er på en obsternasig og atal «ting». Det klinger dessverre ikke så mye bedre enn som så.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Undergrunn er ute med ny poplåt. Subjekts anmelder er ikke så imponert.

Dagens rappere er besatt av å være «på en ting». På en greie. Si du rapper om å være på en Prada-ting, så investerer du engasjement i Prada. Er du på en J. Cole-ting? Da vil du kanskje rappe om noe samfunnsnyttig og viktig.

Men tingen er flyktig. Etter å ha sett og hørt Undergrunns nyeste musikkvideo, «Dr. Plaza», er i alle fall denne anmelderen på en Urban Dictionary-ting. Over en beatproduksjon som minner litt for mye om Lil Yachty-mixtapen «Lil Boat», er det i mylderet av sosiolekt og engelske låneord et par begreper og verselinjer som krever tekstanalyse.

Ved Plaza

Så her kommer’n.

Annonse

«Dr. Plaza» introduseres av et oversiktsbilde over Oslo Sentrum og Oslo Plaza. Beaten fades inn under en telefonsamtale mellom «Dr. Plaza» og en klient, kanskje heller kunde, som vil kjøpe Ritalin™ eller noe han kan bli høy på.

Plaza er ikke bare pseudonymet til et av medlemmene i Undergrunn (også kjent som UG). Nå er han doktor, men ordet har også blitt en grov metafor for å «score» prestasjonsfremmende dop. Med liten kjennskap til Oslo sentrum og øst kan man dedusere seg frem til at det også er snakk om å gi doktortittel til området rundt Radisson-hotellet, Plaza, som et spesielt egnet område for å få tak i medikamenter/dop/alt ettersom.

Ritalin er ADHD-medisin som ikke-diagnostiserte «popper» for å sette inn støtet på universitetet. Når hjemmeeksamen blir til skippertaksprosjekt og du må konsentrere konsentrasjonen. Om det er gangster? Det vet jeg ikke. Men Undergrunn virker å være opptatt med tingen å kombinere «G» med andre «bokstaver».

«Dr. Plaza» er enda ikke noe vi gleder oss til å høre på på nytt, men kanskje vi kommer til å gjøre det likevel, klokken halv fire natt til søndag. Den er ingen kvalitetslåt, men har underholdningsverdi.

Skrytekoret

Andre rammer og tekster i videoen er hakket mer kompliserte, som når gutta søler ut Urge, brusen, på bakken.

La oss fortsette i det analytiske sporet, for da har vi to definisjoner å jobbe ut ifra: «Pour one out», hvor du skyller ut noe av din alkohol for å hedre falne kamerater, eller så er det kanskje snakk om konseptet vi har lånt fra naboene i Sverige om å «vaska champagne». Konseptet hvor du kjøper dyr alkohol bare for å helle det ut, for slik å demonstrere hvor mye penger du har:

«Ge mig två flaskor av er dyraste champagne tack, men vaska den ena!»

Det er ikke så fjernt fra det Undergrunn formidler:

«Jeg vil tygge piller, jeg vil knaske dem som Wasa, jada. Har en stack, brukte den på Prada.»

Dette tekstuniverset er neppe drøyt lengre. Men de unge rapperne i Undergrunn er kanskje heller ikke ute etter å bryte med konvensjonene. Å høre soon-to-be Russ rappe om pilleknasking og merkeklær mens de heller ut brus, er snarere søtt enn provoserende.

Les også: Seks 16-åringer fra Oslo øst er ute med EP om å poppe piller 🙁

Undergrunn til overflaten

Undergrunn vet å kjenne på tidsånden og å kapitalisere på den rådende gjør det selv-mentaliteten som Soundcloud har åpnet for. Men til tross for tung autotunet produksjon og fengende hook som nærmest borer seg inn i hjernen, kommer låten neppe til å klare spillelisten.

Lil Yachty anno 2016 og den amerikanske rapperens «One Night» bobler friskt opp i minnet når «Dr. Plaza» spiller. Den barnslige sjarmen og den gutteaktige produksjonen.

Som artister hadde det ikke vært like atalt dersom verselinjene og produksjonen var mer original. Du kan rappe om de mest infantile ting så lenge du gjør det på en ny og smart måte. Tekstene de skriver er ikke engang vellaget kødding, det er stort sett bare kødding. Undergrunn har fortsatt mye å gå på, men heldigvis like mye med tid.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar