Se opp for Undergrunn

Seks 16-åringer fra Oslo øst er ute med ny EP om å poppe piller :(

Undergrunn er Soundcloud-guttene fra Oslo Øst som rapper om å lure vestkantgutter med Paracet og stjele Tuborg. Nå er de ute med debut-EP-en «UG Sommer».

– Det starta vel egentlig «Tubbis», gjorde det ikke?

Seks gutter på 16 henger og slenger utafor Joker’n på Ensjø i Oslo, slik unge hingster skal. Nesten ingen av medlemmene i Undergrunn går på samme skole, men de alle er fra Gamle Oslo-ish: Kampen, Tøyen og deromkring.

Sammen utgjør de Undergrunn, som består av medlemmene Mar$tein, Fretex, Plaza, Loverboy, Rik Pappa og Puzz. Loverboy er riktignok på filminnspilling, av alle ting, og er derfor erstattet av Ogersborg for anledningen, en de kjenner, og som har fått plass på låta som ble utgangspunktet for EP-en som de slapp i dag.

– Et friskt pust

«UG Sommer» er gitt ut på det Oslobaserte plateselskapet Major. Etter en periode som Soundcloud-eksperimentalister, med ufiltrerte låttekster på østkantslang om å poppe Paracet, og fascinasjon for merkeklær og Urge, har de i dag altså tatt det store steget til Spotify-verdenen.

Riktignok i september, noen gode drøye etter det man anser som sommer. Det tok litt lenger tid enn forventet. Men i stedet, lengter de nå tilbake til sommeren. Undergrunns sommer.

For som Soundcloud-rappere mener de selv at de er et frisk pust i norsk rap, til forskjell fra det de mener dominerer dagens norske rapdiskurs.

– Artister som Yung Smul og sånn har gjort det veldig bra. Men så føler jeg også at disse folka blir signert fort, og så kommer de på den listepop-tingen. Vi vil holde oss uavhengige, og driver med den tingen vi gjør, i stedet for å prøve å havne på den listepop-tingen med en gang vi kjenner at vi kan gjøre det, liksom.

Det er Mar$tein som snakker – som forresten er sønn av forfatter Trude Marstein.

– Hvorfor er det viktig?

– Det er true to the game, sier Plaza, henslengt på benken ikledd en krampaktig beige Burberry-bukse.

– Vi starta jo med å spille på det her. Jeg skal ikke switche om halvveis. Det er en livsstil som blir reflektert. Det er på en måte den waven. Det er ikke alle som står for det samme som oss. Men det at vi er litt kontroversielle mener vi tilføyer noe nytt til det norske rap-gamet, da.

– Fleksing av designerklær, og popping av piller, er det så veldig kontroversielt lenger?

– Nei, men jeg føler vi bygger på det. Det er ikke kjempenormalt i norsk hiphop.

– Ikke?

– I rap-gamet kan man ikke komme opp med så mye nytt lenger. Men vi gjør det vi gjør til noe eget. Vi er ikke på den der tingen med lister og mer «concious»-rap som preger norsk rap. Vi promoterer noe som ikke jeg føler jeg har hørt spesielt mye av før, sier Puzz.

Undergrunn minus Loverboy. I dag gir de ut sin debut-EP på Major. (Foto: Ida Madsen Hestman.)

– Det folk hører på i dag, er Ezzari og sånn. Skal ikke gå etter han, men det er det som styrer hiphop nå, sier Plaza.

– Det er som «Fy Faen». Tekstene handler om at alle er slanger, og er veldig alvorlige, tekster som prøver å gå dypt i det og sånn, basically. Også er det lister. Lister styrer hiphopen i dag. Enkelthits, sier Mar$tein.

– Jeg vil ikke bli kjent for å være de som lagde den ene hiten. Jeg vil heller at Undergrunn skal bli assosiert med å være undergrunn, sier Puzz.

Mar$tein tror det er bedre å jobbe med et større prosjekt på lang sikt, enn å bli fort signert og få én sang inn på lista. Han trekker frem veteranene Karpe Diem som skoleeksempelet på det å bygge opp et navn over tid.

– De har blitt ganske mainstream nå, men de har blitt det på en mye bedre måte enn mange andre i dag. De har jo siden midten av 2000-tallet laget god musikk, og bygd seg sakte opp, aldri switcha og laga én hitlåt og satsa på kun det. De har lagd god musikk opp gjennom årene og bygget seg opp en større og større fanbase. Det er en mye bedre plan.

– Da er det basically det man er assosiert med, en one hit wonder. Tenker man på Hkeem, så tenker man «Å, ja, det var han som hadde «Fy Faen»». Hvis man tenker på Undergrunn, skal man tenke at de gjør sin egen greie.

(Foto: Ida Madsen Hestman.)

Inspirert av amerikansk undergrunn

Undergrunn er mest inspirert av amerikanske undergrunns-rappere, som Lil Skies, og Young Bans.

– Det finnes ikke ekstremt mye av den typen rap i Norge, mener Mar$tein, og fortsetter:

– Disse amerikanske undergrunnsrapperne som er i ferd med å komme opp nå, og er med på å gjøre en basically revolusjon innen hiphop.

Han snakker om Soundcloud, plattformen som la til rette for at Undergrunn-prosjektet deres kunne vokse.

– Soundcloud er trygt, og så er det lett å eksperimentere uten å nødvendigvis ha en forventning om å bli tatt seriøst. Vi var litt nervøse, ikke sant. Hadde vi sluppet noe på Spotify med en gang, så hadde det blitt en mye større ting. Skal man slippe den første sangen sin, så vil man ikke at forventingene skal være at det er så seriøst. Men Soundcloud, det er enkelt og en genial plattform.

– Også ville vi sjekke at det vi lagde funka. Teste det ut. Og det funka ganske bra, sier Plaza.

Men uten Loverboy hadde det ikke vært noen Undergrunn. Han stilte med studio og beats.

– Så lagde vi låta «Riste Soundcloud». Og den gikk mye bedre en vi hadde trodd. Jeg tror det var sånn tretten tusen avspillinger. Det er ikke så mye, men for oss… vi var kjempestolte da vi fikk bare tusen plays, og det var den bekreftelsen vi trengte for å jobbe mer med dette prosjektet, sier Mar$tein.

Hør EP-en her:

– Mindre selvhøytidelig

Fretex mener Undergrunn også skiller seg ut fra andre norske rappere ved å være et mindre selvhøytidelig prosjekt.

– Jeg synes det vi gjør er litt mer sånn parodiering.

– Når jeg hører «UG Sommer», da tenker jeg Yoguttene og «YG Sommer», som i «YG Historie»…?

– Vi harselerer jo over en levestil, men på vår måte. Som når vi sier vi popper Paracet som om det skulle vært rusmisbruk. Den gir oss jo egentlig ingenting. Plaza har jo lurt vestkantgutter ved å late som han solgte Kodein, men så har han bare solgt Paracet, sier Mar$tein.

Salg av rusmidler var også utgangspunktet for låta «Tubbis».

– Den er dedikert til Young Joker, mann. Ogersborg. Han hadde en periode i fjor høst der han stjal øl og pærecider fra Joker, og solgte det til jenter fra vestkanten. Tjente ganske greit på det. Eller, det tjente han masse på. Det foregikk der inne. på Joker. En del av tekstene er jo overdrevet. Men som med for eksempel i skjønnlitteraturen er det alltid litt mer interessant når fortellingen er litt mer distansert fra virkeligheten.

– Apropos det, popper dere mye piller på ordentlig?

– Det er nok en ganske sterk overdrivelse.

– Det er bare for å tøffe seg?

– Jada.

Nyheter

Om Subjekt

Subjekt er et tidsskrift og nettsted for etikk og estetikk i kunst og kultur. De fysiske utgavene er riksdistribuert gjennom Interpress og kommer plutselig. Magasinet ble først lansert som et subjektivt papirmagasinformat med redaktøren som eneste bidragsyter i 2012. I 2014 kom den vanskelige andreutgaven på over 240 sider, med 30 bidragsytere. I 2017 ble Subjekt.no lansert, med papirmagasinet som ryggrad. Subjekt er utgitt med støtte fra Stiftelsen Fritt Ord.

Bidra? · Annonsere? · Ris/ros/kontakt? · Les mer om Subjekt.

2018 © Alle rettigheter reservert Subjekt, utgitt av Perfektum Partisipp AS. Redaktør og ansvarlig utgiver: Danby Choi.