Sukkersøt pikeromsestetikk med bismak

Når det personlige går over til å bli privat, utfordres skuelysten

Den svenske «Flickr-flickan» Lina Scheynius stiller ut på Oslogalleriet Melk, hvor det oppstår en dynamikk mellom det personlige og det private, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Melk.)
Den svenske «Flickr-flickan» Lina Scheynius stiller ut på Oslogalleriet Melk, hvor det oppstår en dynamikk mellom det personlige og det private, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Melk.)
Som en krystall peker utstillingen «Crystalline» i ulike retninger. Men det er vanskelig å finne fram til noen underliggende kjerne, skriver Subjekts anmelder.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Den svenske fotokunstneren Lina Scheynius stilles ut på Oslogalleriet Melk. Subjekt-skribent Thula Kopreitan kommenterer.

På Melk galleri vises den svenske fotokunstneren Lina Scheynius med en soloutstilling for andre gang. Noen kjenner henne igjen som en av de største profilene fra Flickr, et fotonettverk tiden før Instagram og Tumblr. Utstillingen, som har fått tittelen «Crystalline», står i tråd med Scheynius’ sukkersøte, romantiske pikeromsestetikk, hvor duse farger og spill med lys sørger for en barnlig letthet.

I betraktningen av hennes selvbiografiske verk får du følelsen av å tre inn i noens dagbok, men utover det dagbokaktige preget har verkene en relativt løs sammenheng. Utstillingen kan minne om en Tumblr-blogg; bildene har for det meste en tydelig estetikk, men mangelen på en helhet gjør at de av og til virker umotiverte.

Utstillingen virker ikke tilspisset mot et enhetlig uttrykk, men oppleves heller som en fremstilling av kunstneren opp gjennom årene. Sammensetningen av nye og gamle verk fungerer tidvis godt som en presentasjon av Scheynius’ estetiske blikk. Dessverre er reaktualiseringen av disse verkene til tider litt gjennomskuelig – de befinner seg ikke i en overbevisende sammenheng. Deres plass i utstillingen oppleves ikke alltid troverdig og uttenkt, men flyktig og beleilig.

Lina Scheynius arbeider ble kjent for et bredere publikum gjennom en spalte i Zeit Magasin i 2012. (Foto: Melk galleri.)

Dikotomi mellom subtilt og eksplisitt

Det første du ser fra inngangen til galleriet er to verk på den nærliggende høyreveggen: Fingre med noe som ligner spytt dratt mellom seg. En rosa blomst presset mellom noens lår. Den klissete væsken mellom fingrene, samt den ovale blomstens rødmende folder, har en subtil seksuell undertone. Uttrykket er eterisk og delikat, nesten skjørt, og minner om en tenårings uskyldige utforsking av egen kropp. 

Annonse

Heretter blir uttrykket mer eksplisitt seksuelt. En blodig, utstrakt finger er plassert ved siden av en mann som legger penisen sin mellom en kvinnes rumpeballer. Det seksuelle fremtrer direkte, fra fingerens fallossymbol til en avbildning av selve akten. Overgangen fungerer godt, fordi glidningen mot den mer åpenbare kroppsligheten skjer gradvis og naturlig, som en organisk vekst.  

Kontrasteringen mellom det varsomme og det voldsomme kommer særlig til syne ved bildet av den blodige, kjøttfulle morkaken. Morkaken er diametralt plassert med blomsten og fingrene – de befinner seg på hver sin side av det samme rommet. Verkenes fysiske plassering speiler deres uttrykksmessige posisjon; de oppstår i et motsetningsforhold, men bindes sammen av det samme elementet om kroppslig nærhet.

Arbeidene i utstillingen «Crystalline» preges av duse farger og spill med lys. (Foto: Melk galleri.) 

Intimt, men også fjernt

Gjennom fremstillingen av fødsel, sex og kroppsvæsker domineres Scheynius’ verk av en kroppslig intimitet. Bildet av morkaken med sin tjukke navlestreng er plassert til høyre for bildet med kremgule, rillete rør over en sykehusseng. Rørenes riller ligner morkakens kveilende blodårer; de får noe kroppslig over seg, som om de er en forlengelse av den fødende kroppen. Det finnes en kraft i den nærmest groteske gjentagelsen av våte, bevegende mønstre. Denne livsnære kraften befinner seg imidlertid kun i et hjørne av utstillingen, kun hos disse verkene. 

Den kroppslige nærheten føles av og til for nær – når det personlige går over til å bli privat er det enklere for betrakteren å ta avstand. Det kan kjennes for intimt å komme så tett innpå noen andres sexliv, for eksempel ved bildet av den blodige kondomen. Blandingen mellom det personlige og det private sørger for en dynamisk tilnærming til verkene, og det utfordrer betrakteren til å kjenne på sin posisjon som tilskuer av et liv. 

Scheynius’ verk preges av en avstand ved at de viser rester av nærvær. Blodet, fukten, det krøllete håret ved siden av kondomen. Morkaken etter barnet som gled ut, det slappe brystet etter å ha vært fylt av melk. De etterlatte gjenstandene gir inntrykket av at fotograferingen ikke var planlagt, men oppsto ved en ettertanke. Slik gjennomsyres verkene av en stillhet og ro, som om de ble skapt i et pusterom. Lettheten i verkene gjør også at det ikke krever så mye å nå inn til dem. De er veldig tilgjengelige, noe som til tider kan få dem til å virke anemiske og uten substansiell tyngde.

Selv om mange av arbeidene er lysende gode, er det flere som oppleves malplasserte. (Foto: Melk galleri.)

Glimt av potensiale

En styrke i utstillingen finner sted i verkene hvor Scheynius har brukt dobbel eksponering. Overlappingen av to motiver har noe sansebedragersk over seg, og fungerer som en tiltrekkende effekt: Du kan stå lenge og se hvordan det ene motivet smeltes inn i det andre. Den doble eksponeringen tvinger deg til å se utover de faste konturene til det som er avbildet, og heller se transformasjonen som finner sted i og med det flertydige.  

Disse verkene bryter opp dagbokformens amatørmessige preg. Med sitt transformative aspekt har de en større kompleksitet, men det ville vært en gjennomskuelig intellektualisering å gi de svakere verkene det samme «magiske sløret» som de sterke. Utstillingens dynamikk sørger for en sammensatt stemning, sammenvevingens harmoni avbrytes imidlertid av enkelte verk som rett og slett ikke virker å ha noe å gjøre i utstillingen. 

Siden utstillingen har et så stort spenn mellom sine gode og dårlige sider, oppleves den ikke sømløs. Det er derfor lett å mistenke at verkene i utgangspunktet ikke er ment å stå sammen. Sånn sett fungerer tittelen godt: Som en krystall peker utstillingen i ulike retninger. Men det er vanskelig å finne fram til noen underliggende kjerne. 

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker