En æra er over

Astrup Fearnley-direktøren går av. Det blir vanskelig å finne en som ham

Kunstdoktor Gunnar B. Kvaran under åpningen av «Alex Israel» i 2017. Kvaran har vært direktør for Astrup Fearnley Museet i 19 år og avtrer i 2020. Det blir vanskelig å finne en museumsdirektør som ham, skriver Danby Choi. (Foto: Astrup Fearnley Museet.)
Kunstdoktor Gunnar B. Kvaran under åpningen av «Alex Israel» i 2017. Kvaran har vært direktør for Astrup Fearnley Museet i 19 år og avtrer i 2020. Det blir vanskelig å finne en museumsdirektør som ham, skriver Danby Choi. (Foto: Astrup Fearnley Museet.)
Museumsdirektør Gunnar B. Kvaran har gitt Oslo massivt utbytte av en privat kunstsamling. Når han nå avtrer sin stilling etter 19 år, etterlater han et museum verdensklasse, skriver Danby Choi.
Sjanger Dette er en kommentar. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Gunnar B. Kvaran gir seg som direktør for Astrup Fearnley Museet. Subjekt-redaktør Danby Choi kommenterer saken.

Vi har vel nesten utelukkende kritisert utstillingene på Astrup Fearnley-museet. Men det har også vært undertegnedes inngang til samtidskunsten, siden jeg meldte meg inn i kunstklubben der som 16-åring for vel ti år siden.

Direktøren og hovedkuratoren bak dette museet er Gunnar B. Kvaran (64). Nylig meldte han avtropping for å gi ledelsen videre til neste generasjon.

Få kunne ledet museet like godt som denne mannen, som gjennom 19 år har gjort Astrup Fearnley-samlingen til en av Europas fremste samlinger, og Astrup Fearnley-museet til et samtidskunstmuseum i verdensklasse.

Les også: Gir seg som direktør ved Astrup Fearnley-museet

Annonse

Vindu ut mot verden

Alt har forbedringspotensiale, men når Kvaran melder avgang, ser jeg først og fremst den imponerende reisen Astrup Fearnley-stiftelsen har gjort fra privat lager, via kjeller i Kvadraturen og til et av Norges mest besøkte signalbygg på Tjuvholmen. Gunnar B. Kvaran har ledet samlingen fra å være utilgjengelig, via banebrytende i Norge og til samtidskunstmuseum i verdensklasse.

Dette med et helt unikt mandat, i norsk sammenheng, om å vise internasjonal samtidskunst av høy kvalitet i Norge. Omfattende gruppeutstillinger har blitt vindu til USA, Kina, India, Brasil og Europa, og ikke bare plassert Norge på kartet, men verden i Oslo.

Kvaran har vært pådriveren for omfattende og forskningsbaserte utstillinger med kartlegging av for oss ukjente kunstscener. Med utstillinger som «Uncertain States of America» (2005), «China Power Station» (2008), «Indian Highway» (2009), «Imagine Brazil» (2013) og «Europe, Europe» (2014) har han beriket mange av oss.

Vanskelig å finne

Ja, man får til de utroligste ting med mye penger. Men Astrup Fearnley Museet gjør Oslo til en mye rikere by, og på flere måter enn som så. Museet har gitt innbyggerne massivt utbytte gjennom Gunnar B. Kvarans innsats, som vel kan sies å ha handlet om å fordele private eiendeler med resten av oss, og med kritisk og hyperaktuell kunst som utvider perspektivene våre.

Med et umiskjennelig engasjement, herlig bakkekontakt, god stil og islandsk R har Kvaran dessuten utvist god forståelse for sin posisjon som en av kunst-Norges mektigste, og ikke tatt, men skapt, mer rom for kunst. Samtidig har han vært uredd for å kritisere når andre museumsledere gjør galt, og – til tross for sin posisjon – havnet bemerkelsesverdig sjeldent i mediebråk.

Det blir vanskelig for Stiftelsen å finne en museumsdirektør med like god peil og kontroll. Gunnar B. Kvaran har ledet Astrup Fearnley Museet med stø kurs, en kurs som når som helst kan endres.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar