«En æra er over», skriver kritikere

Gunnar B. Kvaran (64) gir seg som direktør ved Astrup Fearnley-museet

Gunnar B. Kvaran har vært direktør for Astrup Fearnley-museet siden 2001. Nå trer han av. (Foto: Michael Ray Vera Cruz/AFM.)
Gunnar B. Kvaran har vært direktør for Astrup Fearnley-museet siden 2001. Nå trer han av. (Foto: Michael Ray Vera Cruz/AFM.)
Astrup Fearnley-direktøren har sittet på makten i 19 år. Nå melder han sin avgang, og med ønske om å overlate ledelsen til «en ny generasjon». Med dét åpner en av kunst-Norges mektigste posisjoner for nye søkere til høsten.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Astrup Fearnley-museets direktør, Gunnar B. Kvaran, trer av etter å ha ledet museet siden 2001.

– Det har vært en fantastisk tid, sier museumsdirektør Gunnar B. Kvaran (64).

Mannen, som er direktør og hovedkurator ved Astrup Fearnley Museet, har nylig meldt avgang fra stillingen sin etter 19 år i vervet. En ny direktør vil ta over stillingen fra begynnelsen av 2020.

– Jeg har satt enormt stor pris på samarbeidet med Hans Rasmus Astrup, og reisen museet har gjort, fra å være et relativt lite museum i Dronningens gate til å fylle et av Oslos fremste signaturbygg, har vært fabelaktig, både for museet og for samtidskunsten, sier han.

Museumsdirektør Gunnar B. Kvaran (bakfra) ved åpningen av Murakami-utstillingen i 2017. Utstillingen satte publikumsrekord. (Foto: Astrup Fearnley Museet.)

En tid for alt

Islendingen har jobbet med kunst siden begynnelsen av 80-tallet, og tok en doktorgrad i kunsthistorie ved universitetet i Aix-en-Provence, Frankrike, i 1986.

Annonse

Siden den gang har han markert seg som en sterk figur på det norske kunstfeltet, mer spesifikt samtidskunstfeltet. Etter endt utdanning ble han riktignok på Island i 15 år, men i 1997 kom han til Bergen, og har blitt i Norge siden.

Etter noen år som direktør for Bergen Kunstmuseum, ble han ansatt som direktør for Astrup Fearnley-museet i 2001, da det fortsatt var et forholdvis lite museum i Kvadraturen i Oslo.

– Det beste med å være direktør for Astrup Fearnley-museet har vært kontakten med kunsten, fortsetter han.

– Og det verste?

– Jeg har ingen dårlige erfaringer, bare glede og lykke!

Kvaran mener det er viktig å slippe nye stemmer til. Stillingen som direktør utlyses i høst, og han sier det er på tide å overlate ledelsen til en ny generasjon.

– Da Hans Rasmus Astrup trakk seg som museets styreleder i 2018 følte jeg at en epoke var over. Jeg har alltid tenkt at 20 år som direktør for ett og samme kunstmuseum er ett år for mye, sier Kvaran, som gir seg etter nøyaktig 19 år.

Gunnar B. Kvaran startet i jobben som direktør ved Astrup Fearnley-museet da det befant det seg i Kvadraturen. (Foto: Astrup Fearnley Museet.)

– En bauta

Eier av Astrup Fearnley-samlingen, Hans Rasmus Astrup, uttrykker seg takknemlig overfor Kvarans arbeid med museet.

– Gunnar B. Kvaran har vært en bauta i museets vekst og anseelse. Hans internasjonale nettverk og tette samarbeid med kunstnere, kunstskribenter, gallerister og kuratorer ved museer i andre deler av verden har hatt stor betydning for museets utstillingsprogram og innkjøp til Astrup Fearnley Samlingen, sier Astrup.

Samlingen, som har kunst datert tilbake til 60-tallet, regnes som en av Europas fremste private samlinger.

Eieren Astrup forteller videre at det også er takket være Kvarans nettverk og kompetanse at museet tidlig har kunnet invitere store internasjonale kunstnere som Yoko Ono, Matthew Barney, Jeff Koons og Takashi Murakami.

Selv om tiden som direktør er over, skal Kvaran fortsette sin rådgivende virksomhet med Stiftelsen Hans Rasmus Astrup.

– Også har jeg på gang diverse personlige prosjekter, avslører han.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar