Et siste farvel med Razika

Razikas avskjedskonsert ble både tårevåt og bittersøt

(Foto: Maja Brenna.)
(Foto: Maja Brenna.)
Razika har sunget oss gjennom puberteten, tenårene og inn i voksenlivet. Nå må vi klare oss selv.
Sjanger Dette er en anmeldelse. Meninger og analyser er av anmelderens egne, men på vegne av Subjekt.
Saken er Det bergenske indiepopbandet Razika holdt avskjedskonserten sin på Øyafestivalen fredag kveld.

Etter 13 år med både politisk indie-pop og det Erna så uforsiktig omtalte som «naiv jente-sang» i 2016, har Razika virkelig markert seg på den norske musikkscenen.

Gruppa, som ble stiftet mens bandmedlemmene fortsatt var ungdomsskoleelever, har sunget oss gjennom både puberteten, tenårene og inn i voksenlivet. De har skildret utallige break-ups samt brennende aktuelle samfunnsspørsmål med musikken sin og vært Bergen-hipsternes madonnaer i vel åtte år siden deres første plateutgivelse, «Program 91» (2011).

Fredag kveld spilte bandet sin angivelig aller siste konsert, for et tårevått publikum.

Det ble tårevått da Razika spilte sin siste konsert på Øyafestivalen fredag ettermiddag. (Foto: Maja Brenna.)

Tårevått og bittersøtt

Jubelen brer seg over den fortsatt solfylte engen når Razika ankommer scenen. De starter det hele med å spille bittersøte toner fra det siste albumet deres, «Sånn Kjennes Verden Ut». Her leverer vokalist Marie Amdam med klokkeklar røst. Det mangler heller ikke på publikummere som virker å kunne alle tekstene utenat. Mellom låtene ber Amdam om et tårefritt farvel, men det er til tider vanskelig å holde tårene tilbake. Midtveis i konserten viser det seg å være uunngåelig.

Annonse

Hiten «Om igjen» treffer på akkurat riktig tidspunkt og tilskuerne ved Vindfruen scene svarer med å gi så mye energi og entusiasme som kan gis i dagslys. Jubelen tilsier at mange av Razikas største fans er til stede og det oser av fornøyelse når lyden av gitaren til Maria Råkil fyller området med bittersøte toner.

Razika har sunget oss gjennom puberteten, tenårene og inn i voksenlivet. Nå må vi klare oss selv, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Maja Brenna.)

Razika har ingenting å bevise

Flere av sangene fra det siste albumet blir spilt til fordel for de mange hitene som man gjerne skulle hørt en siste gang og til tider kommer det ut litt for mye amper og symbaler som overdøver vokalen. Men det virker ikke å sette en stopper for stemningen som blir forsterket av kveldssolen som etterhvert melder sin ankomst i kombinasjon med digg 80-talls synth. Låtene som får publikum til å lette på de treige, norske danseføttene er «Faen ta deg» og megahiten «Vondt i hjertet», som begge setter prikken over i-en på stemningen samtidig som de minner om en bittersøt avslutning.

«Bevis at dere elsker oss», ber Razika publikummerne, som jubler tilbake. Razika på sin side har ingenting å bevise. På tross av at avskjedskonserten holdes på Tøyen er de scenevante og selvsikre bergenserne vel vitende om hvor de har fansene sine.

Razika var og er en samkjørt gruppe som både vet å ta plass og som fortjener å ta den. Det var et «tøft rockeband» med «oppegående jenter som ikke er særlig naive» som stod på scenen fredag kveld, uansett hva Erna sier!

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar