Presentert av Oslo Jazzfestival

Dette er konsertene du må få med deg under Oslo Jazzfestival

Gilberto Gil er så god i bossa nova at han ble sittende som Brasils kulturminister over to perioder. Nå kommer han til Oslo Jazzfestival. (Foto: Presse.)
Gilberto Gil er så god i bossa nova at han ble sittende som Brasils kulturminister over to perioder. Nå kommer han til Oslo Jazzfestival. (Foto: Presse.)
Kompleks musikk og mangefasettert lineup. Subjekt drar Oslo Jazzfestival ned på jorda med den ultimate guiden til årets legendariske program.
Saken er Oslo Jazzfestival går av stabelen 11. august og holder på en hel uke. Subjekt gir deg våre favoritter fra programmet, presentert av Oslo Jazzfestival.

For en by Oslo er nå på sensommeren, med sømløs overgang fra Øyafestivalen til Oslo Jazzfestival.

Det beste spares til slutt. Men med program spredt over hele hovedstaden, og med band som både debuterer og avslutter sin karriere, er det kanskje ikke så lett å orientere seg i det egentlig ganske så elleville programmet som Oslo Jazzfestival utgjør i dagene mellom 11. og 17. august.

Subjekt til unnsetning: Dette er konsertene du bør få med deg når jazzbyen Oslo peaker denne uken.

Les også: Han er Oslos nye jazzkonge

Annonse
Han regnes som Kinas fremste jazztrompetist. Nå kommer Li Xiaochuan til Oslo Jazzfestival. (Foto: Presse.)

Li Xiaochuan med Staffan William-Olson Kvartett

Mandag 12. august, klokken 20.00 på Herr Nilsen.

Da Bill Evans, Ulf Wakenius, Keith Carlock og Per Mathisen mildt sagt spilte hetta av huset på den ikoniske jazzscenen Herr Nilsen, var det vanskelig å tro at dette stedet kunne toppes. Men Oslo Jazzfestival, vet du.

Som aller første kinesiske musiker på festivalens program, inntar Kinas fremste jazztrompetist, Li Xiaochuan, den brune klubben, akkompagnert av en kvartett med svenske Staffan William-Olson i spissen, kjent fra blant annet The Real Thing og samarbeider med Lee Konitz og Palle Mikkelborg i bagasjen. For en setning, men sånn blir det altså, når man snakker om Li Xiachuan.

Med seg har han Jørn Øien på piano, Jens Fossum på kontrabass og Magnus Eide på trommer. I sterk kontrast til de store konserthusene Li Xiaochuan vanligvis fyller rundt omkring i, eh, verden, blir dette en spesielt intim opplevelse vi trolig sent vil glemme.

Hun er kjent fra Gurls og vant Spellemann i jazzkategorien i fjor. Hannah Paulsberg spiller på Victoria Nasjonal Jazzscene 12. august. (Foto: Presse.)

Hannah Paulsberg og Magnus Broo

Mandag 12. august, klokken 22.00 på Victoria Nasjonal Jazzscene.

Hannah Paulsberg har de de siste årene vært aktuell med den nye norske favorittgruppen Gurls, som hun vant Spellemann med i jazz-kategorien i fjor. Hun blir ikke mindre legendarisk av å ha spilt og menget med andre stjerner som Bobo Stenson, Chick Corea og Bugge Wesseltoft. Men hennes hovedprosjekt, Hannah Paulsberg Concept, består av Trygve Waldemar Fiske på kontrabass, Hans Hulbækmo på trommer og Oscar Grönmø på piano – alle musikere hun møtte mens de gikk NTNUs jazzlinje. Gruppen har siden 2010 kombinert stiluttrykk med tydelige referanser til afroamerikanske tradisjoner, og vant i 2011 den prestisjefylte konkurransen Young Nordic Jazz Comets. Med seg har de den svenske trompetisten Magnus Broo, som bidro på deres siste utgivelse, internasjonalt kritikerroste «Daughter of the Sun» (2018).

Når du er så god i bossa nova at du blir kulturminister. Det er en slags skriftlig meme om Gilberto Gil, som har vært Brazils kulturminister over to perioder og som kommer til Oslo Jazzfestival 12. august. (Foto: Presse.)

Gilberto Gil

Tirsdag 13. august, klokken 20.00 på Oslo Konserthus.

Et tiår har gått siden Gilberto Gil sist spilte i Oslo for et fullstappet Rockefeller. Den gang da hadde han nettopp gått av sin post som kulturminister under Luis «Lula» Da Silva sitt presidentskap i Brasil, etter å ha vært sittende åtte år. Ved hjelp av tekster som tar for seg alt fra dagliglivet til sosiale og politiske bevegelser, engasjerte han seg sterkt blant ungdom i Brasil på 60-tallet, og startet med andre unge musikere Tropicália-bevegelsen i protest mot landets militærregime.

Men Gilberto Gils politiske engasjement til side. For enda mer kjent er han muligens som en av brasiliansk populærmusikks ledende skikkelser gjennom historien. Gilberto Gil har to Grammys og en diskografi på over 60 album under beltet, og har gjennom samarbeid med blant annet Milton Nascimiento, Jimmy Cliff og Bugge Wesseltoft latt seg påvirke av ulike sjangre som bossa, jazz, psych-rock og reggae.

Tirsdag 13. august spiller han gjennom sitt nyeste album «OK OK OK», i tillegg til en håndfull klassikere for det som ser ut til å bli et fullstappet Oslo Konserthus. Klart vi anbefaler.

Hot Club de Norvége-grunnlegger Jon Larsen legger opp etter en siste konsert på Oslo Jazzfestival. Da må du få det med deg. (Foto: Presse.)

Hot Club de Norvège med venner

Tirsdag 13. august, klokken 18.00 på Universitetets aula.

Det er duket for en helt spesiell aften når Oslo Jazzfestival igjen åpner Universitetets Aula for norsk konsertpublikum. Men denne gangen er det enda mer spesielt enn bare som så.

I 40 hele år har Jon Larsen og hans Hot Club de Norvège vært en drivkraft i norsk og internasjonal string-swing. G-string, gypsy jazz eller Djangojazz, om du vil. Kjært barn har mange navn, og cirka like mange år er det siden bandet ble kjent over det ganske land, nærmest over natta, med Lillebjørn Nilsen-sensasjonen «Tanta til Beate» (1982). Jubileet blir derimot også det siste for kapellmester Larsen, som legger opp etter jul og gir stafettpinnen videre til kometen Ola Erlien, norsk Djangomusikks best bevarte hemmelighet, som festivalens publikum for første gang vil bli ordentlig introdusert for.

I tillegg til den klassiske besetningen gjester også visesangeren Kari Svendsen på vokal og Ola Kvernberg (kjent fra Ola Kvernbergs Steamdome) på fele.

Ivan Mazuze har vunnet flere priser for sine utgivelser i Mozambique og Sør-Afrika. Siden har han flyttet til Norge, og nå er han klar for prisdryss her også. (Foto: Presse.)

Ivan Mazuze

Tirsdag 13. august, klokken 21.00 på Melahuset.

Da Ivan Mazuze kom til Norge for ti år siden, var han allerede anerkjent i hjemlandet Mozambique og i Sør-Afrika. I 2010 ble han nominert i hele ni kategorier under Mozambique Music awards, der hans debutplate «Maganda» (2008), vant flere priser for beste jazzutgivelse og beste instrumental fusion-utgivelse. I 2012 kom plateugivelsen «Ndzuti», hans første album som boende i Norge. På de ni årene som har gått siden, har han rukket å gi ut to ytterligere kritikerroste album, og samtidig blitt en sementert karakter i hovedstadens musikkliv.

Den pakistanske kvartetten Tenderlonious & Jaubi har en leken tilnærming til sjangerlandskapet og definerer først og fremst stemningen her og nå. (Foto: Presse.)

Tenderlonious & Jaubi

Onsdag 14. august, klokken 20.00 på Melahuset.

Årets jazzonsdag står Tenderlondious & Jaubi for en aften i smeltedigelen mellom Lahore og London. Samarbeidet, som er kuratert av Mela og Oslo Jazzfestival, tar for seg møtet mellom klassisk raga-musikk og jazz, funk og broken beats: Inntrykk som alle er segmentert i hip hop-uttrykket, som både Tenderlonious og Jaubi sine musikalske uttrykk er gjennomsyret av.

Den pakistanske kvartetten har en meget leken tilnærming til sjangerlandskapet de situerer seg i, befestet gjennom remixer av hiphopklassikere som «Lahore State of Mind» og hyllester til produsenten J Dilla.

Ed Cawthorne, bedre kjent som Tenderlonious, er en sentral skikkelse i Londons musikkliv. Som grunnlegger av plateselskapet 22A har han de siste årene vært i spissen av en ny renessanse i britisk jazz, sammen med blant annet Moses Boyd og Henry Wu. Tenderlonious får også selskap av polske Marek Pędziwatr på tangenter, for ikke å glemme deg på applaus.

Marilyn Mazurs Shamania har en ideologi om å vise voksende kvinnelig fellesskap sentrert rundt god energi og bevegelse. Siden 2015 har de spilt på flere av Europas ledende jazzfestivaler. Derfor måtte de også spille på Oslo Jazzfestival. (Foto: Presse.)

Marilyn Mazur’s Shamania

Fredag 16. august, klokken 18.00 på Victoria Nasjonal Jazzscene.

Marilyn Mazur blir beskrevet som den danske dronningen av jazz, og er den eneste kvinnen som har vært en del av Miles Davis’ band. Nå tar hun med sitt verdensjazz-ensemble til Oslo Jazzfestival. Med seg har hun et stjernelag skandinavere: Ingen ringere enn ti av Nordens fremste kvinnelige musikere. Kollektivet, som har en ideologi om å vise voksende kvinnelig fellesskap sentrert rundt god energi og bevegelse, har siden 2015 spilt på flere av Europas ledende jazzfestivaler. Blant dem finner vi norske bass-dronning Ellen Andrea Wang (kjent fra Gurls), den svenske prisvinnende vokalisten Josefine Cronholm, en av Danmarks fremste saksofonister, Lotte Anker og den norske trompetvirtuosen Hildegunn Øiseth. Det blir sikkert ikke noe mindre spektakulært med det Oslo Jazzfestival lover som et friskt og visuelt element i konserten: Tine Aspaas på improvisert dans.

Hvor var du da Han Gaiden spilte på Hvelvet, spør Emil Boulmer fra fremtiden. (Foto: Presse.)

Han Gaiden – Hvelvet

Fredag 16. august, klokken 23.00 på Hvelvet (Sentralen)

Hvor var du da Han Gaiden spilte på Hvelvet?

Det er spørsmålet folk kommer til å stille deg etter denne konserten.

Det er neppe første gang en trio med opprinnelse fra Norges Musikkhøgskole opptrer på Oslo Jazzfestival. Det er heller ikke tilfeldig at et av årets mest spennende tilskudd til norsk elektronika har opphav fra nettopp denne skolen. Men Han Gaiden er fortsatt et ukjent navn for mange. Gruppen består av saksofonist og vokalist Ingrid Skåland Lia, og Kristin Myhrvold & Ragnhild Moan på både vokal og elektronikk. Trioen beveger seg lekent mellom synthbasert pop, house og ambient, og blander særegen vokal og stemningsettende saksofon med varme akkorder og synther skrudd helt riktig.

Mathias Eick tar med seg gode venner og spiller et av historiens viktigste jazzalbum. (Foto: Presse.)

Mathias Eick og venner spiller Miles Davis

Lørdag 17. august, klokken 22.30 i Marmorsalen på Sentralen.

Nøyaktig 60 år etter at tidenes mestselgende jazzalbum ble utgitt, huser Marmorsalen et bestillingsverk av de sjeldne.

Det er Mathias Eick, en av Norges fremste trompetister, som har fått jobben å tolke noen av jazzens viktigste låter gjennom tidene. Trompetisten har selv uttalt at han i studietiden hadde en egen klubb sammen med Kjetil Møster (kjent fra Møster!) hvor de spilte musikk fra Miles Davis-albumet «Kind of Blue» (1959) og drakk øl. De spesielt interesserte vil nok kjenne seg godt igjen i denne fremstillingen. Albumet er rett og slett et slikt album. Da «Kind of Blue» kom ut, var det som en motreaksjon til be-bopens vanskelige akkorder, som ifølge Miles Davis kvelte kreativiteten og de modale melodiene han ville utforske, som platen senere ble hyllet for. Med seg har han sin bror Johannes Eick på kontrabass, Kjetil Møster, Martin Myhre Olsen på alt-saksofon, Jon Balke på tangenter og Håkon Mjåset Johansen på trommer.

Landets fremste trompetist på landets beste jazzfestival. Peak! (Foto: Presse.)

Nils Petter Molvær & Nordic Voices

Lørdag 17. august, klokken 18.00 i Grønland kirke.

Trompetist og komponist Nils Petter Molvær regnes som av en de fremste kunstnerne i sitt felt, langt over landets grenser. Jazztrompetisten har gjort seg bemerket som en nyskapende og banebrytende musiker innenfor jazz og elektronisk musikk og har gjennom samarbeider med blant annet Sly & Robbie, gudfedrene av dub-sjangeren, vist åpenhet for ulike musikalske landskap. Ved å flette ambient, techno og noise inn i spillestilen, ved hjelp av effekter, har han skapt nye klangidealer for trompet. Til Grønland Kirke har han med seg den anerkjente vokalsekstetten Nordic Voices, som han ene og alene har som jobb å akkompagnere.

Les også: Han er Oslos nye jazzkonge

God festival!

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar