Feministisk bokbad på Litteraturhuset

Full sal for feministisk bestselger, men bare to menn til stede

Eminente feminister møttes til ærlig prat om essaysamlingen «Bad Feminist». Men at samtalen vil få betydning utenfor kvinnegarderoben kan nødig påstås, skriver Aurora Henni Krogh.
Sjanger Dette er en anmeldelse. Meninger og analyser er av anmelderens egne, men på vegne av Subjekt.
Saken er Subjekt var til stede ved Litteraturhusets forfatterintervju med den kontroversielle feministen Roxane Gay.

Forrige uke åpnet høstsesongen på Litteraturhuset i Oslo. Denne høsten setter de diskriminering, rasisme og undertrykking på agendaen med den overordnede tematittelen «Verden i svart/hvitt». Problemstillingene de reiser har historiske røtter, men rammer også hardt i dag. Gjennom en rekke samtaler og en sann tro på at litteraturen bringer verden videre, inviterer de til paneldebatter og samtaler med stor publikumsoppslutning.

Kveldens konstruktive samtale foregår mellom forfatterne Eline Lund Fjæren og Roxane Gay. Med utgangspunkt i Gays forfatterskap skal de diskutere og nyansere feminismen. Kanskje kommer vi noen skritt videre. Kanskje er det for mye å be om.

Ingen skjennepreken

Salen fylles opp, og en kvinne spør sin sidemann om hun tror samtalen kommer til å være noe som er «relevant for oss». Kanskje ikke, faktisk. Forutenom dem ser Litteraturhusets Wergelandssal for anledningen ut til å være samlingssted for hvite kvinner.

Snart vil mange føle seg truffet av Gays syn på den ekskluderende feminismen, tenker vi. Men det er ikke for å gi skjenneprekener at Roxane Gay er her i kveld. Gay har gjennom sitt forfatterskap jobbet for å bryte ned barrierene innad i den feministiske bevegelsen, så vel som å opplyse om kvinnekamp på en personlig og ikke så lite humoristisk måte. Selv om forfatteren fortsatt virker overrasket over at egen essaysamling, «Bad Feminist» (2014), har fått bestselgerstatus, er det ikke til å skyve under et teppe at hennes meninger resonnerer med et stort publikum. Essaysamlingen tar, via popkulturelle referanser og hverdagsfilosofi, for seg hvordan standardene for feminisme er så skyhøye at det å være en «dårlig feminist» kanskje er for det beste.

Annonse

Gay snakker om feminisme utenfor det hierarkiske systemet vi vanligvis forbinder med besvergelsen. Mye feministisk litteratur innehar en ovenfra og ned-holdning som for mange gjør den feministiske gospelen uinntakelig. I et samfunn som elsker å sette kvinner opp mot hverandre, er det lett å miste sikte for hva feminisme egentlig er ment for, og ikke minst hvem feminisme er ment for. Gay poengterer flere ganger at «feminisme ikke kun er for hvite hetro jenter», og at interseksjonalitet er veien videre. Dette er selvsagt en fin tanke, men hun overbeviser ikke helt om at dette er noe mer oppnåelig enn en utopisk idé. Likevel er det slike holdninger som sakte, men sikkert har ledet an for forandring.

«Sjekk privilegiene dine»

Et av de mer spennende emnene som Fjæren og Gay tar opp i løpet av samtalen er spørsmålet om privilegier. Gay vier et helt essay til tematikken og er ikke fremmed for å ta opp det tabubelagte emnet. Her utfordrer samtalen og konformiteten som ellers gjør kvelden så komfortabel for de fremmøtte. Å konfrontere eget privilegie kan være hardt, men Gay er ikke en forfatter som uten videre stryker sitt publikum medhårs. Gay står ved sin sak – også i rom hvor meningene hennes er mindre populære. Det er kanskje dette, fremfor noe, som gir henne så stor troverdighet.

Roxane Gays visjon er ikke perfekt, men i et landskap der så mange påberoper seg å ha «svaret» er Gays ærlighet og feilbarlighet nærmest forfriskende. Hennes etos har ingen irettesettende finger, men trekker snarere viktigheten av å se feminisme i sammenheng med kvinnene en faktisk ønsker å nå.

Det er også stort sett kvinner i salen. Noe som påpekes; «det er cirka to menn her i kveld, og jeg kan i hvert fall si at dere kommer til å få dere noe», sier Gay noe spøkefullt. Den humoristiske tonen er vel og bra, men også kamuflerende for alvoret: Hvorfor er det bare to menn her i kveld? Uten et godt svar kan man nødig si at feminismen bare har et imageproblem.

Gjør dette at vi utilsiktet frankerer feminisme som et kvinneproblem, som noe som ikke angår menn? Er det opp til kvinner å løse kjønnsproblematikken oss kvinner imellom? Dette er i det minste relevante spørsmål som debatten ikke gir gode nok svar på.

Feilbarlig feminisme

Men at feminismen er relevant, skal man lett overbevises om. På Fjærens spørsmål om hvordan «Bad Feminist» fortsatt har så stor relevans, nesten ti år etter boken ble påbegynt, svarr Gay: «Jeg trodde ikke vi ville komme til å snakke om de samme problemene som vi gjorde da nå». Og vi kan si oss enige i Gays svar, for det er en viss bitterhet i å erkjenne at vi ikke har kommet lengre på alle disse årene, og at vi kanskje er lenger unna å løse problematikken «Bad Feminist» tar for seg nå enn vi var den gangen.

Men det er fortsatt håp.

Gays feminisme har ikke to streker under svaret, men det er neppe heller det vi trenger. «Feminisme har feil fordi det er en bevegelse satt i kraft av mennesker. Og mennesker har feil», skriver Gay. Så kanskje kan vi alle ta med oss litt mer håp og åpenhet fra kveldens samtale og være feilbarlige feminister alle sammen.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One