Ny vår for norsk elektronika

Våkne! I natt slapp tre norske nykommere tre av årets råeste låter

Sassy 009, Sport7000 og Psychic Freddy slapp hver sin låt natt til fredag.
Sassy 009, Sport7000 og Psychic Freddy slapp hver sin låt natt til fredag.
Sassy 009, Sport7000 og Psychic Freddy har ingenting med hverandre å gjøre. Men i natt slapp de hver sin banger som stadfester en ny vår for norsk elektronika.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Den norske discomusikken som oppstod i Tromsø på 90-tallet tar nye former og bærer videre.

Siden instrumentene ble softwares og dataserverne gratis, har soveromsprodusentene publisert så mye ræl at man begynte å stole blindt på algoritmene isteden.

Nå er det er på høy tid å rette et fokusert blikk mot norske, elektroniske nykommerprodusenter som utfordrer det samtidige lydbildet med de bittesmå skrittene som sakte, men sikkert beveger den elektroniske musikken.

Mental Overdrive, Bjørn Torske og den nordlige gjengen som definerte den kosmiske discomusikken i Norge på 90-tallet la grobunn for en elektronisk stjernehimmel. Her eksploderte klubbkometer som Lindstrøm og Todd Terje. Med alt lagt til rette for seg, vokser nå en tredje generasjon internettprodusenter opp. Men istedenfor for å følge den tropiske og baleariske 4/4-housen (som Kygo og sånt) tilnærmer de seg noen andre solsystemer langt dypere.

En ny vår for norsk elektronika

Vi sa det først: Det er en ny vår for norsk elektronika og technomusikk. Natt til fredag 30. august skal markere starten på denne. Det var da Sassy 009, Sport7000 og Psychic Freddy, som er tre vidt forskjellige historier, slapp hver sin banger i sine respektive kanaler.

Annonse

Men de tre, født henholdsvis i 1996, 1997 og 2000, er bare tre av mange stjerneskudd som skal bære den norske elektroniske musikkarven videre. Norske produsenter som Fakethias, Bendik HK, Smerz og flere eksporterer norsk klubbmusikk til de største klubbmusikkfestivalene i Europa allerede. Og grunnen til at Matoma ikke kan nevnes på en slik liste, er at musikken hans henter større innflytelse fra en internasjonal popscene. Produsentene vi her snakker om er logget på et annet nettverk.

 

Norske værforhold

Sassy 009 spiller tungtveiende konsert førstkommende søndag. Ja, etter Lindstrøms 50-årsjubileumsgave til Henie Onstad Kunstsenter i fjor, med bestillingsverket «Blinded by the LEDs», er det Sassy 009 sin tur denne høsten til å stå på kunstsentrets musikalske program.

I natt slapp hun en storm av en låt som er både iskald og glovarm, litt som en norsk sommer, eller kanskje tordenkaoset som herjet østlandet natten før lansering. «Thrasher» minner om en fornyelse av britisk bass, funky og grime, med elementer av amerikansk juke. Det er raskt, perkussivt som rakkeren og med kjedsom, engasjert og ildsinte vokaler i en krigssone mot hverandre.

 

Hvem er du?

De færreste musikere blir omtalt på det premisset om at det låter fett. Nyhetene har sine kriterier. Den nye norske duoen Sticky Icky var dog noe vi omtalte tidligere i år utelukkende på grunn av at det låt så fett. Nå er duoens ene halvpart, produsent Fredrik Veiga (19), ute med låt i eget nye navn: Psychic Freddy. Det låter minst like aggressivt, sjokkerende og dramaturgisk.

Med sine 19 år, men så høyst sofistikerte klubbrytmer, virker Psychic Freddy å være en artist som snart er å se på utsolgte venues.

 

«Når jeg leser Subjekt»

Denne låta får kaffebegeret til å renne over her på det døgnbemannede Subjekt-kontoret. Flaks for Sport7000 at han gjør seg uforstått med mumble rap-en sin, for det han synger kan like gjerne være en diss. Vi vet i alle fall at det handler om oss på en eller annen måte: «Gassed når jeg leser Subjekt», mumles det, over en enkel house-rytme, melankolske melodier og naive vokaler opphakket av klikk og snares.

Oslohipsteren Sport7000 kan vel regnes som fast inventar i Sweatshop på The Villa, hvor han snurrer plater flere ganger i året. Med ironisk distanse til alt, et irriterende talent og genial estetikk, etablerer han seg som fyren med intellektuell tilnærming til dunkemusikken. Det lever han konsekvent opp til som både sound selector og produsent.

Undertegnede er bekjent av to av de omtalte produsentene.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar