For 132. gang

Dette blir en av årets best besøkte utstillinger. Ikke uten god grunn

Endre Aalrusts tre oljearbeider er blant mange høydepunkter ved Høstutstillingen. (Foto: Vegard Kleven).
Endre Aalrusts tre oljearbeider er blant mange høydepunkter ved Høstutstillingen. (Foto: Vegard Kleven).
Høstutstillingen unngår de typiske fallgruvene og er bedre enn på lenge, skriver Subjekts anmelder.
Sjanger Dette er en anmeldelse. Meninger og analyser er av anmelderens egne, men på vegne av Subjekt.
Saken er I helgen åpnet statens egne kunstutstilling, Høstutstillingen, for 132. gang. Subjekts anmelder kommenterer.

91 kunstneriske arbeider av 74 kunstnere og kunstnergrupper er valgt ut til å representere tverrsnittet av norsk samtidskunst. I dette ligger det gigantiske muligheter, men også utfordringer som kommer med en slik spennvidde. Anledningen til å speile en samtid gjennom dens kunst i et bredt spekter, men også faren for en salig kryssild av uttrykk som sloss om oppmerksomheten uten oppfattbar sammenheng.

For mange er det allerede åpenbart at vi snakker om statens egne kunstutstilling, kanskje bedre kjent under tilnavnet Høstutstillingen, som tradisjonen tro vises i salene til Kunstnernes hus. Lørdag åpnet den for 132. gang – nærmest uavbrutt siden 1884 – hvilket gjør utstillingen til noe helt enestående i Europa.

Ingebjørg Høkholts tegning og akvarell av klimaikonet Greta Thunberg. (Foto: Vegard Kleven.)

Prestisjetung og høyst samtidig

I over 130 år har Statens kunstutstilling vist utviklingen i samtidskunsten og vært en uuttømmelig kilde til diskusjon om kunstnerisk kvalitet. Og nettopp her ligger det interessante og utfordrende med en slik fagfellevurdert og kunstnerstyrt mønstring som vekter mellom det individuelle arbeid og dets samspill med den kollektive utstillingen som helhet.

Høstutstillingen i år evner å fremvise et plethora av uttrykksformer og tematikker som på ulike måter speiler den kulturen og det samfunnet denne kunsten nå befinner seg og er produsert i. Berøringsflatene mellom dem er mange, om enn ikke alltid like tydelige – det være seg gjennom samfunnsmessige eller miljømessige temaer og problematikker eller blikk på verden og individet.

Annonse

Disse lengre linjene er med på å skape flyt og helhet i utstillingen, slik at den kjennes samhørig selv om den også favner bredt.

Trappeoppgangen til Kunstnernes hus er omringet av Lars Kjemphol sin massive installasjon bestående av skateboards. (Foto: Vegard Kleven.)

Prosess og handling

Kunstnernes hus har huset Høstutstillingen siden 1930, og i år er intet unntak når byggets tre saler, foajé og trappeløp fylles til randen av kunst hentet fra hele landet. Man har i år valgt å ikke anvende seg av husets kino, men snarere å bygge et eget videovisningsrom inne i den ene overlyssalen. Slik blir også de videoarbeidene som ikke er plassert som frittstående elementer en mer integrert del av utstillingen i seg selv, istedenfor noe adskilt som oppsøkes separert fra resten av de antatte arbeidene. En slik kuratorisk avgjørelse kan også være med på å speile det aktive grepet juryen i år har tatt med å inkludere prosessuelle eller prosessbaserte kunstneriske virksomheter som en integrert del av utstillingen.

Et eksempel på dette er Bergensbaserte Amber Abletts skjespikke-workshop, «Skjespikking, Spoons/Ignoring», som er en del av hennes pågående arbeid med tradisjonelle treskjæringsteknikker som meditativ praksis. Flere av temaene som tas opp gjennom Abletts workshop kan også sees i andre arbeider i utstillingen. Her jobber man individuelt med utforskningen av et materiale gjennom spikking, selv om aktiviteten foregår samlet i en gruppevis, mens i Hanan Benammars telefontjeneste «Antiphony», føres en dialog én-til-én. Gjennom hele utstillingsperioden er Høstutstillingens telefonnummer blitt transformert om til en telefonsvarertjeneste, hvor det innringende publikum etter en to-trinns valgprosess kan velge å konversere med personer valgt ut av kunstneren. Innringeren velger selv samtalepartner etter temaene kaos, tomhet, stillhet, vold, grenser og tvil, samt norsk eller engelsk. Poetisk nok var den norske diskusjonspartneren for stillhet ikke tilgjengelig på linjen når Subjekts utsendte prøvde seg på tjenesten.

Her ser vi Helge Skogvin sin fotoserie «En jungel der ute». (Foto: Vegard Kleven/NBK.)

Menneskets samspill og påvirkning i miljøet

I en utstilling som på mange måter speiler det samtidige er det også naturlig at miljøproblematikken blir tatt opp, og det virker som at dette spesielt knyttes opp mot menneskelig og teknologisk innvirkning/påvirkning i kontakt med ulike miljø. Sissel M. Berghs fiksjonelle dokumentarfilm «#Tjaetsie» (som betyr vann på sørsamisk) ser på samspillet mellom fiskere, havet og de andre levende artene som befinner seg på Froan i Trøndelag. Videoen er en del av serien «knowhowknow» hvor kunstneren undersøker menneskers forhold til sine omgivelser.

Helge Skodvins fotoserie «En jungel der ute» viser et mer humoristisk bilde av en utvidet norsk fauna – en oppblåsbar flamingo stikkende ut av baggasjerommet på en gjennomsnittlig stasjonsvogn, en strandet flyte-hai halvt veltende ut av garasjen. Her viser Skodvin en dyreverden som er alt annet enn biologisk nedbrytbar. Kamilla Langeland bringer derimot levende organismer direkte inn i utstillingsrommet gjennom «Det utvikler seg» – en installasjon bestående av kultivert østerssopp. Langeland er opptatt av hvordan sopp fungerer innad og med sitt umiddelbare miljø, og uttaler i et intervju i katalogteksten at dette kan ha overføringsverdi til en menneskelig kontekst. Spesielt talende for et aktuelt samfunnsengasjementet rundt klima og miljø er kanskje spesielt Ingebjørg Hokholt sitt portrett av den svenske klimaaktivisten Greta Thunberg, «For Fremtiden. Greta Thunberg», som har inspirert mange unge i Norge og Sverige og verden for øvrig til å følge sitt eksempel.

«No Name Woman I – III» viser tre oppdiktede portretter av Cathrine Alice Liberg sin ukjente oldemor. (Foto: Vegard Kleven/NBK.)

Sosiale strukturer sett fra den enkeltes ståsted

I tillegg til temaer rundt miljø og sosiale strukturer er det flere kunstnere som ser på sosiale og samfunnsmessige fenomener ut fra en individuell kontekst. Et eksempel er Cathrine Alice Libergs tre fotogravyr-trykk «No Name Woman I – III», som viser tre oppdiktede portretter av hennes ukjente oldemor. Som norsk etterkommer av den kinesiske diasporaen bruker kunstneren en blanding av minner, populærkultur og fantasering  i en tolkning av den kulturelle arven som videreføres i henne. Også Raina Vlaaskovska bruker portrettet som format og studie, men her i form av langsomt fremkalte fotografier i serien «Bergeners». Innbyggere i Bergen blir her åsted for en undersøkelse av «individets indre landskap» og kollektiv mentalitet. 

I videoportrettet «Alex» av Preben Holst vises en ung mann i bar overkropp som poserer selvbevisst foran kamera. Videoformatet gjør at man blir bevisst på poseringen som en performativ handling, og Holst utforsker her individets selv-presentasjon både for andre og seg selv. Istedenfor å se til andre, bruker Maria Vagle derimot seg selv og sitt tilleggsyrke som ouvrøse (en som åpner dører) som utgangspunkt for å diskutere kunstneres arbeidssituasjon i kartongteater-animasjonsfilmen «I dobbel tjeneste for kunsten». Gjennom å blande fiksjon og virkelighet i en fortelling om privilegerte adelsmenn og -kvinner, bygdefolk og ouvrøser, setter Vagle spørsmål ved arbeidsvilkår og konsekvenser av fagforeningsarbeid – skjulte sider av kunstnerlivet som er realitet for mange, men som ofte ikke kommer fram for publikum.

Video-installasjonen «República» av Tiago Bom vises i et avgrenset, blåfarget område fylt med isopor-elementer. (Foto: Vegard Kleven/NBK.)

Velkomponert

Høstutstillingens vekting mellom det individuelle kunstneriske arbeid og dets omgivelser kjennes riktig, uten at arbeider virker «matchet» sammen for å fortelle et narrativ. Det kjennes snarere ofte som subjektive ytringer som ofte heves opp mot en større sammenheng.

Også monteringen kjennes åpen og luftig på en måte som gjør at de enkelte arbeidene får «puste» uten at det nødvendigvis krangler med naboen, og det er ikke dårlig med tanke på antall arbeider og uttrykksformer. Mange av disse er det ikke plass til å fremheve her, og den beste måten å lære dem å kjenne er å dra ned til Wergelandsveien for en grundig kikk, og kanskje en workshop eller to? Det oppfordres absolutt til å oppleve det som med sikkerhet blir en av årets mest omtalte og best besøkte utstillinger.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg