Både informativt og fengslende

Ungdomsdramaet «Nudes» er NRK på sitt aller beste

Viktor blir siktet for barnepornografi etter å ha delt en video på Snapchat. Det er et forfriskende perpektiv, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Barbosa Film/NRK.)
Viktor blir siktet for barnepornografi etter å ha delt en video på Snapchat. Det er et forfriskende perpektiv, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Barbosa Film/NRK.)
Med et rått og ærlig blikk på snøfnuggenerasjonens utfordringer, engasjerer «Nudes» langt utover målgruppen sin.
Sjanger Dette er en anmeldelse. Meninger og analyser er av anmelderens egne, men på vegne av Subjekt.
Saken er Den nye ungdomsserien «Nudes» slippes denne høsten. De tre første episodene er tilgjengelige via NRK.

Få hadde kanskje trodd at NRK kunne skape en verdig oppfølger etter «Skam» – en viral publikumssuksess av dimensjoner, som den ble.

Nå er rikskringkasteren ute med de tre første episodene av «Nudes», et nytt norsk ungdomsdrama som tar fallhøyden på strak arm. Liv Joelle Barbosa Blad og Erika Calmeyer har utviklet en stil og tone som låner mye fra Julie Andems «Skam» (2015), enda «Nudes» (2019) retter seg mot et enda yngre publikum. Det føles riktig.

NRK sikter altså smalt, men treffer igjen bredt. Serien er oppdelt i tre segmenter, eller deler, som inneholder hver sine tre episoder som angriper nye problemstillinger rundt temaene netthets og ulovlige bilder. I de første tre episodene, som allerede ligger ute via NRK, møter vi Sofia (fortreffelig spilt av Lena Reinhardtsen) som blir filmet mens hun har sex på en fest. Ut fra dette springer det ut et mysterium rundt hvem som har skutt filmen, og hvordan den ble spredt. Det er både spennende og informativt løst. 

NRKs nye ungdomsserie henter mange oppskrifter fra Skam. Det fungerer, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Barbosa Film/NRK.)

Sterke virkemidler

På tross av seriens 12-årsgrense, styrer ikke Blad og Calmeyer unna de sterke følelsene. De tar for seg viktige temaer som sex, kropp, ungdommelig utforskning og fortærende angst. Alt dette med en seriøs mine, uten å noen  gang miste fokus. «Nudes» er rått og ærlig, men likefullt komplekst og rørende.

Annonse

Slik også Julie Andem gjorde «Skam» til en plattform for å belyse betente temaer som psykisk helse og spiseforstyrrelser, gjør NRKs nye ungdomsserie flere grep for å opplyse, samt fremme alvoret rundt spredning av utleverende videoer. Tematikken er langt mer relevant for dagens unge generasjon, enn det den har vært tidligere.

Tar ungdom på alvor

Serieskaperne viser ingen redsel for å gå inn i kontroversielle gråsoner. For kan offeret være mer enn bare et offer?

Enkelte vil kanskje beskylde serien for å følge en åpenbar sti, men det kler temaene som utforskes. Serieskaperne legger ikke skjul på hva som må bli sagt, og bruker ikke tid på å gjemme det bort mellom dramaturgiske knep eller innviklet retorikk.

Det kan fortsatt vise seg å bli for stramt for enkelte. Tematisk deler «Nudes» flere aspekter med HBO-produksjonen «Euphoria» (2019), men de deler ikke samme innovativitet. «Nudes» mangler noe særegenhet, men det finnes også tekniske grep som er med på å skape en både vakker og angstfremkallende atmosfære – virkningsfulle grep som trer en inn ungdomsårene.

Serieskaperne tar ungdom på alvor i denne NRK-produksjonen, både ved hjelp av språk, sosiale medier og intriger som blir løst på forholdsvis realistisk vis. Det er også lagt arbeid i underholdningsfaktoren. Vi forføres av elegant bruk av musikk, effektivt foto og en stram historiefortelling. «Nudes» står i stil med flere andre norske produksjoner fra de siste årene, som allerede nevnte «Skam», «Unge lovende» (2015) og «Psychobitch» (2019). Alle disse titlene er med på å skape en optimistisk tro på fremtiden for norsk produksjon av film og tv. 

P3s nye serie er verken moraliserende eller dømmende i sin tilnærming til vanskelige temaer. «Nudes» bidrar til større forståelse, både for offer og trakasserer, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Barbosa Film / NRK)

NRK på sitt beste

«Nudes» vil trolig vise seg å bli viktig av flere grunner. Handlingen sentreres rundt eventuelle konsekvenser av seksuell trakassering – både for offer og trakasserer – og står aldri i fare for å fremstille noe svart-hvitt, selv om det er lagt mer arbeid i innhold og kontekst enn i flerdimensjonale rollefigurer. Disse grepene passer serien, med sine forholdsvis korte episoder, fint. Dessuten blir det gjort opp for gjennom Blad og Calmeyers kontrollerte regi og deres gode rolletolkninger.

Serien er både sår og varm. For noen blir dette et nyttig verktøy, mens andre vil se på «Nudes» som et fengslende drama. Den viktigste målgruppen vil nok være dem i alderen mellom 12 og 15, men vi ser ingen grunn til at serien ikke skal fange eldre publikummere i tillegg.

Det er også deilig å se at situasjonene legges til andre steder enn bare Oslo. «Nudes»’ tre segmenter er lagt til Kristiansand, Bærum og Vikhammer, og lever godt opp til NRKs nasjonale mandat. NRKs nye ungdomsdrama evner å være både inkluderende, informativ og fengslende på en gang og er derfor NRK på sitt aller beste.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar