Adopsjonskritikken uteblir

Johanne Zhangjia ble like mye drept av utenlandsadopsjon som av rasisme

Spørsmålene som ikke blir stilt, diskusjoner som uteblir og aspekter som blir oversett, er alle med på å undergrave at Johanne Zhangjia ble like mye drept av utenlandsadopsjon som av rasisme, skriver billedkunstner og adopsjonsaktivist Vicente Mollestad.
Utenlandsadopsjon er en praksis hvor man tvangsimmigrerer fargede barn til en hvit kontekst, skriver Vicente Mollestad.
Sjanger Dette er et debattinnlegg. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Adopsjonsaktivist og billedkunstner Vicente Mollestad skriver om frykten for å snakke om «det som egentlig drepte Johanne Zhangjia».

I kjølvannet av en så stor sak, hvor 17-årige Johanne Zhangjia Ihle-Hansen ble brutalt drept, skulle man tro at alle sakens sider og problematiske aspekter ville bli grundig analysert. Men med tiden som fulgte, er det tydelig at Norge mangler verktøyene og erfaringene for å gjøre et slikt dypdykk.

Det gjelder media, politikere, interesseorganisasjoner og i høy grad de utenlandsadopterte selv, for adopsjonskritikken uteblir.

Minnestunder og markeringer er blitt arrangert, taler og apeller har blitt holdt, og utenlandsadopterte har ytret seg, samt latt seg intervjue i media. Men fokuset har utelukkende gått i det samme sporet, og debatten har begrenset seg til en debatt om rasisme. Et ekkokammer av den gemene hop og de utenlandsadopterte.

Ingen «Johanne» uten «Zhangjia»

Det er snevert og reduserende for en større diskurs om konteksten og bakgrunnen for tapet av livet til Johanne Zhangjia. Man har skilt rasismen fra strukturene som var premisset for at hun i det hele tatt befant seg i Norge. Det samme premisset som gjør at hun kun blir omtalt med sitt norske navn «Johanne», er det samme premisset som førte til hennes død.

Annonse

Man har skilt rasismen fra en praksis hvor man hovedsaklig tvangsimmigrerer fargede barn til en hvit kontekst, til et Europa som lener seg mot ekstrem høyre. En praksis basert på en global ulikhet som hvisker bort kultur og forandrer fødelandsnavn til norske. Dette er utenlandsadopsjonens kjerne og natur.

Reduserende og kritikkløst blikk

Antirasistisk senter arrangerte en markering mot rasisme i Oslo den 9. oktober på bakgrunn av hendelsen, med en tilhørende kampanje og en video som besto av en rekke personer som gjentar navnet «Johanne» til kamera, og slik stiller seg sammen mot rasismen. Men med denne gesten reduserer Antirasistisk senter avdøde til kun hennes norske navn, og det er tydelig at de ikke lykkes i å ta innover seg adopsjonsproblematikken og grunnlaget for hvorfor hun ble drept.

De ble konfrontert med dette i  kommentarfeltet til videoen på deres Facebook-side, hvor en liten gruppe ytret kritiske refleksjoner rundt kampanjen, men ble bare møtt med bortforklarende svar som viste at de ikke forsto problemet. Antirasistisk senter virket å frykte en debatt om utenlandsadopsjon.

Utenlandsadoptertes politiske utvalg (UAPU) er en gruppe som skal tale de adoptertes sak, og som forøvrig var medarrangører for markeringen til Antirasistisk senter. Dessverre går de i samme sporet. Når de får muligheten til å si noe i media, som ved Østlandssendingen 9. oktober, snakker de vagt og generelt i stedet for å spisse det til en problemstilling som kontekstualiserer adopsjonens rolle i saken.

«Det handler om at alle er like mye verdt», svarer UAPU på spørsmål om hvorfor det trengs en sånn markering. De frykter også debatten om utenlandsadopsjon.

Karpe har ikke hvit familie

Verken etablerte, eller alternative medier har vært noe bedre. Nisje-podkasten Skravleklassen, som vanligvis har dyptpløyende analyser av saker og temaer som fortjener mer oppmerksomhet, la ut en episode som i stor grad tok for seg terrorhendelsen i Bærum som utgangspunkt, men med utelukkende fokus på rasismedelen.

De presterte å snakke i over to timer, uten at Johanne Zhangjia ble nevnt med ett eneste ord.

Som gjest i denne episoden inviterte de Chirag Rashmikant Patel fra rapduoen Karpe, som fortalte om sine erfaringer rundt rasisme. Men selv om Chirag har mange viktige erfaringer knyttet til temaet, har han ikke blitt tvangsflyttet fra sitt hjemland for å vokse opp i en hvit familie, slik Johanne Zhangjia ble. Og nettopp der ligger problemet som gjør at man ikke kommer til bunns i saken. Dette er enda et eksempel på at vi mangler mot og vilje til å ta debatten om utenlandsadopsjon som et strukturelt problem.

Diskursen rundt utenlandsadopsjon kan i stor grad kalles en rasismedebatt som mangler kritikk. Det blir snakket om likeverd og kunnskap, som begge deler er forsømt i det faktiske store bildet. Spørsmålene som ikke blir stilt, diskusjoner som uteblir og aspekter som blir oversett, er alle med på å undergrave at Johanne Zhangjia ble like mye drept av utenlandsadopsjon som av rasisme.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM