Hevnen er erotisk

«Kammerpiken» vil bli husket som en av tiårets vakreste filmer, men er så mye mer enn bare det

Den sørkoreanske mesterregissøren Park Chan-Wook er hedersgjest på Film fra sør. Subjekt følger opp med koreansk filmhelg. I kveld vises «Kammerpiken» (2017) på Vega scene, og under filmfestivalen vises flere sørkoreanske filmer. (Foto: Skjermdump fra Kammerpiken.)
Den sørkoreanske mesterregissøren Park Chan-Wook er hedersgjest på Film fra sør. Subjekt følger opp med koreansk filmhelg. I kveld vises «Kammerpiken» (2017) på Vega scene, og under filmfestivalen vises flere sørkoreanske filmer. (Foto: Skjermdump fra Kammerpiken.)
Koreansk filmuke i Subjekt: Park Chan Wook, som forøvrig også er Quentin Tarantinos favorittregissør, er kjent for sine voldelige hevndramaer. «Kammerpiken» må være hans beste film hittil.
Sjanger Dette er en anmeldelse. Meninger og analyser er av anmelderens egne, men på vegne av Subjekt.
Saken er Anmeldelsen ble først publisert i 2017, men trekkes frem igjen da den er aktuell under Film fra sør.

Film fra sør er i full gang, og med et helt spesielt program. Den sørkoreanske mesterregissøren Park Chan-Wook gjester festivalen og viser flere filmer. Deriblant «Kammerpiken», som vi først så på Film fra sør i 2016. Under årets filmfestival, vises «Kammerpiken» flere ganger, blant annet i kveld.

Parks gjenkjennelige voldsscener og hevntematikk (i for eksempel Cannes Grand Prix-vinneren «Oldboy» (2003) er blitt erstattet med et like stort engasjement for overraskende bedrag og pinlig vakker erotikk. Med plettfrie komposisjoner, genuin interesse for tiden filmen skildrer (30-årene) og en mildt sagt fascinerende tre-delt fortellerteknikk (fra hovedpersonenes perspektiver) er «Kammerpiken» trolig en av tiårets beste filmer.

Les også: Derfor omtales han som en av verdens mest talentfulle regissører

«Kammerpiken» vises blant annet på Vega scene i kveld. Regissøren bak, Park Chan-Wook, er hedersgjest under Film fra sør. (Foto: Skjermdump fra «Kammerpiken».)

Kunne rammet inn hvert bilde

At en Chan-Wook Park-film leverer på det billedlig visuelle, skulle ikke komme som noen overraskelse. Også om «Kammerpiken» har den koreanske regissøren valgt å samarbeide med Chung-Hoon Chung, som var Parks partner i både «Oldboy» og «Stoker». Klipperytmen ligner heller en musikkvideo enn Parks tidligere filmer, som har vært karakterisert av lange opptak. I «Kammerpiken» er klipperytmen rask, effektiv og mer typisk for nyere Hollywood-produksjoner.

Annonse

Manuset kan dog ikke sies å ligne andre typiske Hollywood-filmer: «Kammerpiken» inneholder, i Parks kjente stil, sømløse overganger mellom monologer og dialoger.

Ofte er monologen en enkel måte å gi publikummeren innsikt i rollenes tanker på, så enkel at den sjelden er elegant. Park er dog en mester i å skrive. «Kammerpiken» er som et eksempel eller bevis på at filmkunsten er den ultimate måten å fortelle en historie på; det fortelles så presist at man heller kan bruke sansene på å faktisk kjenne på lyd- og bildekvaliteten, all den produksjonsverdien som ligger i hvert opptak, finpusset så lenge at hvert eneste sekund er beundringsverdig.

«Kammerpiken» er en av filmene fra dette tiåret som du må ha sett, skriver Subjekts sjefredaktør. (Foto: Skjermdump fra «Kammerpiken».)

En kunstfilm

Filmen stiller så mange eksistensielle spørsmål at enhver scene kunne blitt presentert alene som en kortfilm eller en kunstfilm.

En favorittscene fanger hvordan en boksamling til en ellevill formue rives i stykker, og referansene til både nordkoreansk bokbrenning og imperialistisk historiesletting er både hjerteskjærende og gledesfylt, særlig når det er hevn som motiverer til aksjonen.

Koreansk, språket, er kjent for å være mer poetisk enn mange andre språk. Dette gir mye til det koreanske filminstituttet. Manuset er en sterk bidragsyter til koreanske filmer som nytenkende, selv for filmnerdene. Selv Quentin Tarantino nevner Park Chan-Wook som sin favorittregissør.

En vanlig koreansk hverdagsdialog er full av sammenligninger og metaforer, som gir «Kammerpiken» litterære kvaliteter. Derfor passer det vel sjeldent så godt som her å nevne at det er synd at koreansk ikke er et verdensspråk, for filmen er best uten teksting. Eksempelvis er det koreanske uttrykket «Jeg er bare gammel i åra», som betyr at man er ung til sinns, oversatt til «jeg er en baby». Men ikke engang Google Translate kunne ødelagt «Kammerpiken».

«Kammerpiken» er både tilgjengelig og dyp. En gylden mulighet for å sette seg inn i koreansk film. (Foto: Skjermdump fra «Kammerpiken».)

Herlig overteatralsk og påfallende vakker

Skuespillerne er upåklagelige i sine roller. Til felles har de alle, er en sans for bedrag, hver og en på jakt etter sin individuelle forståelse av lykke. Det er umulig å unngå å bli lurt, verken av hverandre i filmens handling, eller som publikummer. De bringer også med en gjenkjennelig koreansk overteatralskhet, kjent fra koreanske såpeoperaer og lange filmtradisjoner, som fungerer særs godt i de ellers så store og fantastiske, nesten over i det flamboyante, skildringene.

For en som er kjent med koreansk kultur, er det ikke overteatralsk. Det koreanske kroppsspråket er teatralsk. I Seoul er «overteatralskhet» noe som kan oppstå ved at du dulter borti noen på metroen. Koreanerne dramatiserer, og «Kammerpiken» er et mesterlig eksempel på dette.

«Kammerpiken» skildrer 1930-årene i Korea og Japan. (Foto: Skjermdump fra «Kammerpiken».)

En ukjent historie i Vesten

Historien som følger tre parallelle skjebners vei til lykke blir nok også mye mer interessant på grunn av mannen i gatas relativt smale forståelse for koreansk-japansk storhetstid (for de få) i Sør-Korea på 1930-tallet. Rett og slett fordi så få filmer omhandler dette geografiske området på denne tiden.

Spillefilmsjangeren er ofte overfladisk i sin relasjon til fakta, men «Kammerpiken» har klart å dra oss inn i en helt ukjent tid, uten en minste fortvilelse om at det var slik det var en gang i tida. «Kammerpiken» er høyst troverdig, selv om plottet gang på gang lurer oss.

Originaltittel: «Agassi». Engelsk tittel: «The Handmaiden».

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM