Tankevekkende og innbydende

Konseptuell kunst som ikke glemmer det estetiske

Gjennom et grundig teknisk arbeid fremtrer bilder hentet fra internett som formet i en ny og klar sammenheng, der det tematiske ikke går på bekostning av det estetiske, eller motsatt. (Foto: Galleri Golsa.)
Gjennom et grundig teknisk arbeid fremtrer bilder hentet fra internett som formet i en ny og klar sammenheng, der det tematiske ikke går på bekostning av det estetiske, eller motsatt. (Foto: Galleri Golsa.)
Fotokunstner Christian Tunge viser at idébaserte kunstverk også kan være vakre, skriver Subjekts anmelder.
Sjanger Dette er en anmeldelse. Meninger og analyser er av anmelderens egne, men på vegne av Subjekt.
Saken er For to uker siden åpnet Christian Tunge en ny soloutstilling på Galleri Golsa, med tittelen «Long Lust Love». Utstillingen står frem til 17. november.

«Long Lust Love» er tittelen på Christian Tunges nye soloutstilling, som åpnet for to uker siden på Galleri Golsa. Den Oslobaserte billedkunstneren jobber primært med fotografi og grafikk, og har tidligere utstilt på blant annet Fotogalleriet, Noplace Oslo og Blomqvist.

Utstillingen tyder på et klart konsept og stor estetisk forståelse, noe som gjør den både innbydende og tankevekkende. Verkenes ulike komponenter er nært forbundet, og står ikke i fare for å overveies eller undervurderes. Kunstneren unnlater ikke visse aspekter til fordel for konseptet; dersom du kun er interessert i teknikken, den visuelle estetikken eller fotografienes konseptuelle dybde, vil du uansett finne en konsonans.

Isolert sett ville man kanskje ikke tenkt at et av bildene inngår i en pornografisk setting, men ved siden av de andre fotografiene vil man etter hvert se hvordan bildet representerer noe annet enn man tenkte i utgangspunktet.

Christian Tunge er grunnleggeren av forlaget Heavy Books, i tillegg til å være en av de tre personene bak det kunstnerdrevne Oslo-galleriet Melk. For øyeblikket jobber han med å kuratere en stor utstilling for samtidsfotografi på Henie Onstad kunstsenter, som åpner neste år. (Foto: Galleri Golsa.)

Et vidt spekter av uttrykk

Utstillingen består av ni tofargede silketrykk, som er blåst opp fra små ikoner fra internett, såkalte «thumbnail»-bilder. Bildene viser en variasjon i uttrykk: Fra de duse portrettbildenes seksuelle undertoner, til den eksplisitte sex-scenen og penisen i dempet belysning. Mens man umiddelbart oppfatter den bakenforliggende hensikten til de mer pornografiske bildene, viser de mildere bildene hvordan erotikken spiller på subtile detaljer i form av ansiktsmimikk. Erotikk er på den måten en form for sprukket pornografi, slik filosofen Roland Barthes formulerte det i sin fototeori.

Annonse

Kombinasjonen av de ulike bildenes farger er litt uvanlig, og derfor spennende. Den kan minne om fargekombinasjonen man ofte ser hos gamle bygårder, der veggene er sukkerspinnrosa og vinduskarmene er olivengrønne. Fargevalget kan sies å samspille med det enkelte bildets grad av pornografisk innhold: bildene med et mer forsiktig uttrykk har duse og nesten eteriske farger som pastellblå, rosa og jordbærrød, mens bildene som heller mer mot det pornografiske er kalde og mørke, i elektrisk blå og turkis.

Noen av bildene står i en slags mellomposisjon: kroppsligheten deres gjør dem mer eksplisitte, men de har likevel et snev av tilbakeholdenhet. Her oppleves fargene som blandet og ikke like rene: grumsete gul, fersken og grålig lilla. Bildenes gradvise utvikling i uttrykk er imidlertid ikke intendert i kurateringen, men oppstår som et refleksjonsprodukt av betrakterens helhetlige oppfattelse.

Rastrering er en teknikk som gjør at bildene består av prikker. Rasteformatet gjør bildene dynamiske, i tillegg til å peke mot deres tematiske dimensjon. (Foto: Galleri Golsa.)

Ikke bare en lat henting av bilder fra nettet

For å kunne skalere opp de små avatarbildene har kunstneren benyttet seg av rastrering, en teknikk som gjør at bildene består av prikker, eller raster. Rastene er en mer ekstrem variant av piksler, og peker på bildets opprinnelse i digital form. Prikkene er ikke noe man legger merke til ved første øyekast, men så snart man kommer helt nærme vil motivet begynne å forsvinne ut i disse prikkene, inntil man ikke lenger ser helt klart hva de skal forestille. Denne flersidigheten oppfordrer til interaktivitet hos publikum, noe som aktiviserer gallerirommet.

Rasteformatets dynamikk gjør bildende mer levende – en utstilling bestående av ordinære internettbilder kan oppleves flat og uinteressant, fordi bildene ikke er tilpasset den nye, estetiske situasjonen de innlemmes i. I de tofargede og rastrerte utgavene fremstår bildene uten de sjatteringene og detaljene som de opprinnelig hadde; gjennom kunstnerens formgivning av fotografiene dirigeres betrakteren til å se noe nytt i dem.

Den innsnevrede fargepaletten minimerer informasjonen i bildene, noe som demper det pornografiske innholdet ved at det blir mindre kroppslig og formålstjenlig, mer estetisk. Slik tvinges betrakteren til å jobbe med sin visuelle forståelse. Isolert sett ville man kanskje ikke tenkt at noen av bildene inngår i en pornografisk setting, men ved siden av de andre fotografiene begynner man plutselig å se hvordan bildet representerer noe annet enn man tenkte i utgangspunktet.

Fotografiene påpeker en ny generasjon visuell oppfattelse, der bildet er ment å instinktivt vekke ditt begjær, ditt ønske om å se mer. (Foto: Galleri Golsa.)

Unngår den konseptuelle fallgruven

Tittelens «lust»-begrep peker mot utstillingens konseptuelle og tematiske dimensjon: internettets avatarbilder skal få deg til å trykke videre inn på en film eller profil, som en click bait, og utforske den instinktive nysgjerrigheten eller lysten som ble vekket. Slik belyser bildene et fenomen ved den visuelle kulturen, et skifte i hvordan man oppfatter og bruker bilder på internett.

Bildene som forsøker å fange oppmerksomheten din spiller på et slags primalsk begjær, og sørger for en intuitiv og hardtslående reaksjon. Når slike bilder plasseres i et gallerirom oppfordres man til å behandle kunsten på samme måte: i stedet for å analysere kunsten kan man la øynene og kroppen ta overhånd i de valgene og bedømmelsene man tar. Estetikere som Arthur Danto har påpekt at kunsten i nyere tid tenderer mot å bli filosofi, hvor skaden kan være at det kun er kunstens intellektualitet som vektlegges, og som blir gjenstand for kritikk. Det kunstneriske uttrykket står i fare for å reduseres til å kun handle om formidlingen av et tankemessig innhold. En slik hensynsløs amputering foregår heldigvis ikke i denne utstillingen.

Gjennom et grundig teknisk arbeid har kunstneren skrellet av noe av det opprinnelige med bildene han har hentet fra nettet, og formet dem inn i en klar sammenheng der det tematiske ikke går på bekostning av det estetiske, eller motsatt. Kunstneren unngår å intellektualisere prosjektet sitt for mye slik at det estetiske forsvinner. Betrakteren sitter ikke kun igjen med et innblikk i pornografiens verden, og utstillingen kan ikke reduseres til å bare være en påpeking av en tendens innenfor internettkulturen. Tunge klarer å flette sammen tekniske, konseptuelle og estetiske aspekter slik at de fremhever hverandre i et aktivt samspill – dette gjør utstillingen hans både tankevekkende og innbydende.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist