En poetisk hyllest til naturen

Presenterer treet som en selvstendig organisme med egenverdi langt utover sin anvendelighet

Utstillingen «Henrik Håkansson. One Hundred and One Pieces of a Tree (Norwegian Wood)» åpnet på Kode 15. november, og står fram til 15. mars 2020. (Foto: Kode.)
Utstillingen «Henrik Håkansson. One Hundred and One Pieces of a Tree (Norwegian Wood)» åpnet på Kode 15. november, og står fram til 15. mars 2020. (Foto: Kode.)
Henrik Håkansson tar et dypdykk i naturens bestanddeler ved å systematisk dissekere en svartor. Det er umulig å ikke sette pris på treet som gror inne på Kode akkurat nå, skriver vår anmelder.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Henrik Håkansson er aktuell med ny utstilling på Kode, som står fram til 15. mars 2020.

Utstillingen «Henrik Håkansson. One Hundred and One Pieces of a Tree (Norwegian Wood)» består av en omfattende installasjon i tre som strekker seg over tre nivåer av Kode 4. Det er som om treet har tatt over og gror seg gjennom deler av bygget.

Roten er plassert i rotunden ved inngangen, og leder oss opp i trappegangen i etasjen over, hvor vi finner jordmalerier, laget av jorden fra der treet opprinnelig sto. På toppen, i Tårnsalen, finner vi oppstykkede grener som strekker seg opp mot lyset i det runde tårnet, som en krone på salen.

I alt er dette er fascinerende utstilling, som i tillegg til å være visuelt tiltalende, også viser hvordan ett enkelt tre kan si noe større om naturens fantastiske prosesser som skjer langt vekk ifra menneskers kontroll.

Henrik Håkansson har delt en svartor opp i 101 deler, som vises i Kodes lokaler. (Foto: Kode.)

Poetisk om naturen

Utstillingen uttrykker noe nøkternt og grovt, og har undertoner av noe poetisk eller rituelt. Håkansson følger en slags rytme i treet som han har delt det opp i 101 deler. Hver del er dermed markert med et tall, der bit nummer 1 starter fra toppen av treet og ender i rota som er nummerert med 0, men som også kan regnes som nummer 101. Dette gir inntrykk av delene som en del av noe større. De enkeltstående elementene er ikke bare deler av et oppstykket tre, men av et system som er kontinuerlig og stadig voksende eller i forandring, altså som naturen.

Annonse

Kvistene skal være nummerert utifra Håkanssons intuisjon. Men selv om plasseringene dels er tilfeldige, gir de inntrykk av at numrene forholder seg til en slags logisk indre rytme.

Utstillingen tillater deg å gå inn i skulpturen, i skogen av det oppstykkede treet, som skaper en leken, og kanskje til og med noe ritualistisk atmosfære. Utstillingen byr på en følelse av at man må beherske seg, gi tid til hver enkelte del og ikke løpe gjennom som et barn i skogen.

Treet i utstillingen ble håndplukket av kunstneren selv, men i tett dialog med spesialister innen skogvern. Treet som ble valgt skulle allerede felles på grunn av sykdom. (Foto: Kode.)

Kvister med personlighet

Nummereringen gir hver bit en slags mug-shot-aktig, identifiserende karakteristikk. Det er som om hver enkelt kvist og stokk har en personlighet med tilhørende egenverdi. Vi observerer dem som skulpturer og kan lese dem som amorfe figurer eller abstraksjoner av noe annet.

Vi presenteres med andre ord for naturen til hvert enkelt element, som blir uavhengige bestanddeler i sin estetiske utforming. Vi leser dermed utstillingen på to nivåer, på den ene siden som deler av en større helhet, og på den andre siden inviteres vi til å ta et dypdykk i de enkelte bitenes individuelle struktur, som om de var uavhengig av resten av treet og naturen rundt seg.

Dette gir oss inntrykk av treet som noe mer enn bare anvendbart materiale. Vi får en forståelse av treet som noe selvstendig og uregjerlig, som en organisme av komplekse strukturer. For kanskje kan vi lære noe av å sette pris på den enkelte kvisten?

Håkanssons installasjon viser oss både treets individuelle egenskaper, og hvordan det inngår i en større helhet. (Foto: Kode.)

En viktig påminnelse

Det fine med Håkanssons utstilling er at den gjenspeiler en slags enighet med naturen. Treet ble håndplukket av Håkanson selv, samtidig som at han jobbet tett med spesialister innen skogsvern for at håndteringen og utplukkingen av treet skulle foregå på et mest mulig faglig forsvarlig vis. Med dette fikk han muligheten til å velge mellom trær som allerede skulle felles på grunn av sykdom. Samtidig samarbeidet han tett med en arborist gjennom prosessen med selve dissekeringen.

En annen ting er at utstillingen i seg selv måtte utsettes med hensyn til tørkeprosessen til treet. I en tid der masseproduksjon og det evigvarende tidsjaget råder den store samfunnsrulla, virker utstillingen som en påminnelse om de langsomme prosessene som foregår utenfor menneskelig kontroll. Håkansson minner oss dermed på holdinger tilhørende fortiden, som handler om å rette seg etter de naturlige prosessene.

I det som foreslått omtales som den antropocene tidsalder, har det aldri har vært mer viktig å ta vare på naturen rundt oss. Håkansons utstilling retter fokuset tilbake på naturen, og på den kvisten som du aldri hadde lagt merke til før.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One