Replikk

Misforstått om Kulturrådets nye tenketank

Subjekt har publisert en kritikk av Kulturrådets nye tenketank for å mangle legitimitet. I dette legges argumenter om at tenketanken, bestående av 16 personer fra institusjonsfeltet ikke representerer en eneste kunstner eller kunstnerorganisasjon. Det er feil, skriver Henning Mongstad i Kulturrådet. (Foto: Anna Løvberg.)
Subjekt har publisert en kritikk av Kulturrådets nye tenketank for å mangle legitimitet. I dette legges argumenter om at tenketanken, bestående av 16 personer fra institusjonsfeltet ikke representerer en eneste kunstner eller kunstnerorganisasjon. Det er feil, skriver Henning Mongstad i Kulturrådet. (Foto: Anna Løvberg.)
Vi ønsker å rette opp i noen misforståelser om Kulturrådets nye tenketank, skriver rådgiver i Kulturrådet, Henning Mongstad.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Kulturrådet har opprettet en ny tenketank for institusjonsfeltet.

18. desember skriver Subjekts sjefredaktør, Danby Choi, en artikkel i Subjekt om Kulturrådets nye tenketank for kulturøkonomi. Artikkelen kritiserer Kulturrådets nye tenketank for institusjonsfeltet, og fremmer et sitat av Norske billedkunstneres styreleder, Ruben Steinum, som mener tenketanken mangler legitimitet.

Vi vil gjerne rette opp i noen misforståelser i saken.

Artikkelforfatteren, Henning Mongstad, er seniorrådgiver i kulturøkonomi, et treårig prosjekt igangsatt av Kulturrådet. (Foto: Ilya Hendel.)

En tenketank for institusjonsfeltet

Kulturrådet igangsatte i 2019 det treårige utviklingsprosjektet «Kulturøkonomi». Prosjektet har som oppdrag å utvikle en styrket og helhetlig satsing på kulturøkonomi, kunstnerøkonomi og kreativ næring. Prosjektet er plassert i Kulturrådets administrasjon, og er ikke knyttet til Kulturfondet og Rådet.

Det er satt i gang flere ulike tiltak i kulturøkonomiprosjektet. Den omtalte tenketanken er et av dem.

Annonse

Tenketanken skal være et rådgivende utvalg for institusjonsfeltet. Det er viktig for Kulturrådet å få innspill fra denne delen av kulturlivet, fordi vi i resten av virksomheten i stor grad forholder oss til det frie feltet og museumssektoren. Det er dermed ikke snakk noe konkurrerende eller ekstra råd. Dette kommer kanskje ikke tydelig nok frem i artikkelen på våre egne nettsider, hvor Subjekts artikkel henter informasjon fra.

Opptatt av dialog

I artikkelen fremmes en kritikk fra Norske billedkunstneres styreleder, ved Ruben Steinum. Til dette ønsker vi igjen å presisere at kulturøkonomiprosjektets nye tenketank er et utvalg som skal peke på muligheter og utfordringer i norske kunst- og kulturinstitusjoner spesielt.

Kulturøkonomiprosjektet består av flere delprosjekter, blant annet har vi på trappene en referansegruppe for det visuelle kunstfeltet som består av kunstnerrepresentanter. Gruppen blir presentert på nyåret.

Kulturøkonomiprosjektet har hele tiden vært opptatt av dialog. Derfor ble det gjennomført et innspillsmøte med Norske billedkunstnere og andre interesseorganisasjoner allerede i oktober 2018, før prosjektet var igangsatt.

Det vil også bli flere anledninger til å komme innspill de neste to årene.

Selv om utvalget i hovedsak består av representanter fra ulike institusjoner, så var Kulturrådet i sammensetningen opptatt av å sikre god representasjon. Dette er årsaken til at også to kunstnere, en kurator og en musikkgründer er med i utvalget.

Henning Mongstad, seniorrådgiver i Kulturrådets kulturøkonomiprosjekt

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å avdekke ukulturene, og gir deg de ekte kulturnyhetene. Avisen leverer modig og nyskapende kulturjournalistikk.


Shabana Rehman
Multikunstner
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi at jeg som borger vil følge debattene rundt kulturfeltet, fra ytringsfrihet til støtteordninger. Som privatperson vil oppleve, se og høre om kultur, og vite hva som skjer.


Torbjørn Røe Isaksen
Tidl. Arbeidsminister (H)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar