Smittsom entusiasme

Sondre Lerche er ute med entusiastiske betraktninger om musikk algoritmene neppe vil anbefale deg

Mye av dagens musikksnakk virker overfladisk sammenliknet med Lerches dyptgående analyser i sin debuterende essaysamling. (Foto: Jen Steele.)
Mye av dagens musikksnakk virker overfladisk sammenliknet med Lerches dyptgående analyser i sin debuterende essaysamling. (Foto: Jen Steele.)
20 år etter platedebuten, er Sondre Lerche ute med sin første bok. «Alle sanger handler om deg» er dyptgående musikknerderi på godt og vondt, skriver Subjekts anmelder.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Musiker Sondre Lerche (f. 1982) er aktuell med sin essaysamling «Alle sanger handler om deg» på Flamme Forlag.

For mannen i gaten er bergenseren Sondre Lerche (37) bedre kjent som den kritikerroste musikeren med ansiktet på tv i beste sendetid da han var mentor i The Voice. Men ved siden av egen musikkproduksjon og turnéliv, har han også skrevet om musikk – først i Dagbladet og amerikanske Talkhouse, senere for Klassekampens musikkbilag, Musikkmagasinet.

Nå er bokdebuten her.

«Alle sanger handler om deg» (2020), utgitt på forlaget Flamme, er en samling bestående av 22 essays om musikk. Nærmere bestemt: Musikk artisten selv er fascinert eller berørt av, samt tidssymptomatiske fenomener som ikke glir ubemerket forbi.

Sondre Lerches debuterende essaysamling er 224 sider med engasjerende tekst om musikk. Boken er utgitt på Flamme forlag. (Foto: Flamme forlag.)

Musikalsk dannelsesreise

Lerche har tatt på seg misjonærkappen i sitt vellykkede forsøk på spre sin kjærlighet og entusiasme for musikken. Det handler om å finne seg selv i tonekunsten, slik Sondre Lerche fra ung alder har gjort.

Annonse

Klisjé? Ikke helt.

Konturene av en musikalsk dannelsesreise fra Bergen til en Hollywood-bungalow med en pungrotte som vaktmester er å skimte. Linjene trekkes fra 50-tallsrock til dagens mer strømmevennlige og kommersielt anlagte popmusikk. Selv plasserer han seg inn i den store fortellingen ved å blant annet vise hvordan a-ha ga ungguttens liv mening, hvorfor Prefab Sprout ble hans favorittband og hvordan ambient-sjangeren (og ønske om Beyoncés scenekondis) gjorde ham til maratonløper.

Musikknerderi på godt og vondt

Mye av dagens musikksnakk virker overfladisk sammenliknet med Lerches dyptgående analyser. Han fremviser en ekstrem pophistorisk innsikt og formidler det hele med et velformulert språk og humoristisk mine. Musikknerderiet balanseres ytterligere med autobiografiske elementer, som langt ifra leses som et selvsentrert og sleipt salgstriks av egen merkevare.

Men på ekskursjon i musikkeldoradoet med Lerche som guide, er det til tider vanskelig å holde tritt for en ikke-musikkviter. I enkelte passasjer namedroppes det artistnavn, begreper, albumtitler og låter i så stor grad at eksperten mister følget.

Der musikken kan vinne ved å dytte en ut av balanse et par takter, skaper det til tider uavklarte forholdet mellom musikkskribent og selvbiografisk essayist enkelte forvirrende øyeblikk. Noen tekster hadde vunnet mer på å holde takten mellom musikkkritikk og Lerches private referanser.

Blottet for machismo

Tittelen, som langt ifra er så privat og romantisk som den tenderer å være i Lerches diskografi, gjenfinnes i et av samlingens svakere essay.

«Lytter du intenst nok, handler plutselig all musikk om dine store og små følelser og problemer. Alle sanger handler om deg.»

I fokus er (fantasi)kjæresten Kylie Minogue. Forholdet mellom fantasi, artisteri og performativitet i musikken blir også rettet søkelys på andre steder, og demonstrerer fantasiens ubegrensede positive kraft. I tillegg er den også en verdifull betraktning av popmaskineriets mørkere sider.

For det som i større grad gjennomsyrer tekstene, er hans hyllest til kvinnelige musikere. Kylie Minogue er nemlig bare en av mange som blir tatt på alvor: Julia Holter, St. Vincent, Beyoncé, Fiona Apple, Ariana Grande og Lana Del Rey har alle fått tildelt Lerches eget essay.

Sondre Lerche hadde med andre ord ikke trengt å betale psykologen sin tusenvis av dollar for å fortelle at han hadde en overutviklet kvinnelig empati.

Smittende entusiasme

De personlige referansene tegner et bilde av en musiker med beina godt plantet på jorden – enten han står på scenen, løper, lytter eller står i publikum omringet av Kygo-fans.

Alt i alt er «Alle sanger handler om deg» det forordet lover den skal være: Personlige essays om Lerches genuine kjærlighet til musikken. Og lar en begeistringen smitte, kan en bli innviet til en jungel av artister, låter og album som algoritmene høyst sannsynligvis ikke vil anbefale deg.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar