Stor utvikling fra Kjersti Horn

Beviser nok en gang hvor viktig Kjersti Horn er for norsk teater

Ingmar Bergman er kjent for sitt legendariske år, 1957, hvor han regisserte to av filmhistoriens høyest aktede filmer og hadde regien på store teateroppsetninger og hørespill. 2020 kan bli dette året for Norges kanskje fremste nålevende teaterregissør, Kjersti Horn, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Dag Jenssen.)
Ingmar Bergman er kjent for sitt legendariske år, 1957, hvor han regisserte to av filmhistoriens høyest aktede filmer og hadde regien på store teateroppsetninger og hørespill. 2020 kan bli dette året for Norges kanskje fremste nålevende teaterregissør, Kjersti Horn, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Dag Jenssen.)
Og det til tross for at «Kven drap far min» ikke er teaterregissørens beste stykke, skriver Subjekts anmelder.
Sjanger Dette er en anmeldelse. Meninger og analyser er av anmelderens egne, men på vegne av Subjekt.
Saken er Kjersti Horn har fullført triogien basert på Édouard Louis litteratur. «Kven drap far min» spilles på Det norske teatret.

Ingmar Bergman er kjent for sitt legendariske år, 1957, da han regisserte to av filmhistoriens høyest aktede filmer. Samt hadde han regien på store teateroppsetninger og hørespill dette året.

2019, med «Raskolnikov», «Scener fra et ekteskap» og «Kven drap far min», som spiller inn i 2020, har ikke vært noe dårligere år for Kjersti Horn, som kanskje har blitt Norges fremste teaterregissør.

De to førstnevnte stykkene var begge nominert til Subjektprisen 2019 for beste scenekunst, og hun har også utmerket seg med andre teaterforestillinger gjennom året.

Kjersti Horn fullfører trilogien basert på Édouard Louis litteratur. (Foto: Dag Jenssen)

Nye grep

Emil Johnsen, som nærmest har blitt Kjersti Horns muse, har gjennom de siste årene vist seg som en av de mest solide norske skuespillerne. Alene er han nesten alltid blant det aller beste ved et stykke han spiller i.

Annonse

I «Kven drap far min» har regissøren fått Johnsen helt for seg selv, da hun fullfører Édouard Louis’ trilogi om den brutale faren, om velferdsstaten som sviktet og dagens Frankrike.

Det er ikke utenkelig at Horns oppsetninger er et frempek på hva som venter teaterkunsten. Hun eksprimenterer ofte med video, også her, men på sedvanlig vis eksperimenterer hun og utvider horisonten på hennes samlede kunstneriske prosjekt.

Scenen lyses utelukkene opp av skuespillernes mobil-lommelykter, og scenebildet er fremlagt nøkternt. En plastduk, hvor det skrives Rasist med rød leppestift, er hengt opp foran scenen, som projiserer et direktekringkastet webkamera, plassert bak duken. Det er friskt.

I store deler av stykket snakker Johnsen inn i kameraet, som en bekjennelse og et nødrop, til hans far og til Frankrike som ifølge ham svikter samfunnets svakeste.

Grepet virker som en utprøving fra scenograf Sven Haraldsson og regissør Kjersti Horn, heller enn et ferdigstilt uttrykk. Enda det både er en kreativt og en utfordrende utforming, er stykket mindre ambisiøst enn andre prosjekter regissert av Horn i det siste. Forsøket er kanskje en generalprøve til et større prosjekt, for med «Kven drap far min», som hun tar med seg inn i det nye tiåret, viser hun også hvordan hun kan fornye seg, og ikke forbli i satte rammer.

De tekniske grepene er innoative og dristige. Igjen fornyer Kjersti Horn sitt kunsteriske prosjekt. (Foto: Dag Jenssen)

Sterk fremførelse av mindre vellykket tekst

Horn har flere ganger rettferdiggjort valget om å dramatisere bøker, fremfor å sette opp dramatikk, og det gjør hun også her. Men teksten er ikke hva vi vil huske stykket for. Johnsen gjør en fantastisk jobb med å spille den, og vi har nesten aldri sett ham sårere, enn når han tar i bruk alle vonde følelser for å fortelle den unge franske forfatterens historie. 

Utgangspunktet har dessverre mange dødpunkter. Ikke alle historiene er like treffende, og teksten fungerer kanskje ikke like godt som teater-monolog som den gjør som bok. Det er brutale skildringer vi vitner til, men vi får også på følelsen av at noe har gått tapt. Det er enkelte høydepunkter, blant annet avslutningen som slår hardt, men teksten klarer aldri å bevege slik den burde.

Hvor problematisk dette blir er diskutabelt, for fremførelsen er mer enn imponerende, og Haraldssons tekniske grep er visuelt slående. Erik Hedin, som har hatt ansvar for lyd, utmerker seg også ved å skape en intensitet, og sammen med Johnsen utvikles det et ubehag som vi nesten ønsker å være foruten.

Emil Johnsen har ingen problemer med å bære scenen, og tilføyer sterke følelser til monologen om Frankrikes svik mot arbeiderklassen. (Foto: Dag Jenssen)

Stor utvikling 

«Kven drap far min» viser til stor utvikling, enda det ikke er blant Kjersti Horns beste oppsetninger.

Kanskje dette er et mellomstykke i vente på noe større, eller for å lande etter mastodonten «Raskolnikov» tidligere i høst.

Stykket beviser altså enda en gang hvor viktig Horn er for norsk teater, til tross for at «Kven drap far min» ikke er hennes beste oppsetning. Det er til stor glede at hun til våren skal sette opp Henrik Ibsens «Brand» på Bergen nasjonale scene.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran