Subjekts scenekunstredaksjon har talt. Nå er det opp til Subjekts lesere å stemme fram vinneren av Subjektprisen 2019 i kategorien «årets scenekunst».
Subjektprisen 2019

Disse er nominert til årets scenekunst

Nå kan du stemme og være med på å avgjøre hvem som får Subjektprisen 2019 i kategorien «årets forestilling».
Saken er Subjektprisen 2019 deles ut i ni kategorier på Røverstaden i Oslo 17. desember.

Subjektprisen er en feiring av kulturåret som har gått, og er til for å hedre de menneskene, initiativene og utgivelsene som gjør Norge til et kulere land å bo i.

Selv om det ikke er synlig før på tampen av året, er Subjektprisen aktuelt året rundt. Subjekts redaksjonelle jury noterer seg nemlig de kunstnernemusikerne, bøkenefilmenemusikkutgivelsene og mer, som vi mener er de viktigste bidragsytere til norsk kulturliv. Det hele kulminerer i fem til ti nominasjoner i hver respektive kategori, før Subjekts lesere til slutt avgjør hvem som går av med Subjektprisen.

Subjektprisen møtes til stor interesse fra våre lesere. I fjor talte vi 4.500 stemmer som stemte ni vinnere i ni forskjellige kategorier. I år deles Subjektprisen ut på Røverstaden i Oslo tirsdag 17. desember, med programleder Jonis Josef og pauseinnslag fra blant annet Emile The Duke og Jez_ebel. Meld deg på her.

Årets forestilling

I kategorien «årets forestilling» har Subjekts redaksjonelle jury kommet frem til fem nominerte norske forestillinger. Nå er det opp til deg å avgjøre hvem som går av med Subjektprisen i år.

Stem på din favoritt i skjemaet nederst i artikkelen.

«Ein av oss» er nominert til Subjektprisen i kategorien årets scenekunst. Stem på din favoritt nederst i artikkelen.

«Ein av oss/Einer von uns» i regi av Erik Ulfsby på Det norske teatret

«Ein av oss» er som kjent tittelen på Åsne Seierstad sin bok fra 2013, som handler om bombingen av Regjeringskvartalet og massakren på Utøya – terror begått av en norsk mann mot sitt eget folk. Stykkets 90 minutter reflekterer rundt mannens rolle i dagens vestlige samfunn, nazismens framgang, ekstremisme, hat og kjærligheten som kan oppstå på de mest ukonvensjonelle måter, om vi bare er åpne nok til å forstå.

Forestillingen er enkel i utførelsen, men tematikken er kompleks. Teksten og de sentrale sceniske grepene kan slå pusten ut av en, og setter hele hverdagen ut av spill. Valget av ord, forfattere og debatter er kalkulert og intrikat sammensatt. Ondskapens høyborg bekjempes med fornuft og følelser, mens minnesmerkene blir en vond påminner, til den dagen de bare er monumenter.

«The Mute» er nominert til Subjektprisen i kategorien årets scenekunst. Stem på din favoritt nederst i artikkelen.

«The Mute» i regi av Christian Eriksen og Arne Nøst med Janove Ottesen og Stavanger symfoniorkester på Stavanger konserthus

Til tross for at «The Mute» bare ble vist syv ganger i Stavanger konserthus, satte det i stor grad preg på vårens teatersesong. Stykket ble initiert av Stavanger symfoniorkester, skrevet av Christian Eriksen og musikken er komponert av Janove Ottesen. «The Mute» gikk av med seieren for beste forestilling under Hedda-prisutdelingen i juni.

Utgangspunktet er en kjærlighetsfortelling som strekker seg over flere år. Vi møter komponisten Tom (spilt av Christian Eriksen), som forelsker seg i Jenny (spilt av Nina Ellen Ødegård). Stykkets struktur kan minne om Bergmans scener fra et ekteskap, men i motsetning til den svenske mesteren, er «The Mute» fortalt uten et uttalt ord. Det er her Janove Ottesens musikk kommer inn, som er nydelig komponert og like delaktig i å drive historien videre som Eriksens manus. «The Mute» var et årets mest eksperimentelle stykker, men også blant de mest umiddelbare. Det var dypt berørende og allsidig, uten å noen gang gå på kompromiss med kunstneriske verdier.

«Måken» er nominert til Subjektprisen i kategorien årets scenekunst. Stem på din favoritt nederst i artikkelen.

«Måken» i regi av Hanne Tømta på Torshovteatret

Hanne Tømta avsluttet sin Tsjekhov-triologi med «Måken» på Torshovteatret. Hun vant Heddaprisen for beste regi for oppsetningen av «Tre søstre» i 2014, og fortsatte med «Kirsebærhagen» i 2017. Høstens «Måken» ble en verdig avslutning.

Det er en nokså tradisjonell oppsetning av den kjente tragedien om kunstnerskap og desperasjonen som følger med, men det vil ikke si at hun ikke eksprimenterer med utrykk og skuespillerkunst. Alle skuespillerne snakker i forskjellige dialekter, og gjennom klær og enkel scenografi trollbinder hun oss fra første scene. Tømta har instruert fantastiske rolleprestasjoner, der både Laila Goody og Trond Espen Seim er gudelig gode, i karrieredefinerende roller. «Måken» noe av det fineste vist på Nationaltheatret under Tømtas tid.

«Raskolnikov» er nominert til Subjektprisen i kategorien årets scenekunst. Stem på din favoritt nederst i artikkelen.

«Raskolnikov» i regi av Kjersti Horn på Det norske teatret

Det er klamt og svett, luften er tett og angsten klorer seg fast. St. Petersburg har aldri vært mer fryktinngytende eller vakrere enn i Kjersti Horns oppsetning av Fjodor Dostojevskis klassiker «Raskolnikov» (også kjent som «Forbrytelse og straff»). Horns «Raskolnikov» er en fire og halv times lang feberfantasi, som reflekterer rundt overvåkningssamfunnet og det elitære ved å være menneske. Hele huset har blitt tatt i bruk til å gjenskape 1800-tallets St. Petersburg, hvor studenten Raskolnikov (spilt av Preben Hodneland) dreper en pantelåner og hennes uskyldige søster.

Horn har sjeldent vært mer eksperimentell enn hun er her, men i eksperimenteringen fanger hun essensen av hva teateret er, og hva som er mulig å skape. Kjersti Horn er en av Norges mest interessante kulturpersonligheter og en regissør av høy rang. I 2019 har hun regissert hele fire forestillinger, hvorav to nomineres til Subjektprisen. Oppsetningen av «Raskolnikov» er en kreativ kraftprestasjon av de få.

«Scener fra et ekteskap» er nominert til Subjektprisen i kategorien årets scenekunst. Stem på din favoritt nederst i artikkelen.

«Scener fra et ekteskap» i regi av Kjersti Horn på Rogaland teater

Ingmar Bergmans «Scener fra et ekteskap» (1973) har flere ganger vært utgangspunkt for teater, også i Norge. Kjersti Horns oppsetning av den elskede tv-serien skiller seg ut fra tidligere tolkninger. Ekteparet Marianne og Johan blir spilt av ekteparet Nina Ellen Ødegård og Anders Dale. Tilværelsen deres blir stadig vanskeligere, ettersom ekteskapet går mot slutten, men de sliter begge med å gi slipp på det de for lengst har mistet mellom dem.

Horn er ikke interessert i dramaet dem i mellom, hun ønsker å vise scener fra levde liv. Hele stykket foregår virkningsfullt inne i et glasshus, med to kamera-operatører som fokuserer på hver av hovedrollene. Inne i glasshuset er hverdagen deres. Å følge med som publikum kjennes som overskridelse av deres privatliv. Horn har tatt Bergmans ikoniske serie til enda mer personlig plan, hvor den kyniske mannen heller er nedbrutt og veik, mens konen Marianne er utbrent, og finner det rent umulig å samle krefter. Stykkets epilog er en prolog til hva som venter oss i stykket «Raskolmikov». Avslutningen viderefører en uforløst kompleksitet fylt med kjærlighet og forakt, og gir et bildet på hvorfor vi ikke klarer å gi slipp, enda vi så gjerne vil videre.