Med mye på hjertet

Astrup Fearnley-museet sikter altfor høyt, igjen. Men denne gangen overrasker de

Med undertittelen «afrikansk samtidskunst» hinter museet om å representere et helt kontinent. Det er en umulig oppgave som Astrup Fearnley-museet løser ganske bra.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Astrup Fearnley-utstillingen «Alpha Crucis – afrikansk samtidskunst» står frem til 17. mai 2020.

Over 40 stiller opp fra norsk presse. Astrup Fearnley-utstillingen «Alpha Crucis» er dermed blant de utstillingene som i forkant av åpningen har vekket mest interesse.

De skal fremme kunstnerskap fra en rekke ulike land og kontinenter i sin lange rekke av museets satsing på «kontinentspesifikke» utstillinger. «Alpha Crucis» føyer seg inn i rekken som «den afrikanske», med stikktittelen «afrikansk samtidskunst».

Det er selvfølgelig en umulig oppgave å ta ut på, og heldigvis skjønner museet dette godt selv.

Et kledelig utstillingsdesign, skriver Subjekts anmelder. (Foto: Christian Øen.)

Omfattende og mangesidig

Kurator for utstillingen, André Magnin, presiserer at én utstilling med bidrag fra 17 kunstnere aldri kan være kvalifisert som en presentasjon for et helt kontinent, men at intensjonen her heller er å illustrere noe av mangfoldet som er å finne i den afrikanske samtidskunsten.

Annonse

Utstillingen byr på et bredt spekter av uttrykk og tematikk, det er en herlig sammensetning av alt fra storslagne malerier til sarte, delikate broderier. Utvalget er relativt mangfoldig, og også på riktig side av hvor mangfoldig en utstilling bør være.

Dessverre oppleves utstillingsdesignet til tider altfor tungt og lite hensiktsmessig. Salene er dels overfylte, og i visse tilfeller får ikke de ulike arbeidene komme til sin rett. Flere av de slående verkene kunne rett og slett dratt nytte av litt mer pusterom. Det fortjener de.

Dette til tross er det mer enn nok av interessante kunstnerskap her til å gjøre «Alpha Crucis» vel verdt besøket. Presentasjonen er både omfattende, mangesidig og ikke uten overraskelser.

(Foto: Astrup Fearnley Museet.)

Tydelige talerør

Tittelen, «Alpha Crucis», refererer til en stjerne i stjernetegnet Sørkorset. Denne stjernen er den klareste på den sørlige himmelsfæren, og kan ikke sees fra den nordlige delen av verden. Absolutt en vakker metafor for det som virker å være utstillingens anliggende; å trekke frem og belyse noen av de sterkeste kunstnerstjernene som bor og arbeider på kontinentet. I utstillingen får vi stifte bekjentskap med praksisen til 17 ulike kunstnere som arbeider med vidt forskjellige medier og uttrykk.

Utstillingen favner bredt, og viser definitivt et omfattende mangfold, men utover dette stiller den ikke med noe samlende tematisk bakteppe. Helt greit.

Det som imidlertid forener de ulike kunstnere, er at de alle har mye på hjertet, og bruker sitt kunstnerskap til å tydelig fremme sin sak. Både global oppvarming, korrupsjon og konflikter er noe av tematikken som gjennomgående berøres og diskuteres. Disse kunstnerne er bevisste sine talerør, og bruker det for det det er verdt.

Amadou Sanogo er utstilt på Astrup Fearnley Museet i deres nyeste utstilling om afrikansk samtidskunst. Her representert ved «Le décideur» [beslutningstakeren, red. anm.] (2019). (Foto: Astrup Fearnley Museet.)

Bredde og mangfold

«Alpha Crucis» er en mangesidig utstilling. Det fremstår som en litt uventet, men velkommen overraskelse at det i mylderet av medier – som installasjon, maleri og skulptur – er de mer nedtonede verkene som virkelig treffer.

Dette i motsetning til de som er mer voldsomme og ekspressive av karakter. Et eksempel på dette er Amadou Sanogo sine delikate malerier, som med sitt nærmest naive formspråk taler forbløffende tydelig. De er enkle i formen med stiliserte menneskeskikkelser, og det er nærmest noe litt uskyldig over dem. Samtidig evner han å skildre mennesket så tydelig, i de mest hverdagslige aktiviteter, som gir verkene universalitet.

Et annen kunstner som markerer seg, er sørafrikanske Sezeni Marasela. Med sine lavmælte, men utrolig effektfulle broderier utforsker hun kvinnens rolle i eget samfunn, noe som er en gjennomgående tematikk i flere av hennes arbeider. De røde broderiene er selvportretter som i sin enkelhet kan lede til så mange assosiasjoner.

«Alpha Crucis» er en utstilling som har mye på hjertet og et ønske om å formidle mange, omfattende kunstnerskap på en og samme tid. Det er og blir en vanskelig utfordring, men som Astrup Fearnley-museet klarer ganske bra. Tidvis går utstillingen dessverre på bekostning av det helhetlige uttrykket, og de mange unike kunstnerskapene får ikke helt rom til å skinne, slik som Alpha Crucis faktisk skal. Det betyr ikke at det ikke er en utstilling man absolutt bør sjekke ut, for garantert å finne verk man kommer til å like.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog