Norsk kulturliv i endring

Desperate kulturinstitusjoner. Blågrønn kulturpolitikk har begynt å virke

I tiden fremover kan vi nok bevitne mye prøving og feiling, skriver sjefredaktør i Subjekt, Danby Choi. (Foto: Jan Khür.)
I tiden fremover kan vi nok bevitne mye prøving og feiling, skriver sjefredaktør i Subjekt, Danby Choi. (Foto: Jan Khür.)
Kulturlivet har fått kommersiell retning, men mangler verktøyene, skriver Danby Choi.
Sjanger Dette er en lederartikkel. Den gir uttrykk for lederredaksjonens syn på saken og står for avisens regning.
Saken er Norsk kulturliv er i endring.

«Måtte du leve i interessante tider» var stikktittelen på årets utgave av Veneziabiennalen. En kul setning i forbindelse med kunst, men også tam, i mangel på grad av alvorlighet. Som om kunsten, etter alle disse årene med politiske kamper, enda står igjen som pyntegjenstand eller underholdningselement.

Kunsten er jo ofte fin å se på. Men ikke minst så kommenterer den også utviklingene som skjer i samfunnet og er uttrykk for hva det vil si å være menneske akkurat nå.

På så måte er stikktittelen heller god; biennalen, med sin kunst, krever av hele samfunnet å være matnyttig og næringsrik i kunstens hensikt. Som om den ikke bare var seg selv nok, men overordnet oss mennesker.

Nok å tenke på

I lys av disse interessante tidene som Veneziabiennalen ønsker oss alle, kan man nok trygt si at norsk kulturliv har nok å bryne seg på.

Annonse

Økt press om utnyttelse av egenfinansieringsgraden truer Oslo-galleriet Ram med konkurs, etter å ha vært med oss siden 1989.

Operaen velger på sin side å ty til tilsynelatende hjelpesløse tiltak.

Der kulturinstitusjoner over hele verden anser Netflix som deres største konkurrent i et stadig større «opplevelsesmarked», er det jo litt pussig at Operaen har utleid Snøhetta-torget sitt til nettopp strømmegiganten. De har plassert en gigantisk hammer på Operahuset – rekvisitt fra storsatsingen «Ragnarok» – som skal oppfordre folk som har tatt steget helt ut til Operaen til å gå hjem til egne skjermer i stedet.

Det får til og med tidligere Unge Høyre-leder og nå nyhetsredaktør i Minerva, Aksel Fridstrøm, til å reagere: «Operaen selger sjelen sin til høystbydende», sier han.

Vi trodde de borgerlige digga sånt, vi. Økt press om utnyttelse av egeninntektspotensialet kommer unektelig fra blågrønt kulturpolitisk hold. Kulturdepartementet krever av alle statsstøttede institusjoner å tjene mer penger selv.

At kulturinstitusjonene må tjene mer penger selv er ikke ensbetydende med å selge sjelen sin. Det betyr ikke at norsk kunst og kultur går dukken. Men det må gjøres på riktige måter. Institusjonene har fått retningen, men ser ut til å mangle verktøyene som trengs for å bane vei for god kunst og publikumsoppslutning. For det er ingen lett oppgave å tjene både kunstens og kommersialitetens sak samtidig. De kommersielle tiltakene bør ha egenverdi i tråd med institusjonens mandat, i tillegg til egeninntjeningsmålet.

Drastiske endringer

Forrige uke åpnet «Det forjettede land» på Kristiansand kunsthall, en utstilling som utforsker kommunesammenslåing, nå som regionreformen trådte i kraft 1. januar. Høres kanskje tørt ut, men regionreform kan bidra til pulverisering av det nasjonale ansvaret for finansieringen av norsk kunst og kultur, som Arbeiderpartiets kulturpolitiske talsperson, Anette Trettebergstuen, kalte det under Arendalsuka. Det er gravalvorlig for kvaliteten på kunst og kultur over det ganske land at kulturpotten fragmenteres.

Kall det heller pulverisering av makt, og det blir lystbetont, blågrønn politikk. Men dessverre kan en bieffekt være at lokale politikere uten kunstnerisk kompetanse vil måtte budsjettere kulturmidlene i samme regneark som lokale prioriteringsposter som merverdiavgift på fergebilletter og what not.

I tiden fremover kan vi nok bevitne mye prøving og feiling. Og dette er norsk kulturliv godt på vei i blågrønn retning. Som Anki Gerhardsen påpekte i Aftenposten 16. januar, er norsk kulturliv i drastisk endring. Samtidig forvitrer kulturjournalistikken.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker