Valentines med Verdensrommet

– Det gjorde ganske vondt. Korsryggen sviktet til slutt

I sin nyeste musikkvideo henger Andreas Høvset, bedre kjent som Charlie Skien, i løse luften. Han vil ikke røpe hvordan de gjorde det, men kan innrømme at det gjorde vondt.
I sin nyeste musikkvideo henger Andreas Høvset, bedre kjent som Charlie Skien, i løse luften. Han vil ikke røpe hvordan de gjorde det, men kan innrømme at det gjorde vondt.
Musikkvideoinnspilling kan gjøre enda vondere enn komplisert kjærlighet. Indieduoen Verdensrommet er ute med ny singel og svevende musikkvideo om anstrengte forhold. Se premieren.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Albumaktuelle Verdensrommet er ute med ny musikkvideo.

Vetle Junker (26) og Andreas Høvset (26), begge fra Skien, har laget musikk sammen siden de var 17 år gamle. De er kjent fra flere norske bandprosjekter, men har ungdommen til felles når de spiller sammen som Verdensrommet: Et band som oppstod i skapergleden, som også er opphavet til den kommende platen de straks er aktuelle med.

13. mars kommer «Allting tar slutt» på det egne selskapet Eget selskap, og i dag slipper de sin andre singel, «Som jeg er», med musikkvideopremiere i Subjekt.

– Beskriv kjærlighetslivene deres?

– Helst ikke.

Annonse

Men de kan røpe at «Som jeg er» er en låt om kjærlighet generelt, og et «sjanglende, anstrengt forhold» spesielt. De slipper den på valentinsdagen, men vil ikke si noe mer om akkurat det.

Svevende synthlinjer akkompagneres av vokalist Andreas Høvsets crooner-aktige vokal, i en miks som etter hvert har blitt et kjennemerke for bandet. Det er Martin Kopperud som har laget musikkvideoen, med hjelp fra Thomas Flått, Eirik Gustavsen, Elvira Panic og Pål Morten Hverven. I musikkvideoen spiller bandet, bestående av Lars Berntsen, i tillegg til Høvset og Junker.

– Så hvordan ble denne låten egentlig til?

– Andreas kom over til Bergen, hvor jeg bor og har studio, og vi skrev ganske intensivt i løpet av to til tre uker, med det som etter hvert har blitt album, sier Junker.

– Hvorfor «Verdensrommet»?

– Vi hadde vår første session hos Matias Tellez i 2012. Vetle så opp i taket, og der stod det «space is the place». Det er sikkert en grunn til det, sier Høvset.

– Ja, og hvordan fikk dere løftet Andreas opp «der», egentlig?

– Det er hemmelig. Men vi kan røpe at Petter Stordalen brukte samme hjelpemiddel da han åpnet The Hub.

– Stilig. Hvordan føltes det å henge der oppe?

– Det var ganske vondt, egentlig. Etter å ha blitt heiset opp gjentatte ganger så sviktet korsryggen min til slutt, og jeg deiset i bakken da jeg skulle ned, sier Høvset.

– Når føler dere at en låt er helt ferdig, og verdt å gi ut?

– Man blir nok aldri ferdig med en låt, men vi har etter hvert blitt flinkere til å gi fra oss låten til miks, selv om det sikkert er ting vi kunne pirket videre på. Slipp perfeksjonismen, da blir det mye enklere. Vi kan vel også være så ydmyke og si at vi har blitt flinkere i løpet av årene.

– Og hva mer kan vi vente oss fra denne platen?

– Det er en mer voksen plate.

– Hvordan da?

– «Allting tar slutt» låter mer sammenhengende og fullstendig enn det vi har gitt ut tidligere. Det er en plate med en klar rød tråd, og med stor variasjon i type låter. Vi er stolte, og gleder oss til å slippe den, sier Junker.

– Hvordan jobber dere sammen i studio?

– Vi har sluttet å snakke sammen i studio, det passer oss egentlig utmerket. Vi er såpass enige om hvor vi vil og hva vi liker, at de lengste setningene vi utveksler går i «jeg har tekst, eller jeg har en idé», typ.

– Hvordan beskriver dere Verdensrommets lyttere?

– Utifra Spotify-statistikken, så er det 50/50 menn og kvinner mellom 23-32. Litt kjedelig, kanskje, men vi håper de har det bra og klarer seg fint i livet.

– Hva gjør dere på valentinsdagen?

– Henger med gutta. Og spiller konsert med Emir.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar