Fortsatt smakløst av Lars Elton

Germain Ngoma ble tildelt pris for sitt fantastiske kunstnerskap. Lars Elton fikk det til å handle om hans hudfarge

Victor Mutelekesha er kunstner uteksaminert fra Kunstakademiet, hvor Germain Ngoma jobber som lærer. I januar vant Ngoma Sparebankstiftelsen DNBs kunstnerstipend. I ettertid har en kommentar skrevet av Lars Elton vekket debatt i Subjekt, Kunstavisen, Billedkunst og Vårt land. (Foto: Tone Bjordam.)
Victor Mutelekesha er kunstner uteksaminert fra Kunstakademiet, hvor Germain Ngoma jobber som lærer. I januar vant Ngoma Sparebankstiftelsen DNBs kunstnerstipend. I ettertid har en kommentar skrevet av Lars Elton vekket debatt i Subjekt, Kunstavisen, Billedkunst og Vårt land. (Foto: Tone Bjordam.)
Jeg håper det kommer en tid hvor fargede kunstnere kan motta et stipend uten at kunstkritikere får det til å handle om hudfargen, skriver Victor Mutelekesha.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Sparebankstiftelsen DNBs kunstnerstipend har vekket stor debatt i norske kunstmedier.

Siden Germain Ngoma vil stå i sentrum for det jeg skal skrive nå, vil jeg først gjøre rede for mitt forhold til kunstneren.

Germain Ngoma er en av de viktigste grunnene til at jeg er i dette landet. Jeg er selv kunstner, og kommer fra samme land som ham. Han har lært meg å lage kunst, og 13 år etter etter at jeg ble uteksaminert fra Kunstakademiet i Oslo, ringer jeg ham stadig for å få profesjonelle råd til prosjekter. Ngoma er med andre ord sentral for min kunstnerkarriere.

I januar vant Germain Ngoma pris for sitt fantastiske kunstnerskap. Men i en velmenende kommentar om prismottakelsen, fikk kunstkritiker Lars Elton det hele til å handle om kunstnerens hudfarge. Det har vekket stor debatt i norske kunstmedier, og er ikke så rart. Selv om jeg finner det pinlig og slitsomt å diskutere rase og otherness, skal jeg gjøre et unntak nå.

Germain Ngoma er lærer ved Kunstakademiet i Oslo og vant Sparebankstiftelsen DNBs kunstnerstipend. (Foto: Christina Leithe Hansen/Oslo kunstforening.)

Oss og dem

I den opprinnelige artikkelen, publisert 8. januar, utforsket Lars Elton blant annet rase og annerledeshet i lys av at Germain Ngoma mottok Sparebankstilftelsens DNBs kunstnerstipend. Med all respekt for Elton og hans mange års virke som kritiker, fant jeg denne artikkelen usmakelig, for å si det mildt.

Annonse

Siden har jeg lenge tenkt på å ta kontakt med Elton. Mens jeg roet meg ned for å begynne å skrive en passende respons, ble Eltons artikkel avpublisert av Kunstavisen, sammen med en noe lunken unnskyldning fra ansvarlig redaktør Mona Gjessing.

Artikkelen «Fra ‘blendahvitt’ til en miks av farger» ble trukket tilbake, etter blant annet hard kritikk fra Subjekts anmelder, Hedda Grevle Ottesen. Men flere gikk også ut for å forsvare Eltons kommentar. Deriblant Carl Christian Glosemeyer Andersen, som bidro til debatten med et tilsvar i Subjekt.

Der skrev han at «Eltons artikkel er ikke en kunstanmeldelse og bør derfor heller ikke leses på andre premisser enn som en kunstsosiologisk orientering av stor betydning og interesse for alle som er interessert i kunst og den konteksten som styrer den».

Glosemeyer Andersen skriver også at han anser kritikken som er reist mot Elton både i Subjekt, på Facebook og fra Kunstavisen selv, som svært beklagelig. Han fortsetter med å si at: «Det kan dessuten oppfattes som en indirekte fare mot vårt demokrati og ytringsfrihet i landet.»

Akkurat da jeg trodde det hele hadde roet seg, bestemte Norske billedkunstnere (NBK) – den store paraplyorganisasjonen som representerer og ivaretar interessene til alle profesjonelle kunstnere i dette landet – seg for å republisere artikkelen til Elton i sine egen kanaler.

Germain Ngoma har fordypet seg i skulptur og metall. (Foto: Oslo kunstforening.)

Smakløst fokus

«Diskriminering og manglende likestilling er gammelt nytt. Men heldigvis går verden sakte fremover», skriver Lars Elton innledningsvis. Videre, og i fjerde avsnitt, snevrer han det hele inn til å handle om juryen (hvor flere hadde innvandrerbakgrunn) som tildelte Ngoma stipendet. Han spekulerer, slik Grevle Ottesen skriver, i at nominasjonslisten ville sett annerledes ut, dersom juryen hadde bestått av kun etniske nordmenn.

Det er i seg selv en selvmotsigelse. For hvordan kan verden bevege seg framover, hvis det er sånn at en jury bestående av kun etniske nordmenn kanskje ikke ville tildelt Ngoma på grunn av hans bakgrunn?

Jeg må innrømme at det virkelig smerter meg å skrive dette. Etter Ngomas nesten 38 år i Oslo, hvor han har bidratt til det pulserende kunstlivet, fra å være student og deretter lærer for mange, burde det nå vært Ngoma sitt arbeid som fikk stå i sentrum. Elton valgte å forenkle det hele til å handle om hans annerledeshet.

Jeg venter fortsatt på tiden når vi skal kunne snakke om stipendutdelingen sett i lys av Ngomas kunstnerskap, hans sjenerøsitet mot Oslo og det norske kunstfeltet, hans bidrag til å etablere et mer inkluderende kunstakademi uten murer som direkte eller indirekte har skapt karrierer for kunstnere med zambisk opprinnelse som er aktive på internasjonalt nivå i dag.

Jeg håper det kommer en tid hvor Ngoma kan få et slikt stipend uten at det hele koker ned til identiteten hans, men heller ses i lys av hans profesjonelle bidrag til feltet og hans kunstnerskap. Det samme gjelder også enhver «etnisk nordmann» som noen gang har vunnet en pris eller blitt tildelt et stipend. Om det å være «etnisk nordmann» vektlegges mer enn ens kunstneriske dyktighet, er det ingenting å være stolt av. Hvordan vi ser ut bør aldri være en avgjørende faktor i dette globaliserte yrket.

Debatt for debattens skyld?

Og hva betyr det egentlig å være en etnisk norsk kunstner? Og hvem faller under båsen annerledes? Når vi først er inne på dette: Skal vi også vurdere samene som en del av båsen otherness også? Dette spørsmålet er enda mer betimelig på grunn av Norges mørke historie med «norskifisering», hvor mange endte opp med å skjule sin samiske identitet.

Selv om det er en veldig god idé å oppmuntre til debatt, er det ikke alltid et sterkt nok argument i seg selv. Hvis republiseringen av Eltons artikkel i NBK sine kanaler er ment til å oppmuntre til åpen debatt, burde man først ha stilt seg følgende spørsmål:

Hvordan vil denne debatten fremme et mer forent og fargeblindt kunst- og kulturfelt, og hvem vil det gagne i det lange løp?

At en del av Andersens og andres forsvar av Eltons artikkel inkluderer instruksjoner om hvordan jeg skal lese eller nærme meg artikkelen, er i seg selv udemokratisk for en person som ser kritikken av artikkelen og dens tilbaketrekning som udemokratisk.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU