Om dop og det som verre er

Cezinando har brukt ventetiden godt. Det nye albumet er et sant mesterverk

Få andre skriver så relaterbart som Cezinando. Med sine låter om kjærlighet i ensomhetens tid, gjør han plutselig alle gamle kjærlighetslåter passé, skriver Subjekts anmelder. Albumet «Et godt stup i et grunt vann» slippes fredag 21. februar. (Foto: Maria Pasenau.)
Få andre skriver så relaterbart som Cezinando. Med sine låter om kjærlighet i ensomhetens tid, gjør han plutselig alle gamle kjærlighetslåter passé, skriver Subjekts anmelder. Albumet «Et godt stup i et grunt vann» slippes fredag 21. februar. (Foto: Maria Pasenau.)
De som trodde Cezinando hadde peaket, tok feil. Sitt beste album kommer han med nå, skriver Subjekts anmelder.
Sjanger Dette er en anmeldelse. Meninger og analyser er av anmelderens egne, men på vegne av Subjekt.
Saken er Cezinando er endelig tilbake med nytt album. «Et godt stup i et grunt vann» slippes fredag 21. februar.

I 2017 ble Cezinando virkelig norsk popstjerne med hjerteknuseren «Håper du har plass».

Og om det norske folk hadde plass. På mange måter ble Cezinando stemmen til en ny generasjon nordmenn, og tatt imot med vidt åpne armer. Låten bidro til å gjøre NRK-suksessen «Skam» så stor som den ble, og med sin avsluttende Øyakonsert, viste den den gang 23 år gamle rapperen at han var stor nok til å fylle både Oslos største musikkfestival, Norges største tv-eksport, musikkbransjens lovord, to Spellemannpriser og mer til.

Helt unik

Gjennomgående for Cezinando er hans originalitet. Den gjennomsyrer hans karriere, stil, estetikk og lydbilde. Han velger ingen trygge veier, og har ikke mange andre popartister å kvalitetssikre seg selv på ved å lene seg til. Det lyder og ser så originalt ut at han er nødt til å tro på sin egen dømmekraft.

Han har med andre ord lagt lista høyt for seg selv. Derfor er det med en slags berøringsangst vi setter på Cezinandos nye fullengder, «Et godt stup i et grunt vann», som slippes fredag denne uken.

Annonse

Ser man det. At Cezinando ikke hadde peaket enda. «Et godt stup i et grunt vann» er nemlig Cezinandos sterkeste album til nå, skal man raskt forstå.

Albumet er ikke mindre enn atter et mesterverk fra 24-åringen, med fantastisk produksjonshjelp fra trioen Aksel Carlsson, Eivind Helgerød og Ole Torjus. Det hele utfolder seg på kun ni spor, som glitrende perler på en kort snor.

Et mesterverk

Produksjonen, som ved første lytt kan virke enklere enn forrige album, «Noen ganger og andre» (2017), får med gjennomgangene stadig mer kraft og detaljer som følger bildene i låtene. En Cezinando-låt er som å utforske referansetunge malerier.

Tekstene er fulle av skråblikk på verden og hva han går gjennom. Det er personlig og presist, men likevel gjenkjennelig for mange. Slik setter han ord på tiden og det ungvoksne livet på en sjeldent identifiserbar måte.

En av de beste låtene på skiva er andrelåta «Spiderman», hvor han sammenligner seg med superhelten ved samme navn. En tynn, hengslete gutt, som ved et bitt fra en edderkopp får uvante superkrefter. Man kan nærmest kjenne seg igjen i nordmannens personlige identifikasjon i Marvel-karakteren. Referansen er ikke bare litterær.

«Går på veggen som en Spiderman, henger i en tynn tråd som Spiderman», rapper han.

Hvor Cezinando henter sine superkrefter fra, er mindre kjent. Men Cezinando er så god at man begynner å tro at talent er en medfødt egenskap. Superheltsammenligningen blir brukt andre steder i albumet også.

Full av følelser

Albumet er en berg- og dalbane, full av følelser gjennom tykt og tynt.

I «Et godt stup i et grunt vann» kommer artisten frem som mørkere enn noen gang enn tidligere. Med en stemme som går i fistel, forteller artisten om å ta dop for å føle, og i flere av låtene rapper han åpenhjertig om å føle seg suicidal, ensom og malplassert i samfunnet. Dette kommer frem i særlig «Krokodilletårer».

Andre sanger derimot, som spiller på humor og mer eller mindre naiv optimisme. På «Rosa sky» kommer den genuine gleden frem med linjer som «Jeg tør å være glad» og «inni meg bor det et monster som bare vil klemme og lukte på blomster».

«Hollywood» flipper det kjente intervjuet med Aksel Hennie, hvor han engasjert fortalte om seg selv i tredjeperson, spilt gjennom manageren sin i statene. Her tar Cezinando viljen mennesker legger i å selge seg selv for å nå stjernehimmelen i LA, på kornet. Den gjør også narr av menneskers trang til å gå over egne og andres grenser for å bli kjent og pumpe våre urealistiske egoer.

Treffende om tiden

Passende nok, for en gutt full av overraskelser, kommer albumets desidert sterkeste låt helt mot slutten.

«Hore og Madonna» er en låt om mislykket kjærlighet, som endrer beaten fullstendig underveis. Tonen, med innholdet, skifter fra å tro blindt på kjærlighet, til å avvise den på grunn av rus og et par øl for mye, som i en slags typisk (for mange) kronologi. Låten beskriver en desperat søken etter kjærlighet i ensomhetens tidsalder.

Det som fullender Cezinandos kunstnerskap, er hans genistreker i eget manus.

Ja, det er fett når han leker med stemmen sin flere steder, som er både nervepirrende og inspirerende å høre på. Men det er som tekstforfatter Cezinando virkelig er helt unik.

Som i favorittsporet fra albumet, «Hore og Madonna», hvor han beskriver det mange ikke kanskje visste at de savnet. Kjærligheten vi går glipp av, når vi er mer redd for å bli såret enn vi er for å bli elsket. Når Tinder er litt for tilgjengelig, mens forholdene er vanskelige å knytte seg til. Kjærlighetslåtene til nå er plutselig passé. Når de ikke fenger. Lenger.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser