Ikke min kopp teseremoni

T-Michael trenger en ny markedsføringsstrategi

Bergens motehåp, Michael T. Nartey (i brunt skjerf), står bak regnjakkemerket T-Michael. Forrige helg inviterte designeren til japansk teseremoni i samarbeidspartner Norwegian rain sine lokaler. Dårlig mote, skriver Subjekts journalist Maria Sung Ae Lervik. (Foto: Presse.)
Bergens motehåp, Michael T. Nartey (i brunt skjerf), står bak regnjakkemerket T-Michael. Forrige helg inviterte designeren til japansk teseremoni i samarbeidspartner Norwegian rain sine lokaler. Dårlig mote, skriver Subjekts journalist Maria Sung Ae Lervik. (Foto: Presse.)
Når asiatisk kultur er i vinden, er det blitt god business å lene seg på tradisjonell japansk estetikk. Strategisk selvorientalisering selger, men det er ikke nødvendigvis god stil, skriver Maria Lervik.
Sjanger Dette er en kommentar. Meninger og analyser er av skribentens egne.
Saken er Norsk regnjakkeprodusent inviterte til japansk teseremoni.

Oppdatert 26. februar, klokken 07.17: Subjekt beklager å ha publisert faktafeil i denne artikkelen: – Vi har publisert en krass kritikk på misforstått grunnlag, skriver sjefredaktør Danby Choi. Les beklagelsen her.

Det er forståelig at man stadig må tenke nytt i den superraske moteindustrien. Men Bergens motehåp, Michael T. Nartey, tenker dessverre både gammeldags og treigt i sin nye kolleksjon.

Ikke bare selger den norske regntøy-designeren yttertøy inspirert av Japan. Nå kan Nartey, bedre kjent som T-Michael, hooke kundene sine opp med japansk teseremoni, i lokaler pyntet med japansk S&M-kunst på veggene. Snakk om å koke Japan ned til en kjedelig og umoderne oppfatning av landet.

Fetisjiseringen av tradisjonelle Japan er tilsynelatende unngåelig for enkelte, ettersom interessen for den østlige estetikken blomstrer i vesten. Men uten å bli helt appropriasjonsfreak her, så er det jo litt som om en japaner skulle laget en norskinspirert kleskolleksjon med vikinger på.

Annonse

Eller ikke helt. Først må noen andre gjøre det før deg. Gjerne 10.000 ganger. En oppfatning er at «kimonoinspirert» er det mest brukte ordet blant førsteklassestudentene ved moteskolene over hele verden. Uoriginale idéer gjør seg sjeldent bra som god mote.

Kimonoinspirerte regnjakker

Forrige helg holdt designer T-Michael et arrangement i lokalene til samarbeidspartneren Norwegian rain i Oslo og Bergen, hvor det ble servert te på tradisjonelt japansk vis av Oslobaserte Yasuko Oki & Ensemble. Den urgamle tradisjonen, hvor et av grunnelementene er gjensidig respekt, ble mer eller mindre bevisst akkompagnert med noe som ligner et S&M-bilde, uvisst hvem sitt, i bakgrunnen. Det kunne vært fotografen Nobuyoshi Araki.

Til å tilstrebe god smak, er ikke dette relativt anonyme arrangementet så mye mer enn smakløst. Den bergenske designeren har åpnet butikker i Tokyo, Paris og London, men verken T-Michael eller Norwegian rain sine Instagram-kontoer viser tegn til at det ble holdt noen teseremoni i noen av butikkene i Paris-, London-, eller Tokyo. Merkverdig og i beste fall litt synd, dersom lysten på kombinasjonen geisha, S&M og overpriset regntøy skulle melde seg hos en Tokyoværing.

Trolig finnes interessen bare kanskje i Bergen og Oslo. Men kombinasjonen er stygg, da den verken er original, respektabelt gjengitt eller ustereotypisk fremstilt. Teseremoni, S&M og pressebilder fra researchturer i Japan virker snarere som affektert og ukritisk førstegangsfascinasjon.

Vil tvilsomt selge

Man kan spørre seg om det er derfor de selger så dårlig.

Michael T. Narteys ekslusive dresser har hatt en høy stjerne i Bergen siden selskapet ble stiftet i 2007, men i 2012 ble det kjent at selskapet hadde et underskudd før skatt på 181.570 kroner og en gjeld på nesten en million. Sommeren 2011 ble selskapet begjært konkurs av Skatt vest, i tillegg til å sanke kritikk av revisor for økonomisk rot. Året etter måtte Nartey selv slå selskapet konkurs.

I 2017 åpnet Norwegian Rain, T-Michael og møbelmerket Modern Tribute en felles konseptbutikk i Oslo, som Melk og honning omtalte som fylt med «skreddersydde dresser, stilig regntøy og vintage designmøbler», og i fjor åpnet en Norwegian Rain-butikk med Narteys kimonoinspirerte regnjakker i Tokyo. Den gangen uttrykte duoen at konseptet var funksjonelle regnjakker som ikke gikk på kompromiss med fint design.

Det er bare synd konseptet deres åpner for nye problemstillinger basert på nettopp kompromiss.

Problematisk markedsføringsstrategi

Man trenger ikke ha doktorgrad i verken fetisjisering, selvorientalisering eller kulturell appropriasjon (enda så moro det høres ut) for å stille spørsmålstegn ved hvem bergenserne egentlig prøver å appellere til gjennom et slikt arrangement. Men for de som skulle trenge et lynkurs, så er dette et klassisk eksempel på bruk av en annen kultur enn sin egen for nettopp å tjene penger. En markedsføringsstrategi som mer eller mindre bevisst lener seg på internalisert rasisme i underholdningsbransjen og moteindustrien, hvor man får etniske minoriteter til å stille opp som props for et «hvitt» publikum. I dette tilfellet hipstere i Oslo og Bergen.

Når asiatisk kultur er i vinden, er både det å lene seg på utplukkede japanske elementer og strategisk selvorientalisering god butikk. Det siste innebærer å egentlig være klar over at man stiller opp som eksotisk tilbehør, men gjør det for synlighetens skyld, eller fordi man får betalt.

I beste fall var det noen som fikk sanket litt kulturell kapital under helgens forestilling, men geishakonnotasjoner og S&M har ikke så mye med regntøy å gjøre. Helgens forestilling i butikklokalene er rett og slett dårlig stil for de bergenske designerne som burde holde seg for gode for smakløs markedsføring av gamle tradisjoner, og heller fokusere på det de er aller best på, nemlig regntøy.

Oppdatert 24. februar, klokken 12.15: Endret fra «Norwegian Rains kolleksjon» til «T-Michaels design i Norwegian rain sine lokaler» grunnet faktafeil. Det stemmer ikke at Norwegian Rain har laget kimonokolleksjon. Samme sjefsdesigner, som også står bak merkevaren T-Michael, arrangerte teseremoni i samarbeidsparter Norwegian Rain sine lokaler forrige helg.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
Ervin Kohn
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen publiserer tankevekkende innlegg i samfunnsdebatten, og fordi jeg bryr meg om de som leser avisen.


Ervin Kohn
Jødisk tenker
Asle Toje
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen er maktkritisk og uredd. Det er forfriskende.


Asle Toje
Nestleder i Nobelkomitéen
Benedikte Høgberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er viktig for meg personlig å lese et bredt spekter med nyheter og meninger for å gjøre de gode samfunnsanalysene.


Benedikte Høgberg
Snorre Klanderud
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er avisen som virkelig forstår samtiden. De er seriøse og lesverdige på kultur og politikk, men uten å bli jålete, sånn at alle kan være med og forstå den kompliserte virkeligheten.


Snorre Klanderud
Influenser
Simen Velle

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør å løfte prinsipielle debatter, og stå i dem når det stormer. Medie-Norge hadde vært fattigere uten Subjekts aktive bidrag til samfunnsdebatten.



Simen Velle
Leder i FPU
Sarah Gaulin
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
Trym Ruud

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er en av de få virkelig frie avisene i Norge. De dekker kunst, kultur og samfunn med integritet, uten å bøye seg for staten eller kommersielt press. De skriver ærlig, modig og ufiltrert, og gir rom til stemmer og kunstnere som ellers ikke blir sett. Det er derfor Subjekt vokser, og derfor jeg støtter dem.



Trym Ruud
Kunstner
Hadle Bjuland

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi det er en avis som setter mangfold høyt, og som mener det. Subjekt våger å ta inn flere perspektiver.



Hadle Bjuland
Leder i KRFU
Janne Wilberg
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar
Trine Skei Grande
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Direktør i Forleggerforeningen
Morten Traavik

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tør der andre tier.



Morten Traavik
Kunstner
Anette Trettebergstuen
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen fyrer opp feeden min nesten ukentlig, og jeg må selvsagt følge med der det skjer. Og de skriver om kulturstoff andre har sluttet å dekke.


Anette Trettebergstuen
Stortingsrepresentant (AP)
Adrian Eilertsen

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger flere aviser som står utenfor de store mediekonserne.



Adrian Eilertsen
King Skurk One
Susanne Kaluza

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi vi trenger mer, ikke mindre  kulturjournalistikk i Norge. Og så synes jeg det er viktig å følge med på tendenser, nyheter og meninger på tvers av det politiske spekteret, både saker jeg er enige i og saker jeg er uenige i.



Susanne Kaluza
Litteraturhussjef i Oslo
Agnes Moxnes
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
Anine Kierulf
– Mangfold i de redigerte medier er en demokratisk forutsetning. Jeg leser kulturavisen Subjekt fordi kulturkrig også er kultur. Anbefales særlig for folk med lavt blodtrykk.


Anine Kierulf
Jurist
Alexander Tenvik
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg er interessert i kultur, og fordi de har en stor bredde i dekningen sin.


Alexander Tenvik
Kunstner
Einar Øverenget
Jeg abonnerer på Subjekt fordi det inviterer meg til å tenke.


Einar Øverenget
Filosof
Amrit Kaur
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de utfordrer dagsordenen. Selv om jeg ikke alltid er enig, så er det forfriskende å lese meninger som utfordrer status quo.


Amrit Kaur
Leder i Rød ungdom
Ari Bajgora
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har interessante og spennende vinklinger på aktuelle saker.


Ari Bajgora
Rapper
Mímir Kristjánsson
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
Mohammad Usman Rana
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen skiller seg ut med skarpe analyser, intellektuell friksjon, ekte meningsmangfold og mot til å stille spørsmål ved zeitgeist. Som muslimsk tenker har jeg opplevd slike medier som anti-islamske, men ikke Subjekt.


Mohammad Usman Rana
Muslimsk tenker
Hedvig Montgomery

– Jeg abonnerer på Subjekt fordi kultur og politikk trenger flere stemmer og plattformer i Norge. På Subjekt blir jeg orientert og irritert, opplyst og engasjert. Og kjeder meg i hvert fall ikke!



Hedvig Montgomery
Psykolog