Lytt til folket, Raja!

Vi ønsker ikke å begrense noens ytringsfrihet, nei. Vi ønsker demokrati

Kitsch-maler og Memorosa-medlem William Heimdal mener dagens stipendordninger og utsmykningskomiteer er «svært udemokratiske». (Foto: Per Heimly.)
Kitsch-maler og Memorosa-medlem William Heimdal mener dagens stipendordninger og utsmykningskomiteer er «svært udemokratiske». (Foto: Per Heimly.)
Kunstnere må gjerne sprute maling ut av anus, men det betyr ikke at nordmenn ufrivillig skal sponse det, skriver William Heimdal.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Sløseriombudsmannen og Silje Heimdal (Frp) har vekket debatt om Kulturrådet.

Trine Skei Grande gjorde ikke noe med hvordan de offentlige midlene fordeles i kulturen da hun var kulturminister. I fjor sommer skrev Odd Nerdrum, Vebjørn Sand og jeg – i tillegg til flere andre kulturpersonligheter – en rekke kronikker hvor vi stilte oss spørrende til de faktum at klassisk figurative mottar nær null prosent av offentlige utsmykningsoppdrag og stipender, at det ikke eksisterer en eneste offentlig skole for de klassisk figurative malerne og at kunsthistoriefaget er dominert av modernister og Kitsch-fiendtlige.

Dette er alle faktum som hver enkelt kan finne frem til selv, på blant annet Kulturrådets og Koros nettsider. Men til tross for det store engasjementet, gjorde Skei Grande altså ingenting med denne håpløse situasjonen.

Skattebetalere i juryen

Enkelte som deltok i debatten argumenterte for at kunst og kultur ikke burde motta statlig støtte i det hele tatt, noe jeg personlig ser fordelene ved, siden en fri kultur aldri trenger å holdes kunstig i live. Men jeg tviler på at Kulturdepartementet blir nedlagt med det første, derfor må man være pragmatisk.

Vi foreslår derfor:

Annonse

1. De forskjellige institusjonene deles i to hovedretninger: 50 prosent modernisme og 50 prosent klassisisme.

2. Den norske skattebetaler får være med å bestemme hvem eller hva som får tildelt offentlige midler.

Udemokratiske stipendordninger

For i dag er stipendordninger og utsmykningskomiteer svært udemokratiske. Bare noen få korrekte mennesker med «riktig» utdannelse, altså kunsthistorikere med modernistisk utgangspunkt (det jo er ingen klassisk utdannelse i Norge), velger hvem som får tildelt våre skattepenger. Dette er noe det norske folk har åpnet øynene sine for i den siste tiden, gjennom Sløseriombudsmannen på Facebook.

Jeg mener at en kunstner skal få skape hva han vil. Jeg har ingen interesse i å begrense noens ytringsfrihet. Vegard Vinje må gjerne sprute maling ut av anus. Det jeg og det norske folk reagerer så meget sterkt på, er at vi ufrivillig sponser den slags.

Hvis kulturen skal finansieres av oss, ønsker vi at den skal finansieres demokratisk. Ikke av et oligarki som prioriterer egne interesser bestemmer hva som skal støttes. Vår nåværende kulturminister, Abid Q. Raja, trenger ikke bestemme hva god og dårlig kunst er.

Som kulturminister er han nødt til å lytte til det norske folk. Vi ønsker ikke å begrense noens ytringsfrihet. Nei, vi ønsker demokrati.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de problematiserer det som andre ikke har tenkt på. I tillegg har de grundige anmeldelser og gode anmeldere, og det mener jeg uavhengig av at de likte min serie, altså!


Henriette Steenstrup
Regissør
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar