– Ser ingen annen utvei

Kode sender permitteringsvarsel til 38 av sine ansatte

Kode kunstmuseer og komponisthjem i Bergen er Norges nest største kunstmuseum. Direktør Petter Snare kan fortelle at de er sterkt rammet av koronakrisen. (Foto: Presse.)
Kode kunstmuseer og komponisthjem i Bergen er Norges nest største kunstmuseum. Direktør Petter Snare kan fortelle at de er sterkt rammet av koronakrisen. (Foto: Presse.)
Koronakritisk for Norges nest største kunstmuseum.
Sjanger Dette er en nyhet. Artikkelen skal fortelle om noe som har hendt, og på en tilstrebet saklig og nøytral måte.
Saken er Koronakritisk for Kode.

– Det er med tungt hjerte overfor våre ansatte at vi gjør dette, skriver Kode-direktør Petter Snare i en pressemelding.

Som følge av konsekvensene koronaviruset medfører, har Kode kunstmuseer og komponisthjem i Bergen i dag sendt ut permitteringsvarsel til 38 av sine medarbeidere.

Som mange andre kunstinstitusjoner, måtte Kode stenge alle sine bygg forrige torsdag, for å begrense risiko for spredning av koronaviruset.

Nåværende utstilling på Kode er et dypdykk i Edward Burne-Jones og prerafaelittene. Utstillingen er koronastengt på ubestemt tid. (Foto: Presse/Kode.)

Svak økonomi

– Siden Kode i stor grad finansieres av enge salgs- og billettinntekter, står de nå overfor et stort økonomisk tap. Selv om Kode er det største museet utenfor Oslo, så er økonomien vår som kjent svært skjør og utsiktene til en langvarig krisesituasjon med stengte bygg rammer oss hardt, sier Snare.

Annonse

I pressemeldingen kommer det fram at Kode har gått med underskudd i mange år som følge av underfinansiering.

– Vi har budsjettert stramt i år for å klare å komme i balanse, sier Snare.

Kode er en av få nasjonale kunstinstitusjoner, og den største i Bergen. (Foto: Presse/Kode.)

Kritisk situasjon

Så langt er inntektstapet til Kode beregnet til 17 millioner kroner.

– På grunn av stengingen av museet og utsikter til at hele det viktige turistmarkedet vil være nærmest utradert i år, ser vi dessverre ingen annen utvei. Vi vet ikke hvor lenge dette vil vare, men for å sikre fortsatt drift av museet er dessverre permitteringer helt nødvendig i den krisesituasjonen vi er i.

Han sier at alle avdelingene til Kode blir berørt av de midlertidige permitteringene, og det er kun de med kritiske oppgaver er igjen.

– Når da over 17 millioner av inntektene våre nærmest forsvinner over natten og alle museene er stengt får dette selvsagt store konsekvenser. Vi håper dette blir kortvarig, men må også forberede oss på at denne krisen kan vare en stund, sier Snare.

Liker du det du leser?

Da kommer du til å elske Subjekt Pluss!
Det er ingen bindingstid.

Bli abonnent!
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de er uredde og dedikerte i dekningen av kunst og kultur. Leser jeg Subjekt, vet jeg hva som skjer.


Trine Skei Grande
Tidl. kulturminister (V)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar opp ting jeg ikke visste at jeg var interessert i. Dessuten er det et nydelig sted å holde seg oppdatert på hva som foregår i kulturnorge.


Jonis Josef
Komiker
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de tar samtiden på pulsen, våger å utfordre kulturlivets indre maktkonstellasjoner og dermed til gagns viser at heller ikke kultur er noen søndagsskole.


Agnes Moxnes
Presseveteran
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi jeg ble rasende hver gang de sakene jeg ville lese var bak betalingsmur. Som abonnent ble jeg kvitt det raseriet, men ble til gjengjeld rammet av et nytt raseri. Over norsk kulturliv.


Harald Eia
Sosiolog
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har vist en sjokkerende evne til å være først på ballen med nyheter i mange av de viktigste og mest brennbare kulturpolitiske debattene i vår tid.


Mímir Kristjánsson
Stortingsrepresentant (R)
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi avisen tar opp mange interessante temaer, og som leser får jeg bedre innblikk i hva som skjer på kunst- og kulturfeltet.


Sarah Gaulin
Generalsekretær i LIM
– Jeg abonnerer på Subjekt fordi de har utviklet seg til å bli en kulturaktør å regne med. Avisen holder deg oppdatert på kulturfeltet, og er en verdifull kanal for publisering.


Janne Wilberg
Oslos byantikvar